دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۵۹۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
دبير نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان»:
مديرعامل موسسه نشر شهر با بيان اينکه برگزاري نمايشگاه «ياد يا مهربان» موجب افزايش سرانه تعداد کتاب دانش‌آموزي شده است، گفت: اين نمايشگاه امسال با 24 ميليارد ريال اعتبار برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، امير مسعود شهرام‌نيا، مديرعامل موسسه نشر شهر  و دبير نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان»در نشست خبري صبح امروز-14 آبان- در جمع خبرنگاران ارتقاي سرانه كتابخواني را يكي از شاخصه‌هاي مهم توسعه فرهنگي عنوان كرد و گفت: در سال 82 و همزمان با برگزاري اولين نمايشگاه ياد يار مهربان، آمار و ارقام نشان مي‌داد كه سرانه تعداد كتاب به ازاي هر دانش‌آموز عددي بين دو و نيم تا سه است، از آن سال برآورد كرديم كه اگر هر سال با كمك مجموعه مديريت شهري حداقل يك عدد به اين آمار اضافه شود مي‌توانيم تا 10 سال آينده به نرخ متوسط جهاني كه حدود عدد 10 است برسيم.


وي افزود: خوشبختانه اين اتفاق افتاد و امسال به عدد 10 و حتي 11 نزديك شده‌ايم. البته اين عدد خاص شهر تهران است و در شهرهاي ديگر متاسفانه هنوز سرانه كتابخواني همچنان پايين است.


مهمترين اهداف نمايشگاه

شهرام‌نيا توجه به معيارهاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران در انتخاب كتاب از ميان كتاب‌هاي ارسالي ناشران براي عرضه در نمايشگاه را از ديگران اهداف برگزاري نمايشگاه عنوان كرد و ادامه داد: تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس به كتاب‌هاي جديد و متناسب با يكي از مقاطع سه‌گانه تحصيلي، توجه به اصل احترام به مراجعهن و فراهم كردن حداكثر تسهيلات براي آنها، ايجاد فرصت انتخاب از بين كتاب‌هاي عرضه‌شده در نمايشگاه از سوي مدارس و ارتقاي كيفيت خدمت‌رساني با استفاده از فناوري رايانه‌اي از ديگر اهداف برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان است.



حمايت از ناشران و كمك به صنعت نشر

وي با بيان اينكه اكنون نمايشگاه ياد يار مهربان تبديل به نهادي موثر در حوزه كتاب و كتابخواني و نيز كمك به صنعت نشر شده است، اظهار داشت: در طول سال‌هاي برگزاري نمايشگاه اعتباري بالغ بر 23 ميليارد تومان حمايت از ناشرين داشته‌ايم و ناشرين نيز محتواي كتاب‌ها را با نياز مدارس هماهنگ كرده‌اند.

شهرام‌نيا تصريح كرد: امسال علاوه بر تجهيز مدارس تهران (دولتي و غير دولتي)، 80 حوزه علميه، 60 خوابگاه دانشجويي و تمامي كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران براي كانون‌هاي مساجد و مراكز خاصي مانند ندامتگاه‌ها و كانون‌هاي اصلاح و تربيت نيز اعتباري اختصاص يافته است كه مجموعا با اعتباري بالغ بر 24 ميليارد ريال ميزبان اين گروه‌ها خواهيم بود.



ويژگي‌هاي نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان

مديرعامل موسسه نشر شهر گفت: نهمين نمايشگاه ياد يار مهربان با مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امسال نيز با حضور 560 ناشر و 21 هزار عنوان كتاب از روز 17 تا 22 آبان‌ماه برپا مي‌شود،‌ ادامه داد: خريد آزاد از نمايشگاه با تخفيف ويژه (30درصد تخفيف ويژه مدارس،‌ معلمان و دانش‌آموزان و 25درصد تخفيف براي شهروندان تهران)، آگاهي از ناشران و كتاب‌هاي عرضه شده از طريق راه‌اندازي پايگاه www.yym.ir ، استفاده از كارت‌هاي خريد هوشمند و برگزاري تورهاي دانش‌آموزي براي بازديد از نمايشگاه از جمله ويژگي‌هاي مهم نمايشگاه امسال است.


جشن كتاب تهران

وي تصريح كرد: همه‌ساله سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با هفته كتاب جشن كتاب را با شعار كلي كتاب سايه‌بان شهر شامل برنامه‌هاي متعددي تدارك مي‌بيند. در حاشيه نمايشگاه ياد يار مهربان نيز جشن كتاب در نظر گرفته شده است كه 50درصد تخفيف براي ثبت‌نام در كتابخانه‌هاي سازمان، برگزاري چهارمين دوره جشن كتاب‌يار، مسابقه كتابخواني (ويژه هفته كتاب) با جوايز نفيس، راه‌اندازي شبكه نمايشگاهي كتاب در 30 مركز فرهنگي شهر تهران، برگزاري همايش تخصصي كتابداري و بهره‌برداري از نسخه جديد پورتال كتابخانه عمومي تهران از جمله برنامه‌هايي است كه در اين جشن در نظر گرفته شده است.


شهرام‌نيا با بيان اينكه بلافاصله بعد از نمايشگاه ياد يار مهربان، نمايشگاه كتاب‌هاي دانشگاهي با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اتحاديه كتاب‌هاي دانشگاهي در بوستان گفتگو برگزار مي‌‌شود، افزود: نمايشگاه‌هاي استاني ياد يار مهربان نيز امسال با اعلام آمادگي 8 استان نيمه دوم سال جاري برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه‌ها تاكنون در استان‌هاي فارس، هرمزگان، اصفهان و بوشهر برگزار شده است.


به گفته وي، كليات، دين، فلسفه و روانشناسي، علوم اجتماعي، علوم محض، علوم كاربردي، زبان،‌ هنر، ادبيات، تربيت بدني و ورزش، تاريخ و جغرافيا،‌ كودك و آموزشي موضوع كتاب‌هاي عرضه‌شده در اين نمايشگاه است.



نهمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان و جشن كتاب تهران از 17 تا 22 آبان ماه همه روزه از ساعت 30/8 تا 16 در بوستان گفتگو (محل دائمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران به نشاني بزرگراه چمران، بعد از پل اتوبان شهيد حكيم، خروجي سمت راست برگزار مي‌‌‌شود.

نظر شما