دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۴۶۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
تمبر يادبود نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي در روز افتتاحيه هفته کتاب، روز شنبه 21 آبان، به دست رييس جمهور رونمايي خواهد شد.

به گزارش «شهر»، در اين دوره هفته کتاب نيز همچون چند دوره گذشته? تمبر يادبودي ويژه اين هفته فرهنگي تهيه شده که گوياي اهداف و ارزش‌هاي آن است و در طراحي آن سعي شده المان‌هايي به کار گرفته شود که اهميت کتابخواني و شعار اين هفته به درستي اطلاع رساني شود.


تمبر يادبود نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي? روز شنبه 21 آبان ماه مقارن با آغاز هفته کتاب? در آيين افتتاحيه اين هفته به دست محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور کشورمان در تالار وحدت رونمايي خواهد شد.


طراح اين تمبر وحيد توکلي است و در آن آرم? شعار و پيام اين دوره هفته کتاب و نمادي از طرح کتابي مفتوح که بر روي نقوش اسلامي - ايراني فيروزه‌اي رنگ قرار گرفته? استفاده شده است.






سايت تخصصي انتشارات سروش رونمايي مي‌شود



انتشارات سروش در کنار راه‌اندازي سايت تخصصي خود، چند برنامه فرهنگي ديگر ويژه هفته کتاب تدارک ديده است.
شرکت در نمايشگاه‌هاي کتاب ملي و استاني و نمايشگاه‌هاي عمومي در سطح شهر تهران از جمله «ياد يار مهربان» از ديگر فعاليت‌هاي اين انتشارات در نوزدهمين هفته کتاب است.
همچنين اين انتشارات با چاپ کتاب? تجهيز کتابخانه‌هاي داخلي سازمان صدا و سيما و اهداي کتاب به کارکنان و کتابخانه‌هاي سازمان به استقبال هفته کتاب مي‌رود.






برگزاري مسابقه پيامکي با موضوع هفته کتاب در شبکه سه



شبکه سه در هفته کتاب قصد دارد برنامه‌هاي متنوعي تهيه و پخش کند. برخي برنامه‌هاي اين شبکه جنبه اطلاع‌رساني داشته و به معرفي کتاب‌هاي مناسب در زمينه‌هاي مختلف اختصاص دارد.
همچنين دست‌اندرکاران اين شبکه تصميم گرفته‌اند مسابقه پيامکي با موضوع کتاب در فواصل برنامه‌ها برگزار کنند تا مخاطبان ضمن شرکت در اين مسابقه اطلاعات خود را در زمينه کتاب ارتقا بخشند.
گفتگو با نويسندگان شاخص و تهيه گزارش‌هاي متنوع با محور کتاب و چاپ و نشر از ديگر برنامه‌هاي شبکه سه در هفته کتاب است.

علاوه بر اين برنامه «نيمروز» که هر روز ظهر از شبکه سوم سيما روي آنتن مي‌رود، در اين هفته به صورت ويژه با دعوت از مهمانان مختلف سعي دارد به هفته کتاب و کتابخواني بپردازد.

بخشي از برنامه «ديروز امروز فردا» هم که روزهاي پنجشنبه پخش مي‌شود، در اين هفته به فرهنگ کتاب و کتابخواني اختصاص دارد همچنين ديگر برنامه‌هاي زنده اين شبکه نيز به موضوع کتاب مي‌پردازد و گفتگوهاي چالشي نيز پخش مي‌شود.






داشتن هفته‌اي به نام کتاب در ايران نشانه فرهنگي بودن کشور ما است



ابوالقاسم رئوفيان عضو شوراي مرکزي جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفت و گو با ستاد خبري نوزدهمين هفته کتاب با بيان اينکه برخلاف برخي اظهارنظرها چشم‌انداز وضعيت کتابخواني در نسل جوان تيره نيست، تصريح کرد:‌ جمعيت نسل جوان خود بزرگترين سرمايه براي آغاز حرکت سوي توسعه علمي و فرهنگي جامعه ايران است.



وي با بيان اينکه تنها در هفته کتاب نبايد به فکر اهميت کتاب در زندگي افرد جامعه بود گفت: ‌کتابخانه‌هاي عمومي در صورت برخورداري از کتاب‌هاي مناسب و کتابداران متخصص و توجه به نيازهاي مراجعان، مي‌توانند عامل موثري در تشويق اقشار مختلف مردم به مطالعه شوند.


رئوفيان افزود: ‌برگزاري مراسمي مانند هفته کتاب با اين هدف است که بتوانيم مطالعه را بين مردم به صورت عادت درآوريم تا ارتباط افراد جامعه با جهان دانش و آگاهي سخت نباشد و افراد بدون مرارت بتوانند از راه مطالعه، درک و انديشه خود را نسبت به جهان تعالي بخشند.



اين عضو شوراي مرکزي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: زنده بودن و پويايي فرهنگي نياز به تغذيه خوب و کافي دارد. غذاي فرهنگ هر جامعه هم کتاب است که بدون آن، فرهنگ جامعه به نوعي دچار پژمردگي و ناباروري خواهد شد. ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني، نمايانگر رشد فرهنگي هر کشوري است که برگزاري هفته کتاب خود اثبات اين مدعاست.


وي درباره هجوم اطلاعات از سوي غرب به شرق توضيح داد: در شرايط کنوني از تهاجم اطلاعات رنج مي‌بريم و زير فشار بمباران اطلاعاتي رسانه‌هاي بيگانه قرار داريم حال در چنين شرايطي برگزاري هفته کتاب همراه برنامه‌هاي جانبي آن مي‌تواند اطلاعات بومي را برابر مخاطب قرار دهد و او را از شبکه‌هاي اطلاعاتي بيگانه بي‌نياز کند.


رئوفيان در پايان گفت: ‌از طرفي معرفي کتاب در اين هفته به ويژه کتاب‌هاي مورد نياز قشر جوان مي‌تواند در پيشبرد اهداف کلان ارتقاي فرهنگ مطالعه موثر باشد.


نظر شما