دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۶۱۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
سيدعلي حسيني، نماينده مجلس شوراي اسلامي موضوع کتاب و کتابخواني را شاخصي جهان‌شمول در توسعه فرهنگي هر کشور دانست و گفت: با توجه به اهميت ويژه‌اي که اسلام و فرهنگ ملي ما براي کتاب و کتابخواني قائل است و همچنين مقام معظم رهبري نيز بار‌ها به اين مساله اشاره و تاکيد کردند، بايد اين امر مورد توجه جدي مسئولان ذيربط قرار گيرد.

به گزارش «شهر»، وي درباره برپايي مراسم هفته کتاب در کشور گفت: هفته کتاب اوج فعاليت‌هاي کتابخواني و کتابداري در کشور است که به صورت نمادين معرفي شده تا فعالان اين عرصه بتوانند فعاليت‌هاي سالانه خود را بهتر نشان بدهند.



عضو کميسيون فرهنگي با تاکيد بر اينکه دستاوردهاي هفته کتاب نبايد به يک هفته ختم شود و لازم است زمينه‌هاي نشر کتاب در کشور به منظور پر کردن خلاء‌هاي موجود آسيب‌شناسي شود، اظهار کرد: صرفا برپايي مراسمي با عنوان هفته کتاب و يا روز کتابداري دليلي بر آن نيست که ما اين مساله مهم را در کل سال ناديده بگيريم و بحث کتاب و کتابخواني بايد در طول سال به طور جدي مورد توجه قرار بگيرد.



وي خواستار تسري اين فرهنگ در کل سال شد و درباره برپايي نمايشگاههاي کتاب توضيح داد: در سالهاي بعد از انقلاب رابطه معنادار، منطقي و متعادل بين مولفان و مترجمان به عنوان حلقه اول با چاپخانه‌داران و ناشران در حلقه دوم و توزيع کتاب در حلقه سوم به وجود نيامده است و به همين دليل دچار مشکل در فرهنگ مطالعه و کتابخواني مي‌شويم.



حسيني با اشاره به مشکلات عرصه توزيع کتاب در کشور گفت: کتابفروشي‌هاي کشور وضعيت ظاهري درستي ندارند و به همين دليل نتوانسته‌اند ارتباط مطلوبي با مخاطب برقرار کنند ضمن آنکه کتابخانه‌ها نيز غيراستاندارد هستند؛ لذا بايد بنگاههاي بزرگ توزيع کتاب اعم از چاپي و اينترنتي در کشور راه اندازي شود.



وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته با راه‌اندازي موسسات و شرکتهاي مخصوص کتاب، مردم مي‌دانند براي انتخاب تازه‌ترين آثار نشر و نيز پيدا کردن کتب مورد علاقه خود بايد به فروشگاههاي زنجيره‌اي خاص مراجعه کنند و به نظر من اين ايده مي‌تواند حداقل در دويست شهر کشور جواب بدهد.



نماينده مجلس شوراي اسلامي در پايان از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست سرمايه‌گذاران فرهنگي را پيدا کنند تا سيستم توزيع کتاب در سراسر کشور گسترش پيدا کند.




کتابخوان‌ها جشن برگزار مي‌کنند





فرهنگسراي بهاران به مناسبت هفته کتاب و با مشارکت کتابخانه‌هاي منطقه 17 تهران شامل بهاران، دکتر حسابي، مسجد ابوذر و 9 دي جشن کتابخوان‌هاي منطقه را برگزار مي کند.
اين برنامه که به مناسبت نوزدهمين هفته کتاب و کتابخواني برگزار مي شود، براي شناسايي جواناني که بيشترين حضور و مراجعه را در کتابخانه‌هاي مذکور داشتند، صورت مي‌گيرد.
مراسم جشن کتاب با حضور شهردار منطقه 17 تهران، معاونان فرهنگي وي و اعضاي کتابخانه‌ها در محل سينما بهاران برگزار مي‌شود و در اين مراسم همچنين برگزيدگان جشن کتابخواني نيز تجليل مي‌شوند.






اميدي: هديه دادن کتاب يکي از راه‌هاي ترويج کتابخواني است

مصطفي اميدي مدير دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي و کتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره شعار اين دوره هفته کتاب با عنوان «يادگار ماندگار» و تاثيرگذاري آن بر ترويج کتاب و کتابخواني بيان کرد: شعار هفته کتاب از جنبه‌هاي مختلف قابل تفسير و تعبير است که مهم ترين جنبه آن ناظر به اين مساله است که فرهنگ هديه دادن کتاب نهادينه شود.


