دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۶۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
موسسه مطالعاتي لگاتوم با انتشار گزارشي اعلام کرد ايران در ميان ??? کشور جهان از نظر «شاخص رونق» با سقوط ? پله‌اي نسبت به سال قبل در جايگاه 97 قرار گرفت.

فارس: موسسه مطالعاتي لگاتوم طي گزارشي رتبه ??? کشور جهان از جمله ايران را بر پايه شاخصي به نام شاخص رونق اعلام کرده است.

منظور از رونق در اين شاخص صرفا رونق اقتصادي نيست بلکه کيفيت زندگي مردم و سطح رفاه آن‌ها نيز اساس اين شاخص را تشکيل مي‌دهند. بر اين اساس کشورهايي که در راس رتبه‌بندي شاخص رونق لگاتوم قرار دارند کشورهايي هستند که علاوه بر داشتن توليد ناخالص داخلي بالا داراي شهرونداني شاد، سالم و آزاد هستند.

 

فاکتورهايي که بر پايه آن‌ها نمره هر کشور در شاخص رونق تعيين شده است عبارتند از: اقتصاد، فعاليت‌هاي شرکتي، نحوه اداره حکومت، آموزش، بهداشت، امنيت و ايمني، آزادي فردي و سرمايه اجتماعي.

 

در ميان کشورهاي جهان نروژ داراي بيشترين رونق شناخته شده است و پس از اين کشور به ترتيب دانمارک و استراليا قرار گرفته‌اند. آمريکا در اين رده‌بندي رتبه 10 و بالاتر از کشورهاي اروپايي مثل انگليس، آلمان و فرانسه قرار گرفته است. جمهوري آفريقاي مرکزي نيز در انتهاي اين رده بندي قرار گرفته و زيمبابوه و اتيوپي نيز به ترتيب رتبه‌هاي 109 و 108 را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بر اساس اين گزارش ايران با سقوط ? پله‌اي نسبت به سال قبل در رتبه 97 جهان از نظر شاخص رونق قرار گرفته است. ايران در سال گذشته رتبه ?? و در سال ???? نيز رتبه ?? را در شاخص رونق بدست آورده بود.

 

بدين ترتيب رتبه ايران فقط از ?? کشور يعني کشورهاي رواندا، کامرون، اوگاندا، زامبيا، کنيا، موزامبيک، نيجريه، سودان، يمن، پاکستان، اتيوپي، زيمبابوه و جمهوري آفريقاي مرکزي بالاتر بوده است.

 

لگاتوم همچنين کشورهاي مختلف را بر پايه فاکتورهاي تشکيل دهنده شاخص رونق رتبه بندي کرده است. ايران از نظر کيفيت اداره حکومت، آزادي‌هاي فردي و سرمايه اجتماعي پايين‌ترين رتبه يعني رتبه ??? را بدست آورده است. رتبه ايران از نظر رشد اقتصادي نيز ??، فعاليت‌هاي شرکتي ??، آموزش 64، بهداشت 61، و ايمني وامنيت 100 اعلام شده است.

نظر شما