يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۲
کد خبر: ۴۶۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
معاون اجرايي سازمان حمل‌‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران از رونمايي آرم طرح ترافيک91 در اوايل آذر خبرداد و افزود: لايحه تعرفه آرم طرح ترافيک سال 91 به شوراي اسلامي شهر ارائه شده و اميدواريم تا يک ماه آينده اين لايحه به تصويب برسد.

به گزارش خبرنگار «شهر» وحيد نوروزي معاون اجرايي سازمان حمل‌‌ونقل وترافيک شهرداري تهران صبح امروز ـ 22آبان‌ـ در نشست خبري با اصحاب رسانه در مورد روند صدور آرم طرح ترافيک سال 91، گفت: در اين دوره نيز همانند سال 90، صدور 98 هزار و 200 آرم طرح ترافيک پيش بيني شده است که 10هزار فقره آن به آرم‌هاي روزانه وهفتگي اختصاص دارد.


او افزود: ثبت‌نام آرم طرح ترافيک 91 از 15 آبان شروع شده و تا 30 آبان ادامه دارد.تا اوايل آذر نيز از آرم جديد به شکل متفاوتي رونمايي خواهد شد. همچنين اميدواريم تا 15 اسفند آرم‌ها توزيع و از فروردين سال 91 افراد با آرم‌هاي جديد تردد کنند.

 

نوروزي با بيان اين که هنوز براي تمديد زمان ثبت‌نام تصميمي گرفته نشده است، گفت: تاکنون 18 هزار و 23 نفر ثبت‌نام کرده که اين ميزان ثبت نام نسبت به دور مشابه سال قبل 80 درصد افزايش پيدا کرده است.


معاون اجرايي سازمان حمل‌‌ونقل وترافيک در مورد بهاي آرم‌هاي جديد طرح ترافيک نيز اظهارکرد: لايحه تعرفه آرم طرح ترافيک سال 91 به شوراي اسلامي شهر ارائه شده و اميدواريم تا يک ماه آينده اين لايحه به تصويب برسد.مرجع اصلي قيمت‌گذاري شوراي اسلامي شهر است و در اين رابطه ما هر تعرفه‌اي که شورا تعيين کند، اجرايي خواهيم کرد.


او از اعلام بها و درصد افزايش پيشنهادي شهرداري براي آرم طرح ترافيک سال 91، امتناع و آن را به بعد از تصويب در شوراي شهر موکول کرد و افزود: براساس اين لايحه همچنان بهاي آرم براي جانبازان بالاي 70 درصد رايگان خواهد بود. تعرفه اقشار حمايتي، خاص و خبرنگاران نيز نسبت به سال 90، درحد بسيار کمي افزايش پيدا کرده است.


کيسه ندوختيم!


معاون اجرايي سازمان حمل‌‌ونقل وترافيک تصريح کرد: درآمد حاصل از فروش آرم‌هاي طرح ترافيک، کيسه درآمدي براي شهرداري نبوده و اين مبالغ به صورت کامل صرف شهر، تقويت حمل‌ونقل عمومي و بهبود ترافيک مي‌شود. در اين رابطه ما علاقه‌مند هستيم حتي فروش آرم طرح ترافيک نداشته و نهادها و سازمان‌ها، افراد حقيقي و حقوقي از ما آرمي خريداري نکنند تا تردد در محدوده ترافيک کاهش يافته و شاهد بهبود هوا در اين بخش از شهر باشيم.

نوروزي بااشاره به ‌بروزرساني نرم‌افزار ثبت‌نام آرم طرح ترافيک، گفت: به دليل مشکلات که سيستم قبلي داشت، شهروندان در سال گذشته در هنگام ثبت‌‌نام با خطاها و اشکال‌هايي مواجه مي‌شدند که در نرم افزارجديد آنها را برطرف کرديم.


دولتي و صفر کيلومتر هم بايد عوارض بدهند

او با تأکيد بر اين که مراحل ثبت‌نام و پرداخت عوارض، معاينه فني و هزينه صدور آرم به طورکامل اينترنتي بوده و امکان مراجعه حضوري وجود ندارد، گفت: در سال‌هاي گذشته برخي از خودروهاي دولتي عوارض پرداخت نمي‌کردند در سال 90 از 100 درصد آنها عوارض دريافت کرديم و پرداخت اين عوارض براي حتي خودروهاي صفر کيلومتر اجباري است.

او با بيان اين که پرداخت پول شهروندان به صورت الکترونيکي شده است، اظهارکرد: در سال 91 فرآيند دريافت چک در صدور آرم طرح ترافيک حذف شده است و تمام نهاد‌ها بايد بهاي آرم را به صورت اينترنتي پرداخت کنند.

خبرنگاران هم اينترنتي ثبت‌نام کنند

معاون اجرايي سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران در مورد صدور آرم خبرنگاران، گفت: خبرنگاران نيز مانند همه افراد حقيقي و حقوقي بايد در سايت شهرداري تهران ثبت نام کنند و کد رهگيري خود را دريافت کنند.سهميه رسانه به مسئولان آنها اعلام شده و مسئولان رسانه‌ها در هنگام معرفي خبرنگاران خود، کد رهگيري ايشان را نيز ذکر کنند.

