يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۷
کد خبر: ۴۶۲۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
گالري‌هاي تهران در سومين دهه آبان، ميزبان نمايشگاه‌هاي متنوع و پررونقي از هنرمندان هنرهاي تجسمي هستند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي گلستان،‌ طراحان آزاد، آران، کمال‌الدين بهزاد، ‌اثر، سين، ساربان، دي، آب و نار روز جمعه 20 آبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي را افتتاح کردند. گالري‌‌هايي چون آتبين، صبا، اعتماد، شکوه و موزه هنرهاي معاصر تهران نيز از هفته‌هاي گذشته ميزبان نمايشگاه‌‌هايي هستند که در هفته آتي ادامه خواهد داشت.



يلدا خواجه‌زاده در گالري گلستان

نمايشگاه نقاشي‌هاي يلداخواجه‌زاده در روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري گلستان افتتاح شده است. اين نمايشگاه که آثار يکي از شاگردان آيدين آغداشلو را به نمايش مي‌گذارد، تا 25 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود.

گالري گلستان در دروس، خيابان کماسايي، پلاک 34 واقع است.



ديشب در گالري طراحان آزاد

گالري طراحان آزاد نيز از روز جمعه 20 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه آثار طه حيدري با عنوان «ديشب» است. اين نمايشگاه به مدت يک هفته ادامه خواهد داشت و همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود.

گالري طراحان آزاد در ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاک 5 واقع است.





از شکوفه و گلوله در گالري آران

بهرنگ صمدزادگان، يکي از نقاشان به نام معاصر، نمايشگاهي از آثار طراحان جوان را با عنوان «از شکوفه و گلوله» گردآورده است که روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري آران افتتاح شد.

اين نمايشگاه تا آخر آبان‌ماه در گالري آران برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌‌ها از ساعت 11 تا 19 از اين آثار ديدن کنند. گالري آران در خيابان کريم‌خان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.



نقاشي کودکان در نگارخانه کمال‌الدين بهزاد

نگارخانه کمال‌الدين بهزاد از روز شنبه 21 آبان ميزبان نمايشگاهي گروهي از نقاشي‌هاي کودکان است. هنرمندان اين نمايشگاه هنرجويان ثمين طالبي هستند و آثارشان تا روز پنجشنبه 26 آبان‌ماه به نمايش گذاشته مي‌شود. بازديد از اين آثار همه‌روزه از از ساعت 10 تا 19 در نگارخانه کمال‌الدين بهزاد واقع در بلوار كشاورز، نبش خيابان 16 آذر، پلاك 284 اکان‌پذير خواهد بود.



رو به رو با سميرا عليخان‌زاده

نمايشگاه عکس‌هاي مفهومي سميرا عليخان‌زاده با عنوان «رو به رو»، روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري اثر افتتاح شده است. عليخان‌زاده از عکاسان صاحب سبک حوزه بين‌الملل است که عکس‌هاي مجموعه «آيينه‌ها» از وي در حراج‌هاي کريستيز، ساتبيز و بونامز رکوردهاي قابل ملاحظه‌اي را کسب کرده است.

نمايشگاه «رو به رو» به مدت سه هفته تا 9 آذر‌ماه همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 در گالري اثر واقع در خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، پلاک 13 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.



ندا تولايي در گالري سين

گالري سين از روز جمعه 20 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي ندا تولايي است. اين نمايشگاه تا روز شنبه 28 آبان ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري سين واقع در شهرک غرب خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 بازديد کنند.



