يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۶۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
گزارش«شهر» از نشست خبري هشتمين دوسالانه نگارگري
محمود شالويي، مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري هشتمين دوسالانه ملي نگارگري، همراه با تشريح اهداف و نحوه برگزاري اين دوسالانه بر اهميت نظر مخاطبان دوسالانه‌ها در انتخاب آثار برگزيده تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، شالويي در اين نشست خبري که صبح امروز -شنبه 28 آبان- در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، با اشاره به رونق بازار هنرهاي تجسمي در سال‌‌هاي اخير اظهارداشت: در هفته‌هاي گذشته در مراسم افتتاحيه چند نمايشگاه شرکت کردم و يکي از نکاتي که توجه مرا به خود جلب کرد اين بود که تنها يک يا دو ساعت پس از افتتاح نمايشگاه، چند اثر فروش رفته بود.



رونق بازار هنرهاي تجسمي

وي ادامه داد: اين در حالي است که هنوز آيين‌نامه خريد آثار توسط بخش دولتي ابلاغ نشده و اين خريد تنها مربوط به مجموعه‌داران خصوصي است. پيش از اين نيز از آمار روزافزون نگارخانه‌‌ها به اين نتيجه رسيده بوديم زيرا تا سه سال پيش تعداد نگارخانه‌هايي که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند از 150 نگارخانه تجاوز نمي‌کرد ولي امروز 400 نگارخانه با مجوز ارشاد در تهران فعاليت مي‌کنند. شالويي تاکيد کرد: اين آمار آينده روشني را نويد مي‌دهد ضمن اين‌که در شهرستان‌ها نيز شاهد افتتاح نگارخانه‌هاي بيشتري هستيم به‌گونه‌اي که هم‌اکنون تعداد آن‌ها به 70 نگارخانه مي‌رسد.

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتي درباره‌ دوره‌هاي پيشين دوسالانه نگارگري پرداخت. اين دوسالانه از سال 1372 تا پنج دوره به‌صورت مرتب برکزار شده است. ششمين دوسالانه نگارگري در سال 85 و هفتمين دوره آن در سال 88 برگزار شده است.





1146 اثر از 522 نگارگر

شالويي سپس تعداد آثار و هنرمندان شرکت‌کننده در هفتمين دوسالانه را با دوسالانه هشتم مقايسه کرد. به گفته وي امسال نيز همچون دوره پيشين 522 هنرمند در اين دوسالانه شرکت کرده‌اند و تفاوت چشمگير دوره هشتم با دوره پيشين، تعداد آثار شرکت‌کننده است که امسال 1146 اثر و در دوره گذشته 670 اثر بوده است. وي ادامه داد: از 522 شرکت‌کننده در اين دوسالانه 230 نفر از تهران و 292 نفر از شهرستان‌‌ها هستند. از ميان اين افراد 226 نفر با 273 اثر براي شرکت در دوسالانه پذيرفته شده‌‌اند. 151 نفر از شرکت‌کنندگان در دوسالانه دانشجو هستند، جوان‌ترين آن‌ها 14 سال سن و مسن‌ترينشان نيز 62 سال سن دارد.





جشنواره تجسمي فجر در کنار دوسالانه‌هاي تخصصي

مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي درباره هشتمين دوسالانه نگارگري توضيح داد: اين دوسالانه در بخش رقابتي در 6 رشته برگزار خواهد شد. همچنين برنامه‌هاي جنبي اين دوسالانه شامل برگزاري کارگاه‌هاي هنري و برپايي همايش علمي و ارائه مقالات خواهد بود.

وي تاکيد کرد: درست است که ما توجه خاصي به جشنواره هنرهاي تجسمي فجر داريم اما هرگز دوسالانه‌هاي تخصصي هنرهاي تجسمي را به فراموشي نسپرده‌ايم و با اشتياق به برگزاري آن‌‌ها تمايل داريم.





