دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۵۶۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
در نشست معرفي کتاب «فلسطين از منظر مقام معظم رهبري» عنوان شد
بيست و سومين نشست زرين قلم به معرفي کتاب «فلسطين از منظر حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي (مدظله العالي)، مقام معظم رهبري، اختصاص يافت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، اين نشست با حضور دکتر سعدالله زارعي (کارشناس مسائل بين الملل) و سعيد صلح ميرزايي (گردآورنده کتاب) در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.


در ابتداي جلسه سعيد صلح ميرزايي در خصوص ايده و انگيزه‌اش براي گردآوري اين کتاب گفت: مقام معظم رهبري در ديداري که با برخي از جوانان داشتند فرمودند: «در حرف‌هاي من نکات خوبي وجود دارد که افراد مي‌توانند به آن توجه زيادي داشته باشند». اين مطلب انگيزه زيادي در من براي گردآوري فرمايشات ايشان درباره مسئله فلسطين ايجاد کرد.


صلح ميرازيي گردآوري ضمن اشاره به جمع آوري تمامي بيانات مقام معظم رهبري در طول 23 سال گذشته عنوان کرد: اين بيانات در قالب بخش هايي همچون کليات، شکست ها و پيروزي ها، مسئوليت ها، راه حل ها، قهرمانان، شبهات و آينده روشن در اين کتاب ارائه شده است.


وي در خصوص يکي از بخش هاي اين کتاب با عنوان «آينده روشن» اظهار داشت: مقام معظم رهبري در هيچ موضوعي بدون داشتن اطلاعات کامل به ايراد سخن نپرداخته اند. به همين علت هم تمامي پيش بيني هاي ايشان در موضوعات مختلف درست است. از جمله در مورد ليبي، مصر و ... . در مورد فلسطين نيز پيش بيني ايشان اينطور است که فلسطين به پيکره جهان اسلام باز خواهد گشت.


صلح ميرزايي همچنين اين کتاب را دائرالمعارف مناسبي در حوزه هاي مختلف فرهنگي دانست و گفت: در اين کتاب مواد خامي وجود دارد که قابليت تبديل به آثار و قالب هاي رسانه اي گوناگون را دارد.


وي در ادامه افزود: در صورتي که اين کتاب به زبان هاي مختلف و به خصوص عربي ترجمه شود، با شناختي که از هندسه فکري مقام معظم رهبري به دست مي آيد نگاه ها قطعا تغيير کرده و مي توانيم شاهد تاثير گذاري آن در جوامع ديگر باشيم.

صلح ميرازيي با اشاره به کامل بودن اين کتاب از جهت دربرگيري تمامي فرمايشات مقام معظم رهبري درباره فلسطين عنوان کرد: در صورتي که اين کتاب به چاپ دوم برسد، فقط سخنراني ايشان در کنفرانس بيداري اسلامي که در آنجا عبارت "از نهر تا بحر" را مطرح فرمودند، بايد به اين کتاب افزوده شود.


در ادامه اين نشست، سعدالله زارعي ضمن اشاره به کامل بودن مباحث موجود در اين کتاب اظهار داشت: با مطالعه اي که من بر کتاب داشتم، دريافتم که به لطف زحمات گردآورنده، تمامي بيانات مقام معظم رهبري در حوزه فلسطين به خوبي در اينجا جمع شده است به طوري که اگر محقق و پژوهشگري نياز به پيگيري فرمايشات رهبري داشته باشد، مراجعه به اين کتاب نياز او را بر طرف خواهد کرد.


وي در ادامه افزود: اين کتاب کمک بسيار خوبي به نظريه پردازي مسئله فلسطين مي کند. چرا که چندين نظريه مهم سياسي در خصوص مسئله جهان اسلام در اين کتاب ذکر شده است که مي توان بر اساس آنها يک جريان فکري راه اندازي کرد.


زارعي با اشاره به يکي از فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص کوتاه آمدن در مقابل اسراييل گفت: اين فرمايش ايشان در حوزه نظريه پردازي تبديل به شيوه عمل براي مخاطبان مي شود. يعني اگر اين نگرش ايشان را مبني قرار دهيم و به دنبال نتيجه گيري از محتواي آن باشيم به اين نظريه خواهيم رسيد که با اسراييل نبايد از در سازش وارد شد. ايشان همچنين در يکي ديگر از بياناتشان مي فرمايند:

«آمريکا و اسرائيل در مورد فلسطين به بن بست رسيده اند.» اين نظريه ايشان دقيقا يک نظريه سياسي است و بر اساس عملکرد آمريکا و اسرائيل در 30سال گذشته کاملا قابل اثبات است.


اگر عملکرد اين دو دولت مستکبر را بعد از انقلاب اسلامي بررسي کنيم، متوجه مي شويم که قدرت اين دو به هيچ عنوان بيشتر نشده بلکه يک سير نزولي را طي کرده است. در هنگام وقوع انقلاب اسلامي حرف آمريکا در اروپا خوانده مي شد. آمريکا در بخش عظيمي از قاره آسيا و آفريقا نفوذ داشت. اسراييل هم از سال 1979تا کنون در هيچ موضوعي پيش روي نداشته است.


وي در ادامه در خصوص نحوه تعامل آمريکا و اسراييل با يکديگر از نگاه رهبري افزود: مقام معظم رهبري معتقدند اين آمريکاست که براسراييل حاکم است. درواقع اسرائيل نماينده آمريکاست. درنتيجه اگر اسرائيل در اين منطقه ضربه بخورد آمريکا متضرر مي‌شود. در حقيقت کل غرب مورد لطمه قرار مي گيرد. از نگرش رهبري به اين مسئله مي توان اينگونه نتيجه گرفت که اگر هدف ما وارد کردن ضربه به قدرت آمريکا و غرب است، بهترين روش شکستن قدرت پوشالي اسرائيل است.



سعد الله زارعي در پايان اين نشست ضمن مرور تاريخ فلسطين و اشغال آن توسط رژيم اشغالگر قدس افزود: قدرت اين رژيم روزبه روز در حال کاهش است و بنابرا عقيده و پيش بيني رهبر معظم انقلاب، فلسطين عزيز به جامعه اسلامي باز خواهد گشت و دست مستکبران غرب از اين سرزمين مقدس کوتاه خواهد شد.

نظر شما