دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۵۹۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به جمع نهادهايي که در برنامه‌هاي فرهنگي هفته کتاب مشارکت مي‌کنند، پيوست.

به گزارش «شهر»، سيدکمال سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينکه ارتقاي فرهنگ کتاب و کتابخواني از مهم‌ترين راه‌هاي مقابله با توطئه‌ها و دسيسه‌هاي فرهنگي دشمنان است، تصريح کرد: ‌بالا رفتن سرانه مطالعه سطح عمومي فرهنگ جامعه را ارتقا مي‌بخشد و از بسياري گناهان، خطاها و جرم‌ها جلوگيري مي‌کند و اين از بخشي از هزينه‌هاي جانبي کشور نظير ساخت بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و نگهداري و مراقبت زندانيان، که دشواري‌هاي خاص خويش را دارد مي‌کاهد.


وي با بيان اينکه وجود هفته‌اي به عنوان هفته کتاب سبب مي‌شود تا مردم و مسئولان به طور جدي‌تري به مقوله مطالعه و کتابخواني توجه کنند، گفت:‌ هفته کتاب موجب علاقمندي مردم به کتاب خواهد شد و توجه و علاقه روزافزون مردم به کتاب، ناشران را از بند گرفتاري مي‌رهاند و آنها مي‌توانند با چاپ کتاب‌هاي مفيد و ارزشمند رشد فرهنگي جامعه را شتاب بخشند و همين امر به توسعه و رونق چاپخانه‌ها، ليتوگرافي‌ها و ساير مراکز مرتبط مي‌انجامد و افراد بسياري را جذب بازار کار مي‌کند و اين باعث مي‌شود کسادي بازار چاپ و نشر و بيکاري افراد اين حرفه از بين برود.



دبير کل حزب جامعه اسلامي کارمندان با اشاره به ديگر فوايد هفته کتاب گفت: ‌ترويج و گسترش فرهنگ مطالعه گامي مهم در ارتقاي فرهنگ مردم است که در گرو حمايت همه جانبه سازمان‌‌ها و نهادها و همکاري آنها با معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برگزاري هر چه بهتر هفته کتاب است.


به گفته سجادي، دستاورد مطالعه مفيد براي افراد، افزايش تعهد، ارتقاي توانايي ذهني، توسعه دانش کاربردي، ارتقاي مهارت عملي در مسير پرورش و تعالي براي به فعليت رساندن استعدادهاي الهي است و هفته کتاب و برنامه‌هاي جنبي آن اين امر را تسهيل مي‌کند.



سجادي در پايان بر استمرار توجه به کتاب تاکيد کرد و گفت: بهتر است فرهنگ مطالعه در هر دو شيوه کتابخواني سنتي و ديجيتالي تقويت شود، زيرا هنوز فضاي لازم براي ترويج کتابخواني ديجيتالي فراهم نشده

است و نبايد از اين مهم هم غافل شد.


حمايت معاونت هنري وزارت ارشاد از آثار هنري مرتبط با کتاب

معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به جمع نهادهايي که در برنامه‌هاي فرهنگي هفته کتاب مشارکت مي‌کنند، پيوست.
اين معاونت به مناسبت هفته متاب از تمامي آثار هنري اعم از تئاتر، موسيقي و تجسمي که با عناوين ويژه در ترويج کتاب و کتابخواني تهران تهيه شده باشند، حمايت مي‌کند.معاونت هنري اين طرح را ويژه تمامي آثاري که در سطح کشور و با موضوع کتاب خلق شده باشند، اجرا مي‌کند.
اين معاونت همچنين، در نظر دارد در سال‌هاي آتي و دوره‌هاي آينده هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران، برنامه‌هايي را در قالب برپايي جشنواره با محوريت هفته کتاب و مرتبط با موضوع کتاب و کتابخواني تدارک ببيند.


برپايي تور بازديد از کاخ موزه گلستان / نمايش 2 نسخه خطي کهن در هفته کتاب

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به مناسبت هفته کتاب? «شاهنامه بايسنقري» نسخه کهن نگاره‌دار شاهنامه فردوسي از سده نهم هجري که از ديد کتاب‌آرايي و ارزش‌هاي هنري از اهميت فراواني برخوردار است، را به نمايش عموم مي‌گذارد.
اين کتاب نفيس که 22 نگارگري به سبک هرات دارد و در قرن نهم نگارش شده است، طي هفت روز هفته کتاب در کاخ گلستان در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.
همچنين نسخه خطي «نصايح خواجه عبدالله انصاري» به همراه رونمايي نمادين از نسخه سايه اين اثر در کاخ گلستان برگزار و در روز رونمايي از اين اثر? تور بازديد رايگان از کاخ موزه گلستان براي عموم برگزار مي‌شود.


ده‌بزرگي: هفته کتاب فرصتي ايجاد کند که کتاب به سبد خانواده بپيوندد



احد ده‌بزرگي از شاعران پيشکسوت انقلاب درباره تاثير برپايي هفته کتاب گفت: معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برگزاري هفته کتاب سعي دارد کتابخواني را به صورت يک عرف و عادت هميشگي براي مردم درآورد و به اعتقاد من ايجاد فرهنگ مطالعه در بين اقشار مختلف مردم، مهم‌ترين هدف هفته کتاب است.



وي افزود: ‌ايجاد فضاي گفتمان فرهنگي در جامعه بايد براي مخاطب ايجاد شود؛ فرصتي که در آن مخاطب مي‌تواند جذب کتاب شوند و اين فضا در هفته کتاب و برنامه‌هاي جنبي آن ميسر مي‌شود و بايد از آن بهره برد.



ده بزرگي با اشاره به اينکه به طور حتم اختصاص هفته‌اي به کتاب توجه‌ها را به موضوع کتاب، نشر و چاپ آن جلب مي‌کند، گفت:‌ هفته کتاب گامي مؤثر در جهت ترويج فرهنگ کتابخواني است. نامگذاري روزهاي هفته کتاب هم مي‌تواند تأثيرات خوبي در اين عرصه داشته باشد و گام مثبتي است اما نبايد تنها به نامگذاري‌ها اکتفا کرد يا به اختصاص هفته‌اي براي کتاب در طول يک سال دلخوش بود بلکه بايد اين اقدامات هميشگي باشد و هفته کتاب بهانه اي براي بيشتر پرداختن به موضوع کتاب تلقي شود.



به گفته اين شاعر معاصر فرهنگ مطالعه و کتاب خواني در کشور ما نهادينه نشده است و مشکل ما در حوزه کتابخواني خانواده‌ها هستند که کتاب را در سبد خريد خود جاي نمي‌دهند.



شاعر «نماز سرخ خون» با بيان اينکه کتاب غذاي روح است گفت:‌ مردم کمتر به فکر تغذيه روح و ذهن خود هستند و هفته کتاب بهانه اي مي‌شود تا به کتاب و کتابخواني جدي‌تر از گذشته نگاه کنند.



وي با اشاره به ضرورت نهادينه شدن فرهنگ کتاب و کتابخواني در جامعه و بين همه مردم، تصريح کرد:‌ عادت به مطالعه عامل اصلي در نهادينه شدن فرهنگ کتابخواني در افراد جامعه است. عادت به مطالعه چيزي نيست که با برنامه‌هاي مقطعي به وجود آيد، بلکه عادت به مطالعه در درازمدت عملي مي‌شود و اقدام معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به برگزاري هفته کتاب با هدف ايجاد عادت به کتابخواني و آشتي مردم با کتاب است.



نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با پيام «يادگار ماندگار» از 22 تا 29 آبان سال جاري ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نظر شما