يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۶۰۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
همزمان با روزهاي اداي فريضه حج در مكه
کتاب «حج در کلام و پيام امام خميني(س)» مجموعه کاملي از سخنان و پيام‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) در ارتباط با موضوع حج است که در شش بخش تنظيم شده و در آن به ابعاد مختلف اين مسئله اشاره شده است.

به گزارش «شهر»، در ايام حج مرور کلام و پيام‌هاي حضرت امام خميني(ره) درباره فريضه حج بيش از هر سخن ديگري اهميت ابعاد مختلف اين آيين ابراهيمي را براي مسلمانان روشن مي‌سازد. اين موضوع باعث شده هر سال در اين ايام علاقه‌مندان به سراغ سخنان به يادگار مانده از بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در زمينه اهميت فريضه حج بروند و بار ديگر اين سخنان را مرور کنند تا ره ‌توشه‌اي از اين گنجينه معنوي را کسب کنند.

 

 

براي کساني که علاقه‌مندند به همه سخنان و پيام‌هاي حضرت امام خميني(ره) درباره حج دستيابي داشته باشند، کتاب «حج در کلام و پيام امام خميني(س)» منبع مفيد و ارزشمندي است که تقريبا همه سخنان و پيام‌هاي حضرت امام خميني(ره) به صورت يکجا در آن گردآوري شده تا مخاطبان از طريق اين کتاب به يکي از موضوعات مهم در حوزه فرايض ديني مسلمانان، آن هم از منظر و نگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران دسترسي داشته باشند.

 

 

اين کتاب دفتر دوم در بخش تبيان آثار موضوعي(حج) است که کار تحقيق و نشر آن را موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) انجام داده است. از شش بخش اصلي تشکيل شده که هر يک از اين بخش‌ها هم به زير مجموعه‌هاي مختلفي تقسيم شده‌اند. در مقدمه اين کتاب بخشي از پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي درج شده که تاريخ اين پيام متعلق به 26 خرداد 1370 است.

 

 

در بخشي از آن مي‌خوانيم: «پرودگارا! به امام و قائد راحل ما، آن عبد صالح ممتحن و آن خلف صدق اوليا، آن انسان پرهيزگار و پارسا و هوشيار که رضاي تو را مي‌جست و دوستي و دشمني‌اش به خاطر تو بود و در راه تو از هيچ مشکل هراسي نداشت، رحمت و فضل خود را نازل و شامل فرما. و از حج حاجيان و عبادت عبادتگران و کوشش و تلاشگراني که مشمول هدايت و راهبري او گشته‌اند نصيب وافر به روح پاک او عايد فرما! و آرزوي بزرگ او را که همانا قيام«حج ابراهيمي» و بهره برداري امت اسلامي از اين مراسم عظيم الهي است، جامه عمل بپوشان.»

 

 

 

در ادامه، به اهداف موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) درباره تهيه و انتشار کتاب حاضر اشاره شده و در بخشي از آن آمده است:«موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) در راستاي انتشار ميراث فرهنگي آن حضرت به منظور استفاده محققين و تسهيل در دستيابي به موضوعات مختلف اقدام به موضوع‌بندي تمامي آثار امام کرده کرده است. آنچه در پيش روي داريد مجموعه رهنمودهاي اما خميني در رابطه با حج مي باشد که در سخنرانيها و پيامهاي ان حضرت در مناسبت‌هاي مختلف، قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي منعکس گرديده است.

 

 

«فهرست مطالب» گوياي بخش‌هاي و فصول مربوط به حج است که در اين مجموعه گردآوري و تنظيم شده‌اند. مطالب هر فصل به ترتيب شماره‌گذاري شده و فهرست مآخذ مندرج در پايان کتاب، تاريخ و آدرس فيش‌ها را نشان مي‌‌دهد.

 

 

بخش اول کتاب، با عنوان«جايگاه حج وابعاد معنوي آن» نامگذاري و در آن به شش مبحث اساسي در اين زمينه از منظر امام خميني(ره) اشاره و تاکيد شده است. ابعاد معنوي حج، اهميت مکه و بيت الله الحرام، فلسفه اعمال حج، لزوم توجه به قرآن و انس با آن در حج، لزوم فراگيري دقيق اعمال حج و شرکت در جماعات برادران اهل سنت، مباحث مختلف اين بخش را تشکيل داده است.

 

 

در بخش دم کتاب، به «ابعاد اجتماعي حج» از منظر امام خميني(ره) پرداخته شده است. «حج و تحکيم وحدت بين مسلمين»، «حج محل چاره جويي و حل مشکلات مسلمين» و «علماي کشورهاي اسلامي و حج» مباحث سه گانه اين بخش را تشکيل مي‌دهند.

 

 

 

همچنين در بخش سوم کتاب به «ابعاد سياسي حج» از نگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اشاره شده که شامل مباحث هفت گانه؛ «کليات»، «تبليغات و بيدارگري در حج»، «حج و صدور انقلاب اسلامي»، «حج کانون مبارزه عليه استکبار»، «هشدار در مورد توئطه هاي استکبار در حج»، «آخوندهاي دربار و حج» و «حج و برائت از مشرکين» است.

 

 

در ادامه، به«توصيه هاي امام(ره) در ارتباط با برگزاري مراسم حج» اشاره شده که بخش چهارم کتاب را تشکيل داده و در آن به شش بحث اساسي در اين زمينه با عناوين: «وظايف نمايندگي ولي فقيه در امور حج»، «لزوم همکاري حجاج با نمايندگي ولي فقيه در امور حج»،«حج و وظايف روحانيون در کاروانها»، «حج و وظايف مديران کاروان‌ها»، «لزوم حفظ نظم در مراسم حج»، و «تشريفات و هزينه‌هاي مغاير فلسفه حج» اشاره و تاکيد شده است.

 

 

بخش پنجم کتاب به«حج خونين» (کشتار حجاج در سال 1366) اختصاص يافته که در آن سخنرانيها و پيام هاي امام خميني(ره) در ارتباط با اين موضوع ارائه شده است.

 

 

همچنين فصل ششم کتاب به «گزيده‌اي از فرمايشات حضرت امام خميني(ره) درباره حج ابراهيمي» اختصاص يافته و در آن گزيده هايي از سخنان امام در خصوص«برائت از مشرکين»، «ابعاد سياسي حج»، «فلسفه اعمال حج» و «حج خونين» آورده شده است.

 

 

 

بخش‌هاي پاياني کتاب، فهرست مآخذ و منابع است که در آن به 245 مآخذ و منبع اشاره شده است.

نظر شما