يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
در فاصله بيش از دو ماه مانده به برپايي سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، محمد خزاعي مقابل خبرنگاران نشست و جزييات برپايي آن را تشريح كرد.

به گزارش «شهر» نشست خبري سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر صبح امروز-30 آبان- با حضور «محمد خزاعي» دبير جشنواره و «يزدان عشيري» مدير روابط عمومي اين جشنواره در بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

 

* وقتي آقاي شمقدري من را صدا زدند درگير «قلاده‌هاي طلا» بودم

 

خزاعي در ابتداي صحبت خود گفت: زماني که آقاي شمقدري مرا صدا زدند، درگير توليد فيلم «قلاده‌هاي طلا» بودم و تصميم داشتم امسال يک فيلم خوب در سينما داشته باشم و کار اجرايي نکنم. پس از آن دوباره دوستان وزارت ارشاد به اين جمع‌بندي رسيدند که من دبير جشنواره شوم.

آقاي «ابوالقاسم طالبي» کارگردان «قلاده‌هاي طلا» هم گفتند جشن‌هاي دهه فجر جشن‌هاي مهمي براي ماست و باشکوه برگزار کردن آن وظيفه‌ ماست.

 

* دبيري جشنواره براي اولين بار به فردي غير‌دولتي سپرده شد

 

وي در ادامه افزود: امسال براي اولين بار است که دبيري خارج از فضاي مديريت دولتي براي جشنواره انتخاب مي‌شود. اگر امسال موفق باشم، احتمالا سال‌هاي بعد شاهد حضور هنرمندان برجسته‌اي براي دبيري جشنواره خواهيم بود.

 

* برنامه‌ريزي جشنواره فيلم فجر بر اساس شعار «اخلاق، آگاهي، اميد»

 

خزاعي ادامه داد: جشنواره امسال داراي تغييراتي است که همگي اين تغييرات کارشناسي شده است. تمام برنامه‌ريزي دوره سي‌ام بر اساس شعار «اخلاق، آگاهي، اميد» برنامه‌ريزي شده است.

دليل نامگذاري اين شعار وجه توليدات و فضاي جامعه سينمايي ايران است. جذابيت سينماي ايران از ديدگاه سينماگران و منتقدان خارجي توجه به اخلاق است. فضاي سالم و انساني سينماي ايران براي همه مورد توجه است، البته در تعدادي از فيلم‌ها ديده مي‌شود که مسائل اخلاقي ناديده گرفته شده است. اخلاق از اين جهت براي ما اهميت ويژه‌اي دارد. از طرف ديگر در فضاي سينماي ايران شاهد بي‌اخلاقي‌هايي هستيم. درست نيست که همه در يک خانواده با نقدهاي تند و بي‌اخلاقي‌هاي زياد همديگر را خطاب قرار دهيم.

وي در ادامه بيان داشت: آگاهي، يکي ديگر از شعارهاي اين دوره از جشنواره است که نقش سينماي ايران در شکوفايي کشور را ترسيم مي‌کند.

بعضي از منتقدان در پيشنهادهايي به من گفتند از پايان سياه فيلم‌ها خسته‌ شده‌ايم، درست است که مشکلاتي در سطح جامعه وجود دارد اما در نهايت همه ما با اميد و شور و نشاط زندگي مي‌کنيم. نمي‌توان رويکرد تمام فيلم‌ها را به سمت پايان سياه و منفي برد. اميدوارم سال بعد توليدات سينمايي‌مان بر اساس اين شعار باشد.

 

«محمد خزاعي» دبير سي‌امين جشنواره فيلم فجر در ادامه در خصوص بخش هاي مختلف جشنواره گفت: بخش سوداي سيمرغ يا مسابقه سينماي ايران بخش اصلي جشنواره است. من امسال قطعا جلوي حضور فيلم‌هاي بي‌کيفيت در جشنواره فجر را مي‌گيرم تا با اين کار به خانواده سينماي ايران احترام بگذارم. خود اهالي رسانه وقتي که فيلمي در سالن نمايش داده مي‌شود، به دبير جشنواره مي‌گوييد، چرا اين فيلم را نمايش داديد.

وي ادامه داد: حضور فيلم‌ها در جشنواره با توليدات سينمايي تفاوت دارد و بايد براي جشنواره احترام قائل باشيم. بحث ديگري هم که وجود دارد اين است که بايد استانداردسازي کنيم و واقعا فيلم‌هاي خوب را به بخش مسابقه بياوريم که با اين کار مسلما تعداد فيلم‌هاي بخش مسابقه کاهش مي‌يابد.
* اهداي سيمرغ زرين به فيلم با رويکرد اخلاق

وي اضافه کرد: فکر مي‌کنم سينماي ايران در بخش جلوه‌هاي ويژه بصري به يک بلوغ رسيده است و امسال در اين بخش يک سيمرغ داده مي‌شود ضمن اينکه در اين دوره از جشنواره سيمرغ زريني توسط دبير جشنواره به فيلمي با رويکرد اخلاق اهدا مي‌شود.
* نمايش فيلم‌هاي راه‌نيافته به بخش مسابقه در بخش آيينه سينماي ايران

محمد خزاعي در ادامه نشست اظهار داشت: تمام فيلم‌هايي که نتوانستند در بخش مسابقه سينماي ايران حضور يابند، در بخش آيينه سينماي ايران نمايش داده مي‌شوند و مي‌توان يکي دو جايزه هم به آن‌ها اهدا کرد.

