يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۵۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
فرهنگسراي فردوس با برگزاري برنامه‌هاي متنوع که آن را «نهضت کتابخواني» نام نهاده به استقبال هفته کتاب مي‌رود و استان‌هاي کشور نيز در اين هفته شاهد برپايي جشن‌هاي بزرگ کتاب خواهند بود.

به گزارش «شهر»، نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان‌ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.





هفته کتاب بايد به تحقق منويات رهبر انقلاب در زمينه کتابخواني منجر شود

مريم بهروزي دبيرکل جامعه زينب با بيان اينکه هفته کتاب زمينه‌اي را فراهم مي‌آورد تا اقشار مختلف جامعه به اهميت کتاب و فرهنگ مطالعه در کشور واقف شوند، گفت: ‌يکي از مهم‌ترين نمادهاي رشد فرهنگي در هر کشوري، آمار و شمارگان کتاب و ميزان مطالعه آزاد افراد آن جامعه است.

وي افزود: ‌فرهنگ مطالعه بايد در بين جوانان گسترش پيدا کند و يکي از راه‌هاي اشاعه فرهنگ ياد شده، افزايش تعداد کتابخانه‌ها و انتشار بيشتر کتاب‌هاي مفيد و وجود برنامه‌هاي جدي فرهنگي همچون «هفته کتاب» است.

بهروزي با اشاره به اينکه هفته کتاب اقدام تاثيرگذاري است که معاونت فرهنگي وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي نخستين گام آن را برداشته است، گفت: ‌اميدوارم اين هفته به صورت فراگير در سراسر کشور برگزار شود و نهادهاي خصوصي و دولتي در اين هفته فعاليت کنند زيرا اهميت کتاب در زندگي ما فراتر از برگزار کردن يک هفته است و بايد به طور دايمي اين مساله را مدنظر قرار داد.

دبيرکل جامعه زينب تصريح کرد: ‌بايد به جايي برسيم که بهترين سرگرمي براي جوانان و نوجوانان کتاب باشد و آمادگي لازم علمي و تخصصي از طريق مطالعه براي آنان فراهم شود و براي بزرگسالان هم بزرگترين سرگرمي کتاب باشد.

به گفته وي براي رفع موانع و ايجاد زمينه لازم براي ترويج و توسعه فرهنگ مطالعه لازم است نهادهاي مختلف و خانواده، مدارس و نظام آموزشي با معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همکاري کنند و نه تنها در هفته کتاب بلکه تمامي سال اهميت کتاب را به فرزندان مملکتمان آموزش دهند.

بهروزي با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري هم بر کتابخواني و ترويج فرهنگ مطالعه تاکيد دارند، توضيح داد:‌ بايد مديريت گرايش مردم به فرهنگ مطالعه در جامعه جدي دنبال شود. وي در پايان گفت:‌ مساله کتاب و لزوم ترويج فرهنگ مطالعه همواره در فرمايشات مقام معظم رهبري مشهود است و حال بايد از هفته کتاب که فرصتي براي توجه به فرهنگ مطالعه است هر چه بيشتر در تحقق منويات ايشان، سود برد.






«نهضت کتابخواني» در هفته کتاب برپا مي‌شود

ايستگاه‌هاي مطالعه، کارگاه‌هاي تخصصي، نمايشگاه کتاب، نشست‌هاي موضوعي، کتابخواني در طبيعت، مسابقه داستانک‌نويسي، اهداي کتاب و تجليل از اعضاي فعال کتابخانه از جمله فعاليت‌هايي است که فرهنگسراي فردوس براي برنامه «نهضت کتابخواني» در نظر گرفته است.

اين فرهنگسرا همچنين چند برنامه فرهنگي در استقبال هفته کتاب تدارک ديده است که برگزاري کارگاه ويژه کتابداران با موضوع «گسترش اينترنت، مطالعه، فرصت يا تهديد» و افتتاح نمايشگاه کتاب و مراسم تقدير از اعضاي فعال کتابخانه در روز سه‌شنبه 17 آبان، برپايي مسابقه داستانک‌نويسي در روز چهارشنبه 18 آبان و اجراي طرح «کتابخواني در طبيعت» در بوستان جمشيديه در روز پنجشنبه 19 آبان و افتتاح بخش مشاوره کتاب و تازه‌هاي کتاب، به صدا درآوردن زنگ مطالعه در يکي از مدارس منطقه 5 تهران در روز شنبه 21 آبان، از جمله آن‌هاست.



برگزاري نشستي با اهل قلم در يکي ديگر از مدارس اين منطقه که در روز يکشنبه 22 آبان با حضور مجيد راستي و جعفر توزنده‌جاني از نويسندگان ادبيات کودک و نوجوان برگزار خواهد شد و مراسم اهداي کتاب به مادران امروز در بيمارستان حضرت رسول اکرم در روز دوشنبه 23 آبان از برنامه‌هاي اين مجموعه‌ در روزهاي هفته کتاب است.








