يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۴
کد خبر: ۴۶۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷
به ازاي هر تهراني چهار موش نروژي در تهران زندگي مي‌کنند. يعني 32 ميليون موش در جدول‌ها و آبراه‌هاي فاضلاب و لوله‌ها و کانال‌هاي شهر تهران زندگي مي‌کنند.

تهران امروز: محمدهادي حيدرزاده، مشاور محيط زيست شهرداري تهران از تشکيل کميته علمي سرشماري گونه‌هاي موذي در سطح شهر تهران براي شمارش تعداد جانوران مضر خبر مي‌دهد.

وي مي‌گويد: «آمارهاي منتشر شده در رسانه‌ها مبناي علمي ندارد.»او با اشاره به اينکه تهران مشکلات زيادي براي مبارزه با گونه‌هاي موذي دارد، مي‌افزايد:«کميته‌اي متشکل از اساتيد مجرب دانشگاه با جديدترين شيوه‌هاي سرشماري از هفته آينده فعاليت در اين زمينه را آغاز مي‌کنند تا ضمن سرشماري تعداد و گونه‌هاي موذي زمينه تامين بهتر محيط‌زيست شهري و سلامت شهروندان را تامين کنيم.»

 

به گفته مشاور محيط زيست شهرداري تهران بعضي آمارها از تعداد هر شهروند يک موش حکايت دارد که آمار نادرستي است و البته هنوز سرشماري در اين مورد انجام نشده است اما اين سرشماري مي‌تواند فرصتي براي مديريت بهتر گونه‌هاي مضر در سطح شهر تهران باشد.با اين حال مبارزه با گونه‌هاي موذي شهري سال‌هاست در دستور کار شهرداري تهران قرار دارد و اينک نيز به طور جدي در حال پيگيري است اما به دليل توليد انبوه زباله از سوي شهروندان روز‌به‌روز بر جمعيت آنها افزوده مي‌شود.

 

مبارزه با گونه‌هاي موذي شهري در حالي سال‌هاست در دستور کار شهرداري تهران قرار دارد. با اين حال به ازاي هر تهراني چهار موش نروژي در تهران زندگي مي‌کنند. اين سناريوي يک فيلم هاليوودي در مورد تهران نيست. يعني 32 ميليون موش در جدول‌ها و آبراه‌هاي فاضلاب و لوله‌ها و کانال‌هاي شهر تهران زندگي مي‌کنند.کارشناسان محيط‌زيست شهري مي‌گويند؛ اگر تهران روزي با بحران زمين لرزه مخربي مواجه شود، بيش از آنچه که آوار جان شهروندان را به مخاطره بيندازد، موش‌هاي دندان‌دار نروژي شهروندان گرفتار در آوار را مي‌جوند، با اين حال آنها در تلاش براي يافتن بهترين راه براي مبارزه با اين پديده هستند.

تهران با جمعيت ميليوني مصرف کننده، روزانه نزديک به هشت‌هزار تن زباله توليد مي‌کند. يعني هر تهراني به‌طور تقريبي يک کيلو گرم توليد زباله دارد که اين حجم انبوه منبع تغذيه مناسبي براي موش‌ها و ديگر موجودات موذي شهري است.

نظر شما