شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۵۸۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
سخنگوي دستگاه ديپلماسي از نامه علي اكبر صالحي به همتايان خود در برخي كشورها درباره آگاهي سازي در رابطه با سناريوي اخير آمريكا عليه ايران خبر داد.

ايلنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به سناريوي اخير آمريكا عليه ايران اطلاع رساني در اين زمينه به همه كشور‌‌ها را لازم دانست و گفت: وزير امور خارجه نامه هايي را در اين باره به همتايان خود در برخي از كشور‌‌ها ارسال كرده است.

 

رامين مهمان پرست پيش از ظهر سه شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در رابطه با نامه‌هاي علي اكبر صالحي به برخي از كشور‌‌ها گفت: سناريوي طراحي شده آمريكا براي ايراد اتهام عليه كشورمان مساله اي عجولانه نسنجيده و بي پايه و اساس بود. طبيعي است ما ايراد اين اتهامات را صحيح نمي‌دانم و رد مي‌كنيم.

 

وي ادامه داد: براي اطلاع همه كشور‌‌ها از اين موضوع آگاهي لازم را خواهيم داد از اين ربود كه نامه هايي توسط دكتر صالحي به برخي از همتايان وي ارسال شد.

 

مهمان پرست درباره محتواي اين نامه ‌‌ها اظهار داشت: در اين نامه ‌‌ها آمده ايراد اين اتهامات به صورت شتاب زده اهداف خاصي رادنبال مي‌كند از جمله ايجاد اختلاف بين كشورهاي منطقه به ويژه عربستان.

 

* پاسخ ايران به نامه آمريكا

 

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در رابطه با اخبار منتشر شده در مورد نامه اعتراضي ايران به آمريكا گفت: اخباري كه در رسانه ‌‌ها در رابطه با اعتراض كشورمان به آمريكا منتشر شده در واقع در پاسخ به نامه اي صورت گرفته كه از سوي امريكا ارسال شده بود.

 

مهمان پرست تاكيد كرد: اين حق ملت ماست كه در پاسخ به سناريوي سازي دنبال عذرخواهي طرف آمريكايي باشد. بهتر است آن‌‌ها به جاي دنبال كردن اين سياست ‌‌ها به اصلاح رويكرد خود بپردازند.

 

* راه اقتدار ملت ‌‌ها توجه به مطالبات مردمي

 

وي در بخش ديگري از اين نشست خبري در رابطه با مساله بحرين اظهار داشت: در رابطه با اين كشور هيچ اتفاقي جديدي كه نشاندهنده رويكرد جديد نسبت به مطالبات مردمي‌باشد مشاهده نكرده ايم.

 

مهمانپرست اضافه كرد: توصيه ما به مقامات اين كشور اين است كه راه اقتدار‌، توجه به مطالبات مردم است چرا كه سركوب اعتراضات مردمي‌وضعيت كشور و منطقه راپيچيده مي‌كند.

 

* استفاده تبليغاتي از گزارش منتشر نشده آژانس

 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در رابطه با اخبار منتشر شده درباره گزارش بعدي آژانس اتمي‌بيان كرد: زمزمه هايي درباره اين گزارش كه به اهداف غير صلح آميز ايران اشاره مي‌كند وجود دارد همين زمزمه ‌‌ها نشان مي‌دهد از گزارشي كه هنوز منتشر نشده استفاده تبليغاتي مي‌شود.

 

رامين مهمان پرست از اين رو برخي كشور‌‌ها نگرانندكه آژانس به جاي دنبال كردن جايگاه حقوقي و فني خود به دنبال سياسي بازي باشد.

 

وي درباره اعتراض روسيه و چين به مديركل آژانس در اين رابطه اظهار داشت: درخواست روسيه و چين از يوكيا آمانو كاملا طبيعي است و به تقويت جايگاه حقوقي اين نهاد بين المللي كمك مي‌كند تا آژانس به عنوان ابزار سياسي براي فشار به ملت ‌‌ها استفاده نشود.

 

* شكايت شهرداري از سفارتخانه انگليس

 

خبرنگاري درباره شكايت محمد باقر قاليباف شهردار تهران از سفارتخانه انگليس بر سر باغ قلهك سوال كرد كه ميهمان پرست در اين باره گفت: پرونده به دستور شهردار به قوه قضاييه ارسال شده است كه در صورتي كه تخلفي صورت گرفته باشد اقدامات لازم انجام مي‌شود.