«پنجره باز» در گالري ساربان

از روز جمعه 20 آبان‌ماه نمايشگاهي از آثار نقاشي علي گلستانه، فرشيد شيوا و الميرا رضاخاني با نگاه‌هاي متفاوتي به طبيعت در گالري ساربان برپاست. «پنجره باز» نگاه سه نسل است به چشم‌اندازهاي فراسوي پنجره‌هاي زندگي شهري. علي گلستانه، فرشيد شيوا و الميرا رضاخاني از زوايايي متفاوت آن‌سوي پنجره را در اين نمايشگاه به تصوير مي‌کشند. در نگاه گلستانه، طبيعت يادآور دهکده‌ها و نماهايي از معماري در چشم‌اندازهاي طبيعي است که با سادگي و استادي خاص او بر روي بوم مي‌نشيند. در آثار شيوا اما، طبيعت گاه به گستره واقعي يک منظره و گاه با اشاره به گلداني، به نمايش درمي‌آيد و در نهايت آسمان است که دستمايه نقاشي‌هاي الميرا رضاخاني در نمايشگاه «پنجره باز» مي‌شود. اين نمايشگاه که از 20 آبان گشايش يافته تا 7 آذرماه، همه‌روزه به‌جز سه شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد به خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند.



نقاشي‌هاي داريوش قره‌زاد در گالري دي

نمايشگاه نقاشي‌هاي داريوش قره‌زاد، روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري دي افتتاح شد. قره‌زاد در مقدمه‌اي بر اين مجموعه نوشته است: «هميشه و همه‌جاي خانه آن‌ها را مي‌بينم. ضربان آن به سکون رسيده، يک خط ممتد مثل اين مي‌ماند که از قبل تعريف شده باشد (مبلمان اينجا باشد، ميز آنجا، عکس را اينجا بگذاريم بهتر است). امروز لباس‌هايم را مثل هميشه داخل حمام جا گذاشته‌ام. اين فانتزي زندگي من است. ديگر تنوع براي مدتي است که معني ندارد. بيرون هم دختران جوان برايم انگيزه ايجاد نمي‌کنند. زمين جذاب‌تراست. دختران شهري مانند عروسکي بي‌جان در مقابل هم ايستاده‌اند. اين موضوع من است.»

نمايش اين مجموعه تا اول آذرماه در گالري دي به نشاني نياوران، ابتداي پاسداران، تنگستان چهارم، ناز يك،‌ بن‌بست ترانه، پلاك 3 ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 15 تا 19 از اين آثار ديدن كنند.





افتتاح گالري «آب» با تازه‌ترين آثار «قان‌بيگي‌ها»

گالري «آب» در روز پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه با تازه‌ترين آثار سراميکي منيره و مهدي قان‌بيگي آغاز به کار کرد. گالري آب به نمايش هنرهاي تجسمي مختلف اختصاص دارد و بخشي از درآمد گالري و فروش آثار آن به حمايت از کودکان نيازمند در همکاري با جامعه ياوري مدرسه‌سازان اختصاص مي‌يابد. منير قان‌بيگي‌ که به همراه همسرش محمدمهدي قان‌بيگي، سال‌ها پيش گالري تخصصي «قان‌بيگي» را اداره مي‌کردند دراين‌باره توضيح داد: گالري قان‌بيگي به صورت تخصصي به نمايش آثار سفال و سراميک اختصاص داشت اما در گالري «آب» با توجه به اين‌که در ايران هنرمندان مختلفي فعاليت دارند،‌ سعي داريم تمامي آثار هنرهاي تجسمي را به نمايش بگذاريم. مجموعه‌اي شامل 50 اثر از تازه‌ترين آثار وي و همسرش در افتتاح گالري آب به نمايش درخواهد آمد که بيشتر آثاري هنري و در نوع خود نو هستند. اين نمايشگاه به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت. گالري آب در خيابان شريعتي، ميدان جوانان، رو به روي حسينيه ارشاد واقع است و روز 19 آبان‌ماه با نمايشگاهي از تازه‌ترين آثار قان‌بيگي‌ها به جمع ديگر گالري‌هاي تهران مي‌پيوندد.



مجموعه آثار خشايار شاهرخي در گالري نار

نمايشگاه نقاشي، طراحي و مجسمه‌هاي خشايار شاهرخي در روز جمعه 20 آبان‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري نار افتتاح شد. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه دوم آذر ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري نار واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين محموديه و زعفرانيه، پاساژ رولکس، شماره 5 ديدن کنند.