آمادگي معاونت مطبوعاتي براي امضاي تفاهم‌نامه با معاونت فرهنگي براي گسترش کتابخواني

محمدجعفر محمدزاده در گفتگو با ستاد خبري نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر لزوم توجه بيشتر رسانه‌ها به کتاب و کتابخواني گفت: ما هم معتقديم مي‌توان به خوبي از ظرفيت رسانه‌ها براي معرفي کتاب‌هاي خوب و ترويج فرهنگ کتابخواني در جامعه استفاده کرد.

وي افزود: اگر بين ناشران و رسانه‌ها تفاهم‌نامه‌هايي امضا شود، معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آمادگي دارد براي رونق گرفتن معرفي و تبليغ کتاب در رسانه‌ها که در واقع هدف اصلي‌اش گسترش کتابخواني در جامعه است، گام‌هاي جدي بردارد.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: من به معاون امور فرهنگي اين وزارتخانه پيشنهاد داده‌ام که اگر زمينه انعقاد اين تفاهم‌نامه‌ها فراهم شود، معاونت مطبوعاتي حاضر است هر اقدامي براي گسترش کتابخواني در جامعه با استفاده از توان خوب و بالاي رسانه‌هاي ما، انجام دهد.

محمدزاده يادآور شد: بسياري از مولفان از طريق فعاليت در رسانه‌ها و نشريات رشد کرده‌اند و اين مي‌تواند يک نقطه اشتراک خوب براي انعقاد تفاهم‌نامه‌هايي جديد ميان ناشران و رسانه‌ها باشد.

وي در پايان گفت: من به عنوان کسي که خود سال‌ها در مطبوعات فعاليت داشته‌ام، معتقدم بسياري از آثار خبرنگاران ما قابليت تبديل به کتاب شدن را دارد و به دليل اين قبيل ظرفيت‌‌هايي که در فضاي رسانه‌اي و همچنين فضاي نشر کشور وجود دارد، بايد تلاش کنيم اين دو حوزه يعني کتاب و رسانه‌ها بيشتر به هم نزديک شوند.








اجراي ويژه‌برنامه‌هاي «هفته کتاب» در استان آذربايجان شرقي

هديه کتاب به مدارس و موسسات با اولويت‌بندي مناطق محروم و حمايت از آثار صاحبان اهل قلم در دو قالب استاني و کشوري، از جمله فعاليت‌هاي استان آذربايجان شرقي است که در راستاي تحقق شعار نوزدهمين «هفته کتاب» برگزار مي‌شود.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با برگزاري نمايشگاه کتاب تبريز و برنامه‌ها و نشست‌هاي فرهنگي به استقبال اين هفته مي‌رود. اين اداره کل همچنين به مناسبت هفته کتاب چند نمايشگاه کتاب در شهرستان‌هاي مختلف استان برپا مي‌کند.
سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي نيز برنامه‌هايي نظير افتتاح کتابخانه‌هاي تخصصي فرق و مذاهب، مسابقه کتابخواني اينترنتي، حمايت از کتابخانه‌هاي حوزه دين، جشنواره کتاب برتر حوزه دين و دومين جشنواره نشريات ديواري و بوستان معرفت خواهد داشت.
اداره کل نهاد کتابخانه‌هاي استان نيز با برنامه‌هاي تجليل از خادمان کتاب و کتابخواني، جشن کتاب در 18 شهرستان استان آذربايجان شرقي، عضويت رايگان در کتابخانه‌ها، مسابقات کتابخواني، طرح اهداي کتاب در طول سال، طرح «کتاب من» و تجهيز و ساخت کتابخانه به ويژه براي نابينايان به استقبال اين هفته مي‌رود.

همچنين تربيت بدني استان نيز با ارائه فهرستي از نيازهاي خود به اداره کل نهاد کتابخانه‌ها براي تهيه کتا‌ب‌هاي مورد نياز در اين حيطه اقدام مي‌کند.


صداوسيماي استان نيز با تحت پوشش قرار دادن برنامه‌هاي اين هفته، زمينه را براي توسعه فرهنگ مکتوب و ايجاد علاقه بين مردم به ويژه کودکان و نوجوانان به امر کتاب و کتابخواني فراهم مي‌کند.
کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان نيز نمايشگاه‌هاي کتاب تخصصي از آثار برگزيده حوزه کودک و نوجوان، برگزاري جشن کتاب و مسابقه وبلاگ نويسي کودک و نوجوان را برگزار مي‌کند.








رضواني: جشن‌هاي بزرگ کتاب در استان‌ها برپا مي‌شود
داريوش رضواني مشاور معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور استان‌ها با اشاره به رشد 4 برابري برنامه‌هاي استان‌ها در اين دوره هفته کتاب نسبت به سال‌هاي قبل، گفت: در نوزدهمين دوره هفته کتاب، 510 برنامه در استان‌هاي مختلف اجرا مي‌شود که اين برنامه‌ها نسبت به سال‌هاي قبل رشد 4 برابري داشته است. يعني در ارزيابي‌هاي سال قبل براي هر استان ميانگين 4 برنامه در نظر گرفته شده بود که اين رقم امسال به 10 برنامه رسيده و دليل آنهم توجه نهادهاي مختلف به مقوله کتاب و کتابخواني به ويژه در سال جهاد اقتصادي است.