 

* محدوديت همكاري بين ايران و عربستان وجود ندارد

 

خبرنگاري درباره پيشنهاد نخست وزير قطر بر رابطه با ديدارمستقيم ايران و عربستان براي حل مشكلات موجود سوال كرد كه سخنگوي وزارت امور خارجه در اين رابطه گفت: در مورد بحث همگرايي و همكاري منطقه اي بين كشورهايي كه در منطقه خاورميانه قرار دارند هميشه بايد مواظب طراحي ‌‌ها و توده ‌‌ها باشند.

 

مهمانپرست اضافه كرد: همه اين سناريو‌‌ها توسط رژيم صهيونيستي و حاميان منافع آن طراحي شده و به منظور دامن زدن به اختلافات بيان مي‌شود.

 

وي تاكيد كرد: بين ايران و عربستان هيچ محدوديتي براي گسترش همكاري وجود دارد چون مي‌تواند توده ‌ها را خنثي كند البته اختلاف نظر وجوددارد. ما فكر مي‌كنيم در رابطه با تحولات منطقه بايد با رايزني اقدامات صحيح را دنبال كرد و به شكلي عمل نكرد كه منطقه دچار بحران شود و زمينه حضور نيروهاي فرامنطقي درخاورميانه را فراهم كند.

 

* منتظر بررسي‌هاي قوه قضاييه هستيم

 

مهمانپرست درپاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا قوه قضاييه براي بازگرداندن محمودخاوري از دستگاه ديپلماسي درخواستي ارايه نكرده است اظهار داشت: پرونده اختلاس در دست قوه قضاييه در حال بررسي است ما به عنوان وزارت امور خارجه نمي‌توانيم اقدام كنيم..

 

وي ادامه داد: اگر قوه قضاييه به نتيجه برسد كه بايد مساله از طريق وزارت خارجه پيگيري شود ما حتما موضوع را دنبال مي‌كنيم اما در حال حاضر منتظر بررسي‌هاي قوه قضاييه هستيم.

 

* مخالفت آمريكا با عضويت فلسطين در يونسكو

 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به عضويت تشكيلات خودگردان فلسطين در يونسكو آن را نمادي از موج حمايت حقوق فلسطينيان قلمداد كرد و افزود: اين درحالي است كه آمريكايي ‌ها و برخي از كشورهاي اروپايي با حقوق ملت فلسطين مخالفت مي‌كنند تا جايي كه آمريكا تهديد كرده سهم خود را در هزينه‌هاي يونسكو كاهش مي‌دهد.

 

مهمانپرست به مقامات آمريكايي توصيه كرد كه حمايت يك طرفه از رژيم صهيونيستي در بين افكار عمومي‌مردم دنيا جايگاهي ندارد. از اين رو بهتر است آمريكا و كشورهاي غربي به احقاق حقوق ملت فلسطين توجه كنند و از آبروي خود در اين زمينه هزينه نكند.

 

* بحث مذاكره در دست بررسي

 

نامه كاترين اشتون مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا به سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان مبحث ديگري بود كه خبرنگاران خواستار سخنگو به آن شدند. ميهمانپرست در اين رابطه نيز اظهار داشت: بحث مذاكره با گروه 1+5 و نامه اشتون توسط هيات مذاكره كننده ايراني در دست بررسي است.

 

وي ادامه داد: در رابطه با اصل گفت وگو زمان و محتواي مذاكرات تبادل نظر صورت مي‌گيرد و بعد از آن توافق نهايي اعلام مي‌شود.

 

* حضور ايران در نشست استانبول و بن 2

 

خبرنگاري درباره احتمال حضور ايران در نشست استانبول و بن 2 درباره اوضاع افغانستان سوال كرد كه ميهمانپرست پاسخ داد بررسي‌هاي كشورمان درباره اين دو نشست ادامه دارد و مذاكرات خوبي نيز صورت گرفته است.

 

وي تاكيدكرد: اين نشست ‌ها بايد به احقاق حقوق مردم افغانستان منجر شود. از اين رو دو نكته بايد مد نظر قرار گيرد نخست اين كه اداره اين نشست ‌ها توسط مقامات افغان باشد و دوم اينكه نقش و جايگاه كشورهاي منطقه بايد مشخص شود.

 

مهمانپرست گفت: طرفين به اين نتيجه رسيده‌اند كه حضور جمهوري اسلامي‌ مي‌تواند تاثيرگذار باشد از اين رو افغان‌‌ها هم خود خواستار حضور جمهوري اسلامي‌در اين نشست‌‌ها هستند. به احتمال ما در اين نشست ‌ها حضور خواهيم يافت سطح هيات ايراني را بعد از مشخص شدن اعلام مي‌كنيم.

نظر شما