 

 

«محمد خزاعي» دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در خصوص بخش ويدئويي جشنواره گفت: خيلي از دوستان به ما پيشنهاد دادند که بخش ويديويي جشنواره فجر حذف شود که ما با کار کارشناسي که انجام داديم تصميم گرفتيم اين بخش را حذف کنيم. در زمان گذشته حضور فيلم‌هاي ويديويي به منظور گرم کردن جشنواره بود، ولي الان که تعداد فيلم‌ها بالا است، نيازي به اين کار نيست. ضمن اينکه از ابتدا هم اين کار کارشناسي نبود. البته براي فيلم‌هاي ويديويي ، جشنواره مستقلي توسط مؤسسه رسانه‌هاي تصويري برگزار مي‌شود.
* ايجاد بخش جديد مسابقه فيلم‌هاي مستند بلند

خزاعي از ايجاد بخش جديدي به نام «سينماي حقيقت» ويژه فيلم‌هاي مستند بلند خبر داد و گفت: سي‌امين جشنواره فيلم فجر در بخش سينماي حقيقت پذيراي تمام فيلم‌هاي مستند بالاي 70 دقيقه است که حداکثر دو سال از توليد آن‌ها مي‌گذرد. در اين بخش دو سيمرغ بلورين بهترين فيلم و کارگرداني و 3 ديپلم افتخار بهترين پژوهش، فيلمبرداري و تدوين اهدا مي‌شود.
* اهداي جايزه‌ نهادها و سازمان‌ها به تمام فيلم‌هاي جشنواره

وي در ادامه گفت: امسال جايزه نهادها و سازمان‌ها به تمام فيلم‌هاي موجود در جشنواره اهدا مي‌شود.
* پرداخت 50 درصد از بودجه توليد فيلم بعد به کارگردانان برتر

خزاعي ادامه داد: با مروري بر برگزيدگان دوره‌هاي مختلف جشنواره و به خصوص فيلمسازان اول مي‌بينيم که فيلمساز تا چند سال بعد نمي‌تواند فيلم بسازد. براي حل اين مشکل به فيلم برگزيده مسابقه سينماي ايران و بخش نگاه نو 50 درصد بودجه توليد فيلم بعد به شرط دريافت پروانه ساخت اهدا مي‌شود و اين جايزه مختص کارگردان فيلم است. همچنين پنج فيلم کانديداي بهترين فيلم جشنواره، رايت رسانه‌هاي تصويري و تلويزيوني فيلم آن‌ها به مبلغ 300 ميليون تومان خريداري مي‌شود.

 

 

در بخش‌هايي از اين نشست، احمد ميرعلائي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و جعفر گودرزي مدير روابط عمومي فارابي به همراه پژمان لشكري پور معاون فرهنگي اين بنياد در جلسه حاضر شدند كه ميرعلائي علت حضورش را تبريك به خزاعي عنوان كرد و گفت: من از همه زحمات آقاي مسعود شاهي كه دو دوره دبيري جشنواره را برعهده داشتند، تشكر مي‌كنم و قطعا برپايي سي امين دوره جشنواره توقعاتي را به همراه دارد كه كسي جزء خزاعي نمي‌توانست آنها را برآورده كند و برايش آرزوي موفقيت مي‌كند.
خزاعي هم گفت:‌ اينكه مي‌گويند دوستان فارابي كجا هستند، خوشبختانه شاهد هستيم كه اصل فارابي در اين جلسه حاضر شدند.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره روابط عمومي جشنواره و تداخل كاري با روابط عمومي فارابي اظهار كرد: آقاي عشيري را سال‌ها است مي‌شناسيد و با او كار كرده‌ايد و از نظرات آقاي گودرزي هم به عنوان مشاور استفاده خواهيم كرد و از ايشان خواسته‌ايم ما را كمك كنند كه در حال بررسي هستند و قطعا تداخلي با كارهاي آقاي عشيري نخواهند داشت.
يكي از عكاسان هم به نمايندگي از سايرين از خزاعي خواست جايگاه و منزلت عكاسان در جشنواره حفظ شود.
در پايان اين نشست يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره كه اجراي جلسه را برعهده داشت از آغاز به كار سامانه اطلاع‌رساني جشنواره از امروز خبر داد و گفت:سايت جشنواره هم با ايجاد پاره‌اي از تغييرات به زودي راه‌اندازي خواهد شد.
در اين نشست كه راس ساعت اعلام شده (10:30) آغاز شد، تعداد زيادي به صورت ايستاده برنامه را پوشش مي‌دادند.
در اين نشست افرادي چون محمد صنعتي، مسعود احمديان، محمد ياراحمدي و سياوش حقيقي حضور داشتند كه محمد خزاعي از آنها به عنوان عضو ستاد اجرايي جشنواره نام برد.

 

 

منبع:فارس و ايسنا

نظر شما