رويکرد معاصر؛ ‌دردسر دوسالانه مجسمه‌سازي

شالويي ادامه داد: برپايي دوسالانه‌‌ها تقويت‌کننده خوبي براي کل رويدادهاي حوزه هنرهاي تجسمي هستند. اگر دوسالانه‌اي برپا شد و مورد نقد جدي قرارگرفت نه به دليل برنامه‌ريزي‌ها بلکه به سبب برخي نگاه‌ها و رويکردهاي جديد بوده است.

وي افزود: ‌به هر حال داوران در يک دوسالانه آثاري را با رويکردي تازه داوري کرده‌اند و ممکن است برخي از شرکت‌کنندگان که آثارشان پذيرفته نشده به اين نوع داوري معترض باشند؛ ولي عموما داوران از پيشکسوتان هستند و اين طبيعي است که با نگاهي متفاوت به آثار بنگرند.





نگاه مخاطبان يا قضاوت داوران

مدير مرکز توسعه هنرهاي تجسمي گفت: چه بسا بهتر باشد که هشتمين دوسالانه نگارگري در بحث قضاوت و داوري نگاه مخاطبان را نيز لحاظ کنيم.

وي يادآور شد: به يمن برگزاري هشتمين دوسالانه نگارگري، شوراي سياستگذاري تصميم گرفتند آثاري را که به موضوع امام رضا(ع) مي پردازند،‌ مورد توجه ويژه قرار دهند. همايش علمي اين دوسالانه نيز با محورهاي تاريخ، حکمت، زيبايي و آموزش در حيطه‌هاي مختلف نگارگري برگزار خواهد شد. شالويي در انتهاي سخنانش از همکاري انجمن نگارگري ايران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان،‌ موزه هنرهاي معاصر اصفهان، ‌سازمان فرهنگي هنري استان اصفهان و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي براي برگزاري هشتمين دوسالانه نگارگري صميمانه سپاسگزاري کرد.


«سوره» و «شاهد» به ياري دوسالانه آمدند


در ادامه اين نشست خبري، رجبي رييس هشتمين دوسالانه نگارگري به ذکر ويژگي‌هاي اين دوسالانه پرداخت. وي گفت: در دوسالانه امسال دو دانشگاه به‌صورت مستقيم به کمک آمدند. دانشگاه شاهد قبول کرد کارهاي علمي، برنامه‌ريزي‌ها و انتخاب آثار را در کنار مسائل پس از دوسالانه برعهده گيرد. دانشگاه سوره نيز بخش پژوهش و برپايي همايش را برعهده گرفت.

وي اظهارداشت: وقتي دوسالانه‌اي به صورت دانشگاهي برگزار مي‌شود بايد بخش علمي در آن مورد توجه قرارگيرد و عملکرد آن نيز نقد و بررسي علمي شود تا بتوان آن دوسالانه را تبديل به يک کلاس درسي کرد.



طراحي؛ پايه هنرهاي تجسمي

رجبي درباره ديگر ويژگي‌هاي اين دوسالانه گفت: امسال دو رشته به دوسالانه اضافه شده است که يکي طراحي و ديگري نقاشي زير روغني‌ست. طراحي در همه هنرها به‌ويژه هنرهاي تجسمي بسيار مهم است و اگر به درستي انجام نشود پايه‌هاي نقاشي متزلزل خواهد شد؛ به‌ويژه در نگارگري که به جزئيات مي‌پردازد.

وي ادامه داد: نگارگر بايد طراحي همه‌جانبه‌اي بلد باشد تا در بيان مفاهيم و معاني دستش باز باشد. استاد فرشچيان نيز دائما بر طراحي تاکيد دارند.

رجبي گفت: رقابت در رشته طراحي در دو مرحله انجام مي‌شود. در مرحله اول گروهي انتخاب مي‌شوند و در مرحله دوم اين گروه در حضور استادان طراحي کشور در رشته نگارگري طراحي و رقابت خواهند کرد. همين اقدامات در زمينه نقاشي زيرروغني نيز انجام مي‌شود.





