شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۶۲۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
گروه‌هاي برگزيده عبارتند از گروه «باران سنندج» به سرپرستي فؤاد پيشوا، «آهنگ بلوچ» به سرپرستي محمد دشتي، گروه «قافلان کوه» به سرپرستي فريدون جوادي، گروه «بيدل خراسان» به سرپرستي مهرداد نوبخت، و گروه «سماچ» به سرپرستي عبدالرضا اخلاقي.

به گزارش خبرنگار «شهر» مراسم اختتاميه نخستين جشنواره موسيقي هم‌آوايي اقوام ايراني پنجشنبه 19 آبان با معرفي پنج گروه به صورت يکسان به عنوان گروه برتر توسط هيئت داوران به كار خود پايان داد.

 

گروه‌هاي برگزيده عبارتند از گروه باران سنندج به سرپرستي فؤاد پيشوا، آهنگ بلوچ به سرپرستي محمد دشتي، گروه قافلان کوه به سرپرستي فريدون جوادي، گروه بيدل خراسان به سرپرستي مهرداد نوبخت، و گروه سماچ به سرپرستي عبدالرضا اخلاقي.

 

بيوگرافي پنج گروه برتر

 

باران سنندج

سرپرست گروه: فؤاد پيشوا

اين گروه در سال 1380 تأسيس شده است. كسب مقام اول در جشنواره‌هاي ملي جوانان ايراني در سال 89، ‏موسيقي كردي در سال‌هاي 83، 84،85 و پيام نور در سال 88. اجراي كنسرت‌هاي متعدد در داخل و خارج از كشور از جمله: لبنان، اكراين، يونان ، تركيه و عراق در زمينه موسيقي كردي و زنده كردن آثار فولك.

اين گروه بيشترين مانور را روي آثار قديمي عثمان هورامي، حسن زيرك، طاهر توفيق، عزيز شاهرخ، توفيق رضايي و همچنين استفاده از شعر مولوي كرد،

اعضاي گروه عبارتند از:

تارباس و آواز (فؤاد پيشوا)، تار (ميلاد علي پور)، كمانچه (همايون پشت دار)، تنبك (ماهور زمانه پور)، سنتور (داوود رحمان پور)، دف (امير فتحيان)

 

قطعات اجرا شده در جشنواره:

سوزه لي- كنسرتو سنتور و اركستر- باران- كه ني و اثري از استاد اردشيركامكار

 

آهنگ بلوچ

سرپرست گروه: محمدالدين دشتي

سازمان مردم نهاد آهنگ بلوچ با مجوز رسمي سازمان ملي جوانان از سال 1379 در زمينه هنري و فرهنگي فعاليت خود را در شهرستان ايرانشهر آغاز كرد و با حضور در جشنواره‌هاي استاني، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي موفق به كسب رتبه‌هاي مختلفي در زمينه هنرهاي نمايشي و موسيقي شده است.

اعضاي مؤسس و شوراي مركزي اين مؤسسه فرهنگي هنري آقايان محمدالدين دشتي، عبدالناصر اميريان و نصيراحمد ملازهي است.

اعضاي گروه عبارتند از:

تنظيم و آهنگساز (محمدعلي محمد حسني)، دنجو (محمدعلي محمد حسني)، رباب (فاروغ رحماني)، تنبورك و آواز (نصير احمد ملازهي)، دوهلك (خالد دهقاني)، كنجري (سفي الله ديده ور)، هم خوان (يونس داوودي)، هم خوان (زكريا ملازهي)

 

قطعات اجرا شده در جشنواره:

اي مكران - مل مل داباني-قطعات بي كلام محلي

 مراسم اختتاميه نخستين جشنواره موسيقي هم آوايي اقوام ايراني

قافلان كوه

سرپرست: فريدون جوادي

در روزگاري كه دنياي ما تبديل به يك دهكده جهاني شده است، تمام مردم به نحوي در پي اشاعه‌ي فرهنگ بومي و ملي خود به ديگر انسان‌ها مي‌باشند كه در اين ميان گروه موسيقي آذربايجاني قافلان كوه به سرپرستي فريدون جوادي فعاليت هنري خود را از سال 1383شروع كرده است تا فرهنگ ايراني آذري اين مرز و بوم را به همگان ارائه دهد.