نوروزي ادامه داد: خبرنگاران آزاد نيز مي توانند با مراجعه به روابط عمومي شهرداري تهران همانند سال گذشته اقدام به دريافت آرم طرح ترافيک کنند. همچنين سايت ها و مجلات نيز مي توانند با مراجعه به گروه مجلات همشهري و مشاور رسانه اي شهردار تهران اقدام به ثبت نام براي دريافت آرم طرح ترافيک کنند.

قانوني کار مي‌کنيم

معاون اجرايي سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران با بيان اين که براساس قانون جديد معاينه فني خودروها، بايد خودروهاي مدل 86 به پايين داراي برگه معاينه‌فني‌باشند، گفت: البته ما نسبت به اين قانون جديد انتقادهاي کارشناسي داريم اما با اين وجود اين قانون در مجلس تصويب شده و رويکرد و تاکيد شهردار تهران بر اجراي قانون است و ما خود را موظف به اجراي قانون مي‌دانيم.

او با اشاره به اينکه هر آرم صادر شده يک پرونده الکترونيکي دارد، گفت: ديگر امکان جعل وجود ندارد. در سال 89 که کارها به صورت الکترونيکي انجام نمي‌شود، بيش از 50 جاعل در اين زمينه دستگير شده‌اند اما در سال 90 يک مورد هم نداشته‌ايم.

او در مورد به برخي تخلفات شهروندان در زمينه ارائه اطلاعات نادرست هنگام ثبت نام طرح ترافيک گفت: سال گذشته 5هزار مجوز صدور آرم براي شهروندان صادر شده بود که به دليل تناقض در اطلاعات وارده به آنها تحويل داده نشد.

صدور آرم‌هاي روزانه آسان‌تر مي‌شود

معاون اجرايي سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران در ادامه با اشاره به اينکه تقاضاي شهروندان از آرم هاي روزانه و هفتگي کم است گفت: اين امر به دليل عدم آگاهي شهروندان از اين موضوع است. هم‌اکنون قراردادي با يکي از شرکت‌هاي زير مجموعه شهرداري درحال انعقاد است تا به زودي آرم‌هاي روزانه با مکانيزم خاصي در اختيار مردم قرار مي‌گيرند. در اين شيوه شهروندان مي‌تواند به آساني با دريافت کارتي از دکه‌هاي خاصي که در سطح شهر پيش‌بيني خواهد شد، مجوز روزانه و هفتگي را دريافت کنند.

نيازي به برچسب‌هاي طرح ترافيک نيست

نوروزي در پاسخ به خبرنگار «شهر» در مورد حذف برچسب آرم‌هاي طرح ترافيک و کنترل خودروها به صورت هوشمند، گفت: اين مورد هم‌اکنون امکان‌پذير است اما با توجه به اين که همچنان محدوده زوج و فرد به صورت هوشمند کنترل نمي‌شود، اين مساله با مشکلاتي همراه خواهد بود. بر اساس قوانين محدوده زوج و فرد ترافيک موقتي است و اگراين محدوده به صورت دائمي تاييد شده و يا به محدوده ترافيک اضافه شود،کنترل آن را هوشمند مي کنيم تا بتوانيم هر چه زودتر صدور برچسب آرم طرح ترافيک را حذف کنيم.

او همچنين در مورد کاهش تعرفه آرم ساکنان محدوده طرح ترافيک که از مباحث اصلي شوراي شهر در سال گذشته بود، اظهار بي‌اطلاعي کرد و افزود: در اين زمينه در لايحه تهيه شده چنين مساله پيش بيني نشده است.

سازمان محيط زيست ذرات 5/2ميکرون را نمي‌بيند

مشاور معاون حمل‌ونقل وترافيک شهرداري تهران در امور محيط زيست در مورد تفاوت اطلاعات آلودگي هوا از سوي سازمان محيط زيست و شهرداري تهران نيز گفت: در تمام دنيا، ذرات زير 2.5 ميکرون آلودگي محسوب مي شود که سازمان محيط زيست تهران همچنان تاکيد دارد که اين ميزان ، جزو آلودگي هوا نيست در حاليکه بر اساس استانداردهاي جهاني اين ذرات جزئي از آلودگي هوا محسوب مي‌شوند. اختلاف اصلي و متفاوت بودن آمارها نيز به اين دليل است که سازمان محيط زيست در محاسباتش ذرات کمتر از 2.5 ميکرون را جز آلودگي هاي هوا محاسبه نمي‌کند.

او ادامه داد: براساس مصوبه هيئت وزيران در سال 88 نيز اين آلاينده بايد سنجيده شود. بهتر است سازمان محيط زيست به اين موضوع پايان داده و آن را بپذيرد. 

نظر شما