استقبال مسئولان از نقد مدلل

وي تاکيد کرد: آن چه دوست داريم به نگارگران ابلاغ شود اين است که ما را نقد کنند. ما از نقد مدلل استقبال مي‌کنيم. همچنين امسال دوستاني را براي داوري به‌صورت تخصصي دعوت کرده‌ايم. در سال‌هاي گذشته تنها يک شورا براي داوري همه بخش‌‌ها تشکيل مي‌شد ولي امسال در بخش ةاي مختلف به‌صورت تخصصي داوري صورت خواهد گرفت.





گره علم و عمل در دوسالانه هشتم

پس از سخنان رجبي، عصمتي دبير هشتمين دوسالانه نگارگري نيز به ارائه توضيحاتي درباره اين دوسالانه پرداخت. وي اظهارداشت: دوسالانه‌‌ها هميشه دو جنبه علمي و عملي دارند. يکي از اهداف اين دوسالانه اين بود که اين دوجنبه را به هم نزديک کنيم و جوانان را به توجه به اين دوجنبه درکنار يکديگر ترغيب کنيم.

وي ادامه داد: از جمله اقدامات ما براي رسيدن به اين هدف، سفارش مقاله به هنرمنداني بود که در بخش عملي صاحب ذوق و تجربه هستند. حدود 10 نفر از اين هنرمندان پيشکسوت متناسب با وقتي که داشتتند براي همايش اين دوسالانه مقاله تحويل مي‌دهند. از دانشگاه‌ها نيز درخواست کرديم در دوسالانه شرکت کنند.





نسل دوم نگارگران؛ برنامه‌ريزان امسال

رجبي درباره ديگر ويژگي‌هاي هشتمين دوالانه نگارگري گفت: شوراي سياستگذاري اين دوسالانه امسال متشکل از جوانان و يا به تعبير ديگر نسل دوم نگارگرها بودند که توسط پيش‌کسوتان اين حوزه به ما معرفي شدند. همراه اين شورا به بررسي و نقد دوسالانه‌ةاي قبل پرداختيم و براي دوسالانه هشتم برنامه‌ريزي کرديم.



وي ادامه داد: يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين دوسالانه، برگزاري آن در تهران و اصفهان است. بخش مدعوين اين دوسالانه در تهران در موسسه صبا برگزار مي‌شود. همچنين براي تاکيد بر طراحي، همان‌طور که گفته شد اين بخش نيز به دوسالانه اضافه شد.





همايش؛ رشته هفتم بخش رقابتي

رجبي تاکيد کرد: فکر مي‌کنم همايش اين دوسالانه نيز به دليل رقابتي بودنش مي‌تواند يکي از رشته‌هاي رقابتي اين دوسالانه محسوب شده و مجموع اين رشته‌هاي رقابتي را به‌جاي 6 رشته، هفت رشته بدانيم. 31 مقاله در اين بخش به همايش رسيده است که نفرات برگزيده از ميان آن‌ها انتخاب مي‌شوند و در پنلي که در همايش برزگار خواهد شد، نفرات منتخب به تبادل نظر مي‌پردازند. همايش اين دوسالاه در روزهاي 22 و 23 آذرماه در دانشگاه سوره برگزار خواهد شد.



جوايز ضابطه‌اي براي شئونات بي‌رابطه

در ادامه اين نشست شالويي درباره محدوديت در ميزان جوايز اين دوسالانه توضيح داد: جوايز بر اساس يک معيار و ضابطه مشخص در ستاد دوسالانه‌ها و مطابق با يک آيين‌نامه تعيين مي‌شود. البته نظر شخصي من اين است که شان اين هنرمندان بسيار بالاتر از جايزه‌اي است که ما به آن‌ها مي‌دهيم ولي اين جوايز در حد وسع ماست.





جشنواره تجسمي فجر؛ بي‌آزار

وي همچنين درباره سايه جشنواره فجر بر اين دوسالانه گفت:‌ جشنواره فجر يک جشنواره علي‌السويه است و هيچ خللي در کار دوسالانه‌‌ها ايجاد نمي‌کند. درست است که اين جشنواره اهميت خاص خود را دارد و مهم‌ترين رويداد در حوزه هنرهاي تجسمي است ولي مشکلي براي دوسالانه‌هاي تخصصي ايجاد نمي‌کند.  

نظر شما