به گفته وي، ماندگاري کتاب نسبت به هداياي ديگر بيشتر است و آشنا شدن با انديشه‌هاي جديد ارمغان تازه‌اي است که افراد با خواندن کتاب با آن مواجه مي‌شوند.


اين مقام فرهنگي به ماندگاري، جاودانگي و اثرگذاري شعار هفته کتاب در ذهن افراد اشاره کرد و گفت: هفته کتاب در شيوه زندگي افراد و همچنين بر کليت ساختارهاي جامعه بسيار تاثيرگذار است. تاثير مطالعه در شيوه زندگي افراد به وضوح قابل مشاهده است. هر چه بيشتر بتوان از آثار ديگران و حاصل دسترنج نويسندگان بهره گرفت، به صورت موثرتري مي‌توان از آنها براي پيشرفت و بهبود زندگي فردي و اجتماعي استفاده کرد.


اميدي در پايان با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ هديه دادن کتاب، خاطرنشان کرد: ما ايراني‌ها اغلب عادت داريم که در مناسبت‌هاي مختلف براي يکديگر هديه ببريم و يا عيدي بدهيم حال اگر فرهنگ هديه دادن کتاب به صورت فرهنگي عمومي و عادتي همگاني ميان مردم رواج پيدا کند که حداقل در يکي از مناسبت‌هاي موجود در سال، کتاب هديه داده شود، کتابخواني به خودي خود ميان مردم رواج مي‌يابد.






مدير بزرگترين انتشارات چين به ايران مي‌آيد

مدير بزرگترين موسسه انتشاراتي کشور چين براي شرکت در کارگاه آموزشي آشنايي با صنعت نشر و چاپ کشور چين که در هفته کتاب برگزار مي‌شود، به ايران مي‌آيد.


موسسه فرهنگي هنري و انتشارات بين‌المللي الهدي به مناسبت هفته کتاب و در روز 27 آبان ماه، کارگاه آموزشي آشنايي با صنعت نشر و چاپ چين را در ساختمان اين موسسه برگزار مي کند.


در اين کارگاه آموزشي، مدير انتشارات «رودخانه زرد» که بزرگ ترين انتشارات در کشور چين است به همراه دو کارشناس چيني حضور دارند. همچنين در اين کارگاه از تعدادي ناشران خصوصي و دولتي داخلي و برخي اعضاي ستاد هفته کتاب، براي حضور دعوت به عمل آمده است.


نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.






کانون پرورش فکري هم پوستر هفته کتاب را طراحي کرد



کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به عنوان يکي از نهادهاي مشارکت‌کننده در نوزدهمين هفته کتاب، اقدام به طراحي و انتشار پوستر هفته کتاب کرد.


روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان پوستر نوزدهمين دوره هفته کتاب را با شعار «يادگار ماندگار» طراحي و منتشر ‌کرد.



اطلاعات درج‌شده در اين پوستر به 2 زبان فارسي و انگليسي ارائه شده است و همچنين در اين پوستر، نمادي از يک کتاب ثبت ‌شده است که کتاب و کتاب‌خواني را بين کودکان و نوجوانان ترويج و تشويق مي‌کند.

پوستر کانون براي هفته کتاب در ايام هفته کتاب در تمامي مراکز کانون سراسر کشور، مراکز آموزشي، مدرسه‌ها و کانون‌هاي فرهنگي ‌هنري نصب خواهد شد.



البته ستاد برپايي نوزدهمين هفته کتاب نيز پيش از اين پوستر اصلي اين هفته فرهنگي را با شعار رسمي آن که «يادگار ماندگار» است طراحي و منتشر کرده است.


همچنين کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ساخت و پخش فيلم‌هاي تبليغاتي تلويزيوني، انتشار کتاب‌هاي رمان نوجوان امروز، معرفي کتاب به شيوه‌هاي طرح ديواري، ماکت و حجم، معرفي شخصيت نويسندگان و شاعران، دعوت از مدارس سطح کشور براي حضور و مشارکت در برنامه‌ها و برگزاري مسابقه‌هاي اينترنتي «بصيرت و ولايت» را نيز در برنامه‌هاي هفته کتاب قرار داده است.


نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان‌ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.

نظر شما