حركت سريع چشم در گالري آتبين

نمايشگاه نقاشي‌هاي وانا نبي‌پور با عنوان «حركت سريع چشم» جمعه 13 آبان در گالري آتبين افتتاح شد. در اين نمايشگاه 10 اثر اكريليك روي بوم كه به ترتيب ابعاد كوچكترين آن‌ها 100 در 80 سانتيمتر و بزگترينشان 120 در 150 سانتيمر است، به نمايشگاه‏گرداني عليرضا رياحي دور هم جمع شده‌اند . اين نقاشي‌ها فضايي شخصي را به تصوير مي‌كشند. فضايي كه هنرمند در محيط اطراف خود درگير آن است. اين تجربه و احساسات بيشتر از مسائل محيطي نشات مي‌گيرد و مي‌تواند تبديل به دغدغه‌هايي شود كه بين انسان‌ها مشترك است.

وانا نبي‌پور ليسانس نقاشي دارد. او تاكنون دو نمايشگاه انفرادي برپا كرده و نمايشگاه حاضر در گالري آتبين سومين نمايشگاه انفرادي او محسوب مي‌شود. نبي پور در كارنامه خود شركت در نمايشگاه‌هاي گروهي بسياري از جمله در گالري اندكن بنور كلرادو ، گالري طناز فلورانس ايتاليا و همچنين گالري‌هايي در شيكاگو، زاگرب و کرواسي را دارد.

نمايشگاه نقاشي‌هاي وانا نبي‌پور تا روز سه شنبه 24 آبان در گالري آتبين داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از اين آثار ديدن کنند. گالري آتبين در خيابان ولي‌عصر(عج)، جنوب چهاراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 42 واقع است.



آثار ايرج نعيمايي و شاگردانش در صبا

موسسه صبا نمايشگاه آثار خوشنويسي ايرج نعيمايي و شاگردانش را در نگارخانه صبا و لرزاده به نمايش گذاشته است. در اين نمايشگاه تعدادي اثر از ايرج نعيمايي و 30 اثر از طيبه سيد اردکاني، مريم اخلاصي، سمانه درفشه، فائزه ديهيم‌فر و اکرم رشتياني ارائه شده است. در اين آثار خوشنويسي که با موضوع آيات قرآني و اشعار حافظ و سعدي به نمايش در آمده، انواع خط از جمله شکسته، محقق و معلي ديده مي‌شود. اين نمايشگاه سه شنبه 10 آبان در نگارخانه صبا و لرزاده موسسه فرهنگي هنري صبا، گشايش يافته و تا 26 آبان همه‌روزه به‌جز روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري صبا در خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 واقع است.





زندگي مرتضي احمدوند در گالري اعتماد

گالري اعتماد از روز جمعه 13 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه آثار مرتضي احمدوند است. اين نمايشگاه تا سه‌شنبه 24 آبان ادامه خواهد داشت. مارک پوتيير درباره آثار احمدوند مي‌نويسد: «تصاويري آرام و ژرف که داراي المان‌هاي تزئيني غافلگيرکننده‌اند؛ اما در بطن تناسبات زيبايي‌شناسانه معاني عميقي نهفته است. مرتضي احمدوند خوب مي‌داند که چگونه مخاطب را به چالش بکشد. تصاوير ويدئويي او از همان لحظه اول براي بيننده اغواگرند. در دنيايي که جمعيت آن هرلحظه رو به رشد است و جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه روز به روز بر تعدادشان افزوده مي‌شود، اما فقط درصد اندکي از مردم مي‌توانند به آزادي حقيقي اميدوار باشند، مرتضي احمدوند بيننده را مرحله به مرحله با استعاراتي از آزادي مواجه مي‌کند.»

