دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۴۶۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱
حسين پاينده در چهارمين نشست باشگاه کتاب تهران؛
حسين پاينده، منتقد در چهارمين نشست باشگاه کتاب تهران در فرهنگسراي ارسباران، کتاب «آدم‌ها» نوشته احمد غلامي را يک کالبد شکافي فرهنگي در جامعه امروز دانست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مراکز فرهنگي هنري منطقه 3 و فرهنگسراي ارسباران، «حسين پاينده» شامگاه سه‌شنبه (17 آبان) در نشست نقد کتاب «آدم‌ها» با بيان اين مطلب اظهار داشت: «آدم‌ها» مي‌تواند زواياي پنهان در رفتار افراد را نشان دهد. اين کتاب به عنوان يک مرجع از ويژگي رفتاري انسان‌هاي اين دوره مي تواند در آينده مورد استفاده قرار گيرد، زيرا تصويري واقعي از افراد به مخاطبان عرضه داشته است.



وي افزود: اين کتاب نشان دهنده تصويري از جنبه‌هاي رواني افراد با نگاهي تيزبينانه به مخاطبان است که حاصل هوشمندي و توجه دقيق نويسنده به جامعه پيرامون خود و شناسايي دقيق آن است.



پاينده در ادامه هيچ کدام از شخصيت‌هاي اين مجموعه داستان را به يکديگر شبيه ندانست و عنوان کرد: اين کتاب يک نمايشگاه از شخصيت‌هاي مختلف براي نوشتن چندين داستان است و مي‌توان چندين داستان حاصل از رفتارهاي شخصيت‌هاي اين کتاب به رشته تحرير درآورد.


اين نويسنده و منتقد تصريح کرد: داستان‌هاي کوتاه اين مجموعه با تعاريف «ادگارآلن پو» به عنوان يک نويسنده داستان‌ کوتاه شهير، کاملا انطباق داشته و مي‌توان آن‌ها را قالب اين گونه داستان‌ها، طبقه بندي کرد.


وي تيپ شناسي اجتماعي در اين مجموعه را مهمترين کارکرد آن دانست و خاطر نشان کرد: جامعه شناسي در ميان هنرمندان به صورت بالفطره و با زبان خاص آن‌ها صورت مي‌گيرد و هنرمند و نويسنده مي‌بايست با مطالعه دقيق بر روي جامعه خود و با نگاهي تيز بينانه به بيان و توصيف جامعه خود بپردازد.


پاينده داستان نويسي را نمايش جنبه‌هاي فرهنگي جامعه که چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد دانست و خاطر نشان کرد: داستان نويسي صرفا نوشتن و نشر يک کتاب و داستان نيست بلکه داستان نويس مي بايست به عنوان يک مداخله گر فرهنگي در جامعه حضور داشته باشد و با برجسته کردن بخشي از آن بتواند کانون توجهات را به آن نقطه و نمايش زواياي پنهان جامعه خود جلب کند.


وي در ادامه اظهار داشت: اين مداخله گري فرهنگي سبب مي‌شود تا مخاطبان نسبت به رفتارهاي منفي شخصيتي و اجتماعي خود مطلع شده و نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کنند.

اين نويسنده و منتقد ادبي طرح روي جلد اين کتاب را آينه تمام نماي محتواي آن دانست و يادآور شد: يک طراح جلد بايد قبل از چاپ و انتشار کتاب، آن را بخواند و پس از آن با نويسنده جلسه‌اي برگزار کند تا بتواند با طرحي مناسب مخاطب را به مضمون کتاب راهنمايي کند.


پاينده با اشاره به سابقه غلامي در نگارش داستان‌هايي در حوزه دفاع مقدس تصريح کرد: توانايي اين نويسنده در نگارش اين نوع داستان بسيار بي بديل است زيرا با زاويه‌اي متفاوت به آن مي‌نگرد و در اين مجموعه داستان نيز در 14 داستان به اين حوزه پرداخته است.


وي افزود: نگارش داستان‌هايي در حوزه دفاع مقدس، براي يک نويسنده شرافت و اعتباري به همراه دارد زيرا اين دوران جزيي از تاريخ معاصر جامعه است که حاوي تعاليم و آموزه‌هاي بسياري در آن است که مي‌بايد به مخاطبان و نسل جوان منتقل شود.

اين استاد دانشگاه حضور در اين دوران را تنها کمکي براي نوشتن راجع به آن دانست و خاطر نشان کرد: نويسندگاني که در 8 سال دفاع مقدس در جبهه‌ها نيز حضور نداشته‌اند مي توانند با مطالعه راجع به آن سال‌ها داستان‌هايي در خور توجه خلق کنند.


«احمد غلامي»؛ نويسنده اين کتاب نيز شخصيت مجموعه داستان‌هاي خويش را افراد عادي و واقعي در جامعه دانست و افزود: اين افراد آنقدر در جامعه ما بديهي و عادي هستند که ما توجهي به آنها نداريم و پس از خواندن اين کتاب نمونه‌هايي از اين افراد را ذهن خود به خاطر مي آوريم.


وي افزود: شخصيت‌هايي که در اين کتاب انتخاب کرده‌ام را همه ديده‌اند و من فقط آن‌ها را نوشته‌ام.


غلامي همچنين گفت: هيچ ادعايي مبني بر داستان گونه بودن اين کتاب نداشته و سعي داشتم تا مخاطب داستان را با جرقه‌اي از طرف من، در ذهن خود ايجاد کند.

نظر شما