يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۴
کد خبر: ۴۶۵۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
كوپولا، كارگردان «پدرخوانده»:
فرانسيس فورد کوپولا سازنده فيلم تحسين‌شده «پدرخوانده» از ساخت دنباله‌هاي اين فيلم ابراز پشيماني کرد.

به گزارش «شهر»، فيلم «پدرخوانده قسمت 2» در اغلب نظرسنجي‌ها به عنوان يکي از بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينما انتخاب مي‌شود و بسياري آن را بهتر از فيلم اول مي‌دانند، با اين حال فرانسيس فورد کوپولا معتقد است ساختن دنباله‌هاي «پدرخوانده» يک اشتباه بود.

 

او درحالي از ساخت «پدرخوانده قسمت 2» ابراز پشيماني مي‌کند که اين فيلم جايگاه او را در سينما تثبيت کرد و جايزه اسکار بهترين کارگرداني را برايش به ارمغان آورد.

 

اين اعتراف مطمئنا طرفداران سه‌گانه مافيايي کوپولا را شوکه مي‌کند.

 

کارگردان 72 ساله در پاسخ به سئوال خبرنگاري در لس‌آنجلس درمورد احتمال بازگشت او به دنياي مافيا و ساخت قسمت چهارم «پدرخوانده» گفت: «بايد فقط فيلم اول را مي‌ساختم.»

 

اين درحالي است که دو «پدرخوانده» اول هميشه در فهرست‌هاي بهترين فيلم‌هاي تاريخ فقط يک رقيب جدي دارند و آن هم «همشهري کين» ساخته اورسن ولز است.

 

کوپولا گفت وقتي جوان بود دوست داشت فيلم‌هاي «کوچک هنري» بسازد. او افزود: «به نظرم تمام هم‌نسلان من چنين حالتي داشتند. مي‌خواستيم کاري کنيم تا پول به دست بياوريم و بعد فردا که از خواب بيدار شديم برويم فيلم خودمان را بسازيم.»

 

خالق فيلم‌ «اينک آخرالزمان» ادامه داد فيلم‌هايي مثل کارهاي اولش يعني «مکالمه» و «مردم باراني» به تصور او از فيلم هنري نزديک‌تر هستند.

 

 

فرانسيس فورد کوپولا، مارلون براندو و آل پاچينو در پشت صحنه فيلم «پدرخوانده»

 

نکته جالب اينجاست که «پدرخوانده قسمت 2» در جوايز اسکار موفق‌تر بود و شش جايزه به خانه برد، در حاليکه فيلم اول تنها سه جايزه گرفت. اسکاري که کوپولا براي کارگرداني فيلم دوم گرفت تنها جايزه اسکار کارگرداني کارنامه اوست.

 

سه‌گانه «پدرخوانده» ماجراي تبهکاري به نام مايکل کورلئونه و تبديل شدن او از يک قهرمان جنگ جهاني دوم به گانگستري شيطان‌صفت است. در دو فيلم اول داستان پدر مايکل يعني دُن ويتو کورلئونه و تبديل شدن او از يک بچه يتيم فقير به تبهکاري جاه‌طلب نيز روايت مي‌شود.

 

کارگردان «دراکولاي برام استوکر» ادامه داد: «بايد کاري پيدا مي‌کردم و البته اين کار «پدرخوانده» بود. اين فيلم مرا به آدمي بدل کرد که فکرش را نمي‌کردم. به يک کارگردان پولساز بدل شدم. يک جوان ايتاليايي‌تبار آمده و به او کلي امکانات داده‌اند، خب مي‌بينيد که چه ديوانه بازي‌ها درآوردم در کارنامه‌ام!»

 

کوپولا در چند سال اخير به ساخت فيلم‌هاي کوچکي مثل «تترو