يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۱
کد خبر: ۴۵۹۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
گالري و نمايشگاه دائمي آثار کمال‌الملک و خاندان غفاري، عصر چهارشنبه 11 آبان‌ در موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار شهر، مراسم افتتاح گالري آثار خاندان غفاري با بازديد حاضران از نمايشگاه «چشم‌انداز آثار کمال‌الملک» آغاز شد. اين نمايشگاه به پيشنهاد آيدين آغداشلو، شامل تصاويري از تمامي آثار موجود کمال‌الملک در موزه‌هاي ايران بود.



در ادامه، با برگزاري مراسمي در آمفي‌تئاتر اين مجموعه، سيدمجتبي حسيني مديرعامل موزه ملک، به سخنراني پرداخت.



حسيني گفت: سبب اين گردهمايي گراميداشت هفتاد و پنجمين سالگرد وقف مجموعه ملک است؛ گنجينه و کتابخانه‌‌اي که با هدف ترقي معارف و برخورداري فرد فرد مردم ايران‌زمين از يک ميراث معنوي ارزشمند وقف شده است تا از تطاول ورق‌گرداني ايام به صحت و سلامت بگذرد.



وي ادامه داد: افتتاح نمايشگاه دائمي آثار خاندان غفاري نخستين قدم است براي قدرداني از فعاليت‌ خاندان‌هاي ايراني تاثيرگذاري چون خاندان وصال در شيراز و خاندان امامي در اصفهان که خدمات فرهنگي و هنري ارزنده‌اي را در طول دهه‌ها و سده‌ها ارائه داده‌اند.



مديرعامل موسسه ملک با اشاره به عکس‌هاي شيشه‌اي نويافته توسط حامدي مديرمسئول نشريه «تنديس»، به نمايش آن‌ها همزمان با افتتاح نمايشگاه آثار کمال‌الملک اشاره کرد.



وي همچنين درباره‌ مسابقه «انتخاب برترين راهنماي موزه» که با همکاري موزه ملک و موسسه ايکوم برگزار شده است، اظهار داشت: در صورت ادامه يافتن برنامه توسعه کيفي راهنمايان موزه با برگزاري چنين مسابقه‌هايي، مي‌توانيم حرکت مناسبي در جهت مطلوب را در اين حوزه شاهد باشيم.

پس از سخنان حسيني، کامران ملکي مجري برنامه، از طرف مسئولان موزه ملک از رامين اعتمادي مجسمه‌ساز و سازنده تنديس کمال‌الملک و دکتر بهزاد سليماني طراح و مجري معماري داخلي نمايشگاه دائمي خاندان غفاري، قدرداني کرد. وي سپس بيانيه هيات داوران مسابقه برترين راهنمايان موزه را براي حاضران قرائت کرد.



در اين بيانيه هدف از برگزاري مسابقه، ارتقاي کيفي و علمي راهنمايان موزه به‌عنوان عامل موثر ارتباط بين موزه و مخاطبان توصيف شده بود.



به گفته ملکي، اين مسابقه در دو مرحله داوري شده است که داوران مرحله اول، سيداحمد محيط طباطبايي رييس موسسه ايکوم، سيدمجتبي حسيني مديرعامل موسسه ملک، خانم ادهمي، رضا دبيري‌نژاد و فرزانه فائقي بوده‌اند و در مرحله دوم، طباطبايي، حسيني، فرهاد توحيدي، منيره دارايي و محمدرضا جواهري داوري را به عهده داشته‌اند.



اهداي جوايز برگزيدگان اين مسابقه بخش ديگري از مراسم بود و کيخسرو خروش، ابراهيم حقيقي و  قاسمي رييس سازمان موقوفات ملک براي اهداي جوايز روي سن دعوت شدند. در اين بخش گروه راهنمايان موزه «تاريخ» به نمايندگي حسن اشرف اسلامي، محمد نوروزي و ژيلا مقيم‌نژاد به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم شناخته شدند.



در ادامه مراسم، علي دهباشي مولف دو کتاب «يادنامه کمال الملک» و «نامه‌هاي کمال الملک» به سخنراني پرداخت. وي راز ماندگاري ايران و ايرانيان را نه پادشاهان قدرتمند و نه امپراتوري‌هاي بزرگ، بلکه فرهنگ و ادبيات اين سرزمين دانست و درباره «يادنامه کمال الملک» گفت: در اين کتاب سه نسل درباره کمال‌الملک نوشته‌اند و همه اين نويسندگان علاوه بر نشان دادن توانايي‌هاي هنري او در زمينه نقاشي، بر ايران‌دوستي و پايبندي او به اين فرهنگ تاکيد داشته‌اند.



دهباشي در ادامه، بخشي از نامه‌هاي کمال‌الملک را براي حاضران خواند که حاوي اطلاعاتي درباره خاندان غفاري بود.



در ادامه اين برنامه، بخش‌هايي از فيلم «کمال‌الملک» علي حاتمي به نمايش درآمد و پس از پذيرايي، حاضران براي افتتاح گالري آثار خاندان غفاري به طبقه همکف موزه ملک دعوت شدند.



افتتاح اين گالري توسط احمديه پدر انيميشن ايران و مهدي‌نژاد عضو هيات مديره موقوفات ملک صورت گرفت.

گالري کمال‌الملک مجموعه‌اي از آثار اين نقاش و ديگر اعضاي خاندان غفاري را به طور دائمي به نمايش گذاشته است.

در مراسم افتتاح اين گالري امين‌اله رشيدي تصنيف‌خوان، عباس مشهدي‌زاده نقاش، رضا خدادادي نقاش و مدرس دانشگاه، ايرج اسکندري نقاش و مدرس دانشگاه، نمايندگاني از آستان قدس رضوي و جمعي از اهالي فرهنگ و هنر حضور داشتند.

نظر شما