از جمله فعاليت‌هاي اين گروه مي‌توان به برنامه‌هاي: كنسرت در فرهنگسراي بهمن1384 در فرهنگسراي مهر 1385، حضور در اولين و سومين جشنواره محلي خرم دره 1384-1383، حضور در همايش عاشيقلار1378 -1377، كنسرت در فرهنگسراي ارسباران 1386 در فرهنگسراي بهمن1388، حضور در جشنواره فجر 1389، برنامه‌هاي متعدد در صدا و سيماي جمهوري اسلامي، كنسرت در زنجان 1389-1388-1387 و برگزاري بزرگداشت استاد عاشيق بولود جوادي اشاره نمود.

 

اعضاي گروه عبارتند از:

ناقاره (فريدون جوادي)، قوشا نا قاره (حسن فيروزمند)، گارمون (رامين علي حسيني)، تار (چنگيز نوري زاده)، آواز (فرهاد جوادي)، بالابان (مسعود اجاقي)، كمانچه (آقا گل داداشي)،

 

قطعات:

گل گل در دستگاه شور – بري باخ – اوجاداغلار در دستگاه سه گاه – بويلانا بويلانا در دستگاه ماهور – مخمس قالخون در دستگاه سه گاه

 

 

بيدل خراسان

سرپرست گروه: مهراد نوبخت

گروه موسيقي بيدل خراسان در آذرماه 1389 و با نوازندگان و تعدادي از فارغ‌تحصيلان هنرستان عالي موسيقي و دانشگاه هنر تاسيس شد، كه در واقع 5 سال قبل تر از آن يعني حدود سال 1384 با نام گروه شباهنگ و در دو ژانر موسيقي دستگاهي و موسيقي نواحي (كردستان و خراسان ) فعاليت مي‌نمود.

مهراد نوبخت از فارغ التحصيلان هنرستان عالي موسيقي است كه اكنون به عنوان سرپرست، آهنگ ساز و تنظيم كننده گروه موسيقي بيدل، در تلاش است با استفاده از تنظيمات كنترپوانتيك و همچنين استفاده از فضاهاي جديد ملوديك و هارمونيك، رنگ صوتي تازه و متفاوتي در همنوازي موسيقي ايراني (دستگاهي و نواحي) با سازهاي ايراني ايجاد كند.

  

كمانچه مهراد نوبخت (عود بهزاد انصاري)، تار (چاووش اسكندري خواه)، تنبك (محمد عطاءالهي)، دف (اسد ملك‌زاده)، سنتور (كمال شوهاني)، آواز (نادر گوهر سودي)

 

قطعات:

ابر بهار – ذلف يار- دزديده چون جان مي روي- رقص چوب

 

سماچ

عبد الرضا اخلاقي

اين گروه با استفاده از ساز‌هاي اصيل منطقه بوشهر و استفاده از هنرمندان جوان و نوجوان همواره تلاش داشته با اجراي قطعاتي در خصوص اعياد مذهبي، سوگواري، روزي حلال، حماسي و عاشقانه توانايي‌هاي موسيقي اين منطقه را به گوش هنر دوستان ايراني و جهان برساند در قطعات اين گروه مي‌توان نشانه‌هايي از زندگي اجتماعي، روابط اجتماعي و راز و نياز با خداوند يكتا را يافت. در واقع در تصانيف اين گروه كه در كنسرت‌هاي متعدد اجرا مي‌شود تصنيف‌ها همراه حركات فرم اجرا مي‌شوند كه جذابيت بالايي را براي مخاطبان دارد.

گروه سماچ توانسته با استفاده از تنوع قطعات كنسرت‌هاي متعددي در ايران و كشورهاي اروپايي و آسيايي برگزار نمايد مانند: آلمان، ايتاليا، اسپانيا، كرواسي، كره جنوبي، قطر، فرانسه و مسكو و....

اعضاي اين گروه عبارتند از:

ني انبان و ني جفتي (حسين سارمي)، ضرب و تمپو (سجاد بهادري)، تمپو (سعيد اشعري)، تام تام و دمام (رضا جاسميان فر)، دمام و دايره (مهدي كاكوند)، ديره زنگي (فرشاد مختاري)، هم خوان (رضا محمدصادقي، علي محمدصادقي و ابوالفضل سليماني)، آواز (عبدالرضا اخلاقي).

  

قطعات:

چوپي چهار دستمال- 2قطعه موسيقي آواز محلي با كلام و بي كلام


در اين رابطه بخوانيد:

نظر شما