وي معتقد است: «در بسياري از کارهاي مرتضي احمدوند بيننده با فضاهايي به نسبت خالي مواجه مي‌شود، که کم کم از شکل پنجره، ظرف يا هر آنچه که هست به صورت قفسي شيشه‌اي و شفاف در مي‌آيد. در ويدئوي پرواز، پرندگان در تلاش براي رهايي از پنجره خود را مرتب به آن مي‌کوبند و هر بار که اين کار را انجام مي‌دهند تصاويري تکراري از تلاش‌هاي بي‌نتيجه قبل به مخاطب نشان داده مي‌شود. مرتضي احمدوند هنرمندي است که بدبينانه حکم مي‌دهد و بيننده را با پيام‌هاي استعاري خود سر در گم نگاه مي‌داد؛ اما همين پيام‌هاي استعاري هنرمند است که در به فکر واداشتن مخاطب حائز اهميت مي‌باشد.»

گالري اعتماد واقع در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان(دو راهي سمت راست)، پلاک 4،‌ تا روز سه‌شنبه 24 آبان همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان از اين نمايشگاه خواهد بود.





نقاش كمال‌الملك در گالري شكوه

حجت شكيبا، نقاش پيشكسوت پس از سال‌ها اقامت در كانادا به تهران بازگشته تا بعد از هشت سال در گالري شكوه، ‌نقاشي‌هاي تازه خود را به تماشا بگذارد. حجت شكيبا متولد 1328 گرگان كه نقاشي‌هاي خاطره انگيزش در شاهكارهاي زنده ياد علي حاتمي در سريال‌هاي هزاردستان، كمال الملك و فيلم دلشدگان جاودانه شده است، نقاشي‌هايي با موضوع هخامنشيان را از جمعه سيزدهم آبان 90 در گالري شكوه به نمايش مي‌گذارد.

در اين نمايشگاه 30 تابلوي نقاشي ارائه مي‌شود كه از ميان حدود يك‌صد نقاشي وي منتخب شده است. اين تابلوها در 10 سال اخير خلق شده‌اند و درحالي روي ديوار گالري شكوه مي‌رود كه كتاب نقاشي «كوروش» حجت شكيبا به زيور طبع آراسته شده است.

شكيبا در سال 1352 از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شده است و نخستين نمايشگاه بين‌المللي خود را در سال 1356 در شهر بال سوئيس برپا كرد كه از آن پس اين روند در كشورهاي مختلفي نظير كانادا، انگلستان، بنگلادش و ... ادامه يافت. از اين هنرمند پيشكسوت كتاب‌هاي نقاشي «ايران دخت»، «نقش عكس در هنر ايران»، «خيام»، «حافظ»، «سه رنگ عشق»، «نقاشي‌هاي شكيبا» و اكنون «كوروش» به بازار نشر آمده است.

نمايشگاه نقاشي‌هاي حجت شكيبا تا 26 آبان داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در چهارراه فرمانيه، بلوار شهيد اندرزگو،‌ خيابان سليمي شمالي، كوچه اميرنوري، شماره 19 گالري شكوه ديدن کنند.



دوربين‌هاي قديمي عكاسي در موزه هنرهاي معاصر تهران

همزمان با نمايش عكس‌هاي خارجي هنرمندان عكاس گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، بيش از 200 دوربين عكاسي قديمي در حاشيه اين مجموعه به نمايش درآمده است. اين دوربين‌ها همراه با واسيل و ادوات عكاسي از مجموعه شخصي محمدعلي جديد‌الاسلام در كنار عكس‌هاي هنرمندان عكاس خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درآمده است.



قديمي‌ترين دوربين از اين مجموعه مربوط به سال 1855 (دوربين فانوسي) و جديدترين دوربين مربوط به 5 سال گذشته است. همچنين وسايل و ادوات عكاسي، دستگاه تانك ظهور، دستگاه چاپ جعبه‌اي، جعبه روتوش، چراغ ايمني تاريكخانه و دستگاه برش در اين مجموعه به نمايش گذاشته شده است.



نمايشگاه عكس‌هاي خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران تهران و همچنين ابزار، ادوات و وسايل عكاسي به همراه دوربين‌هاي قديمي از مجموعه محمدعلي جديد الاسلام، تا 10 آذرماه ادامه دارد. علاقمندان مي‌توانند همه روز به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 18 به نشاني خيابان كارگر شمالي، جنب پارک لاله،‌ موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

نظر شما