سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۲
کد خبر: ۴۶۴۷۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
يك مجسمه‌ساز به مسوولان شهرداري تهران پيشنهاد کرد تا قهرمانان و اسطوره‌هاي ايران زمين را موضوع سمپوزيوم‌هاي مجسمه سازي شهري خود قرار دهند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، ناصر هوشمند وزيري، مجسمه ساز بخش مدعوِ سومين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران، با اشاره به اينکه حضور دانشجويان در کنار اساتيد مجسمه سازي در اين سمپوزيوم يکي از اقدامات جالب برگزار کنندگان محسوب مي شود، گفت: يکي از نقاط قوت اين سمپوزيوم حضور هم زمان اساتيد و دانشجويان است.


او افزود: براي دانشجويان يکي از زيباترين کارهايي که مي شود انجام داد، ايجاد فرصت کار کردن همزمان در کنار اساتيد است. در اينجا دانشجويان به صورت تمام وقت ناظر فعاليت هاي اساتيدشان هستند. اينکه هنرمندي با 30 سال سابقه چطور سنگ را مي تراشد، قالب گيري مي کند و به طور کلي چطور فکر مي‌کند از جمله نکاتي است که براي هر دانشجويي مي تواند مفيد باشد.


اين هنرمند مجسمه‌ساز مجسمه‌هاي پارک جمشيديه با اشاره به آثارش در پارک جمشيديه، درباره موضوع اثرش در سومين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران اظهار داشت: طرحم را با نام «عروج» به شوراي انتخاب آثار سمپوزيوم ارائه دادم. زني ايراني که در پوشش روحاني قرار دارد و پيامش اين است که در حمايت من به عرش برسيد.


او در اين رابطه با انتقاد از آثار بي نام گفت: نبايد کسي کاري بدون نام براي انتخاب بفرستد. کاري که نام ندارد يعني هويت ندارد و مشخص نيست بر مبناي چه طرح و ايده اي کار مي کنند. وي در ادامه افزود: نبايد به دنبال حرکت هاي اتفاقي بود. يکي از اهداف برگزاري اين سمپوزيوم ارائه طريق به جوانان است. به همين دليل نبايد طرح هايي را مطرح کرد که معنا و مفهوم مشخصي ندارد.


ناصر هوشمند وزيري با بيان اينکه اوج هنر مجسمه سازي با سنگ است، و مجسمه در فضاي شهر مانند کتاب روباز است، گفت:کار با سنگ قابل قياس با بقيه مواد نيست. موادي مانند چوب، بتن، فايبر گلاس، سفال، گچ و آهن قابل ترميم هستند اما اگر در ميان کار گوشه اي از سنگ بشکند يعني کار تمام است. سخت ترين جنبه کار در مجسمه سازي کار با سنگ است. که نياز به مهارت بالايي دارد. ترميم سنگ شکسته شده مثل چيني بندزده است.


او با اشاره به اينکه وقتي انسان مفتون بي محتواي هنر غرب باشد به دنبال فرم و فضاي بدون ريشه و اسلوب مي‌رود، اذعان داشت: اميدوارم در برگزاري سمپوزيوم‌هاي بعدي مسوولان موضوع مشخصي را به عنوان سوژه انتخاب کنند و از هنرمندان بخواهند که هر کس با ديد خود مجسمه از قهرمانان و مفاخر اين مرز و بوم را بسازد.


سومين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران از 21 آبان ماه آغاز شده و تا 10 آذر در محوطه برج ميلاد برگزار مي شود.

نظر شما