وي به همکاري و تعامل دستگا‌ه‌هاي مختلف با ستاد مرکزي هفته کتاب اشاره کرد و گفت: در آمارهاي دوره‌هاي قبل ممکن بود که بخشي از فعاليت‌هاي هفته کتاب اطلاع رساني نشود اما در اين دوره، اين ستاد فعاليت‌ها را به صورت پويا و هماهنگ ساماندهي مي‌کند تا عملکرد دستگاه‌ها در يک روند منظم با هم‌افزايي روبه رو شود.


مشاور معاون فرهنگي وزارت ارشاد در امور استان‌ها در مورد روند اجرايي شدن برنامه‌هاي استاني هفته کتاب، بيان کرد: برنامه‌هاي استاني در جلسات ستاد هفته کتاب به رياست استاندار يا معاونت سياسي استاندار تشکيل مي‌شود و اين برنامه‌ها در دستگاه‌هاي فرهنگي که تعداد آنها در هر استان به 22 واحد مي‌رسد، طي جلساتي مطرح مي‌شوند و بعد از جمع‌بندي، برنامه‌هايي که ماهيت اجرايي دارند انتخاب شده و در قالب‌هاي مشخص براي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال مي‌‌شوند.


وي خاطرنشان کرد: اميدواريم امسال همه برنامه‌هاي استاني در قالب ستاد مرکزي هفته کتاب، ارائه شوند تا شاهد موج فرهنگي وسيعي در سطح استان‌ها هم باشيم.


رضواني با بيان اينکه بعد از هفته کتاب، جلساتي ويژه جمع‌بندي مشارکت ادارات کل استان ها را خواهيم داشت، گفت: بعد از هفته کتاب از بين مستندات و برنامه‌هاي ارائه و اجرايي شده، جمع‌بندي خواهيم داشت و آنها را تحليل مي‌کنيم تا مطلع شويم چند درصد از برنامه‌هاي ارائه شده، جنبه اجرايي پيدا کرده است.


وي همچنين بيان کرد: در اين راستا سعي داريم حضور مديران و معاونان فرهنگي ارشاد را در حداقل يکي از برنامه‌هاي شاخص هفته کتاب که جشني استاني خواهد بود، داشته باشيم.


مشاور معاون فرهنگي وزارت ارشاد با بيان اينکه جشن هفته کتاب به عنوان شاخص‌ترين برنامه در همه استان‌ها برگزار مي‌شود، از حضور بهمن درّي در جشن‌هاي کتاب استان‌هاي اصفهان و قم خبر داد و تشريح کرد: در اين برنامه ويژه، سعيمان بر اين است که از فعالان حوزه کتاب، ناشران، مولفان، کتابداران، خيران کتابخانه‌ساز يا اهداکننده کتاب، اعضاي فعال کتابخانه‌ها و دستگاه هاي مشارکت کننده تجليل کنيم. همچنين در کنار اين برنامه‌ها در استان‌ها، کارگاه هايي در راستاي ترويج کتاب و کتابخواني برپا مي شود.


وي در پايان خبر داد: در راستاي هدف ترويج کتابخواني و اهداي کتاب، برگزاري نمايشگاه‌هاي استاني که از شهريور ماه امسال آغاز شده است رشد قابل توجهي داشته، کما اينکه طي 2 هفته گذشته، 4 نمايشگاه کتاب استاني برگزار شد. در واقع تا پايان سال 90، دست‌کم 30 نمايشگاه بزرگ کتاب استاني در سراسر کشور برگزار مي‌شود.






توزيع مستند «تولد يک انديشه» در هفته کتاب



يکي از برنامه‌هاي دفتر امور چاپ معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هفته کتاب سال گذشته? تهيه فيلمي مستند با عنوان «تولد يک انديشه» بود که در آن مراحل توليد کتاب و چگونگي چاپ آن به تصوير کشيده شده است.



اين دفترامسال اقدام به تکثير اين فيلم مستند در قالب لوح فشرده کرده و آن را در نوزدهمين دوره هفته کتاب به طور گسترده بين علاقمندان به صنعت چاپ و نشر توزيع خواهد کرد.



دفتر امور چاپ معاونت امورفرهنگي وزارت ارشاد اين لوح فشرده را در اختيار خانه کتاب قرار داده تا با همکاري يکديگر آن را ميان علاقه‌مندان کتاب و به ويژه مخاطبان تخصصي حوزه چاپ و نشر توزيع کنند.


توزيع اين فيلم مستند در گام نخست در تهران صورت مي‌گيرد.



نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.


نظر شما