يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۴۶۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براساس رويکرد خود در سال 90 ،توجه به «خانواده» را يکي از محور هاي رويکردي قرار داده است و امروز- يكم آذر- برنامه‌هاي متفاوتي را در مراكز مختلف براي گرامي‌داشت اين روز كه شان نزول سوره «انسان» كه با نام‌هاي «دهر» و «هل آتي» نيز شناخته مي‌شود، تدارك ديده است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، شان نزول آيات سوره «هل آتي» و گفتن تهنيت به «اهل بيت» پيامبر در اين سوره که به سوره «هل اتي» نيز معروف است، مربوط به ايثار طعام خانواده حضرت علي (ع) در سه شب متوالي است که همه روزهاي آن را روزه بوده و غذاي خود را به «مسکين»، «يتيم» و «اسير» ايثار کرده و فقط با «آب» افطار کردند.

 

بر همين اساس از سال 1386 «روز خانواده » همزمان با 25 ذي‌الحجه وارد تقويم رسمي کشور شد. اهميت نهاد خانواده به عنوان كوچكترين نهاد يك جامعه و هسته اصلي آن مي‌تواند زيان‌بار و يا سالم باشد. تمام آموزش‌ها و تعاليم اوليه از خانواده و فرزندان نشات مي‌گيرد. بنابراين يك خانواده سالم در ايجاد اجتماعي سالم نقش بسيار سازنده‌اي را ايفا مي‌كند.

 

 

اين در حالي است که اهيمت اين روز تنها مختصر به تقويم رسمي کشور نشد به طوريکه از سوي سازمان ملل متحد 17 سال پيش برابر با 1994 ميلادي به عنوان سال جهاني خانواده ناميده شد و سال 2011 نيز براي تاکيد و مورد توجه قرار دادن نهاد خانواده شعار «مبارزه با فقر اجتماعي و محروميت‌هاي اجتماعي» را مورد تاکيد قرار داد.

با اين وجود، توجه به نهاد خانواده بيش از پيش نيازمند اهميت و برنامه‌ريزي‌هاي جديد در جهت حفظ منافع جامعه است. چراكه متغيرها و مقوله‌هاي اجتماعي به سرعت در حال تغيير است. از همين رو كارشناسان اجتماعي براي نگهداشت هويت خانواده در آينده‌اي نه چندان دور نبايد تنها به شعار‌هاي سالانه و برنامه‌هاي تكراري و روزمره توجه كنند بلكه با گذشت و تغيير شرايط، برنامه‌هاي قابل انعطافي را به اجرا بگذارند.

 

از همين رو نهادها و ارگان‌هاي مختلفي برنامه‌هاي متعددي را اجرا مي‌كنند. سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براساس رويکرد خود در سال 90 توجه به «خانواده» را يکي از محور هاي رويکردي خود قرار داده است و بر اساس آن توجه به سبک زندگي اسلامي - ايراني و مدل سازي براي اين سبک زندگي را از اولويت‌هاي خود قرار داد.

 

براي اين هدف مراکز فرهنگي هنري و فرهنگسراها در شهر تهران يکي از محورهاي فعاليت‌هاي خود را به اين موضوع معطوف کردند. براي مثال نهمين جشنواره تابستاني با نام «فصل نشاط و اميد» امسال از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با تاکيد بر رويکرد خانواده محوري و همچنين نشاط معنوي شادابي و طراوات که به دنبال آن مهارت آموزي نيز کسب شود برگزار شد.



 

اين سازمان به مناسبت روز خانواده (همزمان با اول آذرماه) برنامه‌هاي ويژه‌اي را در مراكز فرهنگي هنري برگزار مي‌كندكه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود.

 

 

 

 

 جشن «هميشه با هم»

فرهنگسراي فردوس به مناسبت گراميداشت روز خانواده و قدرداني از خانواده‌هاي موفق منطقه 5، جشن «هميشه با هم» را اول آذرماه ساعت 17برگزار مي‌کند.

 

اين برنامه که با هدف تحکيم بنياد خانواده به عنوان هسته اوليه نظام اجتماعي طراحي شده ، شامل ويژه برنامه‌هاي متنوع فرهنگي هنري است که با حضور خانواده ها و کارشناسان و متخصصان امور خانواده برگزار مي‌شود.

 

 

در اين جشن خانواده‌هاي موفق منطقه معرفي و مورد تقدير قرار مي گيرند. اجراي زنده موسيقي، اجراي نمايش طنز با موضوع طنز اجتماعي و برگزاري مسابقه حضوري از جمله برنامه‌هاي اين روز خواهند بود. کارشناسان امور اجتماعي و روانشناسان خانواده نيز در اين روز با موضوعات مرتبط به ايراد سخن مي‌پردازند.

 

 

نشست‌هاي موضوعي در ارتباط با خانواده

 

همچنين نشست‌هاي موضوعي در اين رابطه در روز اول آذر همزمان با روز خانواده در مراكز ديگر سازمان برگزار مي‌شود كه در ذيل به آن اشاره شده است:

 

فرهنگسراي اشراق (منطقه 4)

-نشست «زندگي شكستني‌ است»

 

خانه فرهنگ نور (منطقه 5)

-آموزش مهارت‌هاي انتخاب همسر، همسرداري و روش‌هاي استحكام خانواده

 

 

فرهنگسراي انديشه (منطقه 7)

-نشست هم‌انديشي در باره جوانان و معضلات اجتماعي

 

 

خانه فرهنگ بازار (منطقه 12)

-نشست تحكيم خانواده

 

 

فرهنگسراي بهمن (منطقه 16)

-جلسات مشاوره با موضوع ازدواج، تحصيل و خانواده، نشست‌هاي ريحانه‌النبي با هدف تحكيم نهاد خانواده از 29 آبان تا 1 آذر

 

 

فرهنگسراي مهر (منطقه 19)

-كارگاه مشاوره تحكيم نهاد خانواده از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 19 در مدرسه راهنمايي حجاب

 

 

 

خانه فرهنگ دولت‌آباد(منطقه 20)

-نشست بررسي مسايل و رفتارهاي فردي در خانواده

 

فرهنگسراي تهران (منطقه 22)

-نشست پاسخ به پرسش‌هاي زوجين درباره مسايل و مشكلات خانوادگي

 

 

براي دريافت تلفن مراكز، نشاني فرهنگسراها و اطلاعات بيشتر به سايت farhangsara.ir مراجعه كنيد.

نظر شما