دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۶۱۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۰
برگزيدگان جشنواره« هم‌آوايي اقوام ايراني»معرفي شدند
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران معتقد است که اگر صداها و عطرهاي متفاوت از موسيقي اقوام ايراني نباشند و به آن توجه نشود بايد منتظر سيطره موسيقي زيرزميني باشيم.

به گزارش خبرنگار «شهر» مراسم اختتاميه نخستين جشنواره موسيقي هم‌آوايي اقوام ايراني پنجشنبه 19 آبان با حضور سيد قاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري، سيد عباس سجادي، مديريت موسيقي سازمان و پشنگ کامکار، علي‌اکبر خادم و برگزيدگان جشنواره در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.

 

در ابتداي برنامه سرود جمهوري اسلامي ايران توسط گروه کر فرهنگسراي بهمن با همراهي پيانو اجرا شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. پس از آن مجري با خير مقدم به ميهمانان و حضار گفت: از تلاش دوستان و همکاران در مديريت فرهنگي هنري مناطق 2، 3 و 16 تهران و همچنين معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري براي برگزاري اين جشنواره کمال تشکر را داريم.

وي با اشاره به اينکه اختتاميه جشنواره موسيقي اقتضا مي‌کند تا بيشتر اجراي موسيقي داشته باشيم، گفت: آن جا که کلام باز مي‌ماند موسيقي آغاز مي‌شود.

 

در جشنواره بعدي هر قوم يک نماينده خواهد داشت

 

به گزارش شهر در ادامه برنامه سيد عباس سجادي مديريت موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن سپاسگذاري از گروه‌هاي هنري که در جشنواره حضور داشته‌اند گفت: در طول برگزاري اين جشنواره 30 سانس موسيقي در سه فرهنگسراي بهمن، ارسباران، ابن سينا اجرا شد و 150 هنرمند در غالب 14 گروه از 14 استان در اين جشنواره شرکت کردند.

وي در ادامه افزود: قصد داريم در دور بعدي اين جشنواره نام عنوان اين جشنواره <اقوام ايراني> به معناي واقعي محقق شود و از هر قوم حداقل يک نماينده در اين جشنواره حضور داشته باشند.




وي با سپاس از هيات داوران جشنواره گفت: اعتبار هر جشنواره‌اي به داوران آن است و خوشبختانه چهار نام بزرگ در اين جشنواره حضور دارند. استادان درويش منظمي، پشنگ کامکار، کيوان ساکت، علي خدامي که همه از چهره‌هاي شناخته شده موسيقي ما هستند.

وي در پايان سخنانش گفت: اميدوارم مهرباني را از موسيقي بياموزيم و با موسيقي مهربانتر باشيم.

 

برگزاري دور دوم جشنواره در هفته وحدت و در تمام فرهنگسراها

 

در ادامه برنامه سيد قاسم ناظمي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اظهار خشنودي از برگزاري اين جشنواره گفت: در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اميدواريم با برگزاري نخستين جشنواره هم‌آوايي موسيقي ايراني همچنان که در غم‌ها در کنار مردم تهران هستيم در عيدها هم در شادي مردم سهيم باشيم.

وي ضمن تبريک دو عيد سعيد قربان و غدير و تشکر از زحمات مسئولين برگزاري جشنواره گفت: اميدوارم اين عزيزان مزد زحماتشان را از شادي مردم گرفته باشند.

 

ناظمي در ادامه گفت: مردم ما همچنان که با غم الفت دارند بايد با شادي زندگي کنند. متاسفانه شادي در ميان مردم کم‌رنگ شده است و بايد به دنبال ايجاد شادي‌هاي ارزشمند، شادي‌هاي ارزشي از مراسم ملي، ديني، در جامعه باشيم.

وي گفت: اگر اين صداها و عطرهاي متفاوت از موسيقي اقوام ايراني نباشند و به آن توجه نشود بايد منتظر سيطره موسيقي زيرزميني باشيم.

 

مردم موسيقي محلي را حفظ کنند




وي در ادامه اظهار داشت: اميدوارم اين جشنواره فرصت ظهور و بروز استعدادهاي نو را ايجاد کرده باشد و دور بعدي اين جشنواره را با شکوه‌تر و با فراگيري بهتر با همکاري مسئولان در تمامي فرهنگسراهاي تهران و در هفته وحدت منطبق با مبعث، پيامبر اسلام برگزار کنيم.

ناظمي افزود: نبايد بگذاريم در آينده افسوس بخوريم و شاهد نابودي فرهنگ اقوام باشيم. از مردم مي‌خواهيم اين هنر ارزشي را حفظ کنند. بي توجهي به اين موسيقي موجب نابودي

آن مي‌شود. بايد پاسدار اين موسيقي باشيم و اين ميراث را به نسل آينده بسپاريم.

 

5 گروه و پنج هنرمند برگزيده

در ادامه برنامه علي خادم به نمايندگي از هيئت داوران بيانيه داوران جشنواره را قرائت کرد. با تصميم هيئت داوران نخستين جشنواره هم‌اوايي اقوام ايراني به علت اجراي خوب گروه‌ها پنج گروه يکسان به عنوان گروه برتر معرفي شدند.

 

گروه‌هاي برگزيده عبارتند از گروه باران سنندج به سرپرستي فؤاد پيشوا، آهنگ بلوچ به سرپرستي محمد دشتي، گروه قافلان کوه به سرپرستي فريدون جوادي، گروه بيدل خراسان به سرپرستي مهرداد نوبخت، و گروه سماچ به سرپرستي عبدالرضا اخلاقي.

همچنين مهرداد مرادي (نوازنده تنبور)، محمدرضا دارابي (آواز)، حسين دامن‌پاک (نوازنده دوتار)، محسن کيهان‌نژاد(نوازنده سرنا)، و اشکان مرادي (نوازنده کمانچه) به عنوان هنرمندان برگزيده انتخاب شدند.

 

در طول مراسم اختتاميه 5 گروه (قافلان‌کوه، بلوچ، زاگرس نشينان، هزاردستان، سلوچ) به اجراي برنامه پرداختند.

اجراي متفاوت گروه سلوچ پايان بخش برنامه بود که در دقايق پاياني برنامه از انتهاي سالن همراه با صداي گرم خواننده که روي سن قرار داشت و با اجراي موسيقي محلي به روي سن آمدند تا حسن ختامي متفاوت براي جشنواره موسيقي نواهاي اقوام ايراني باشد.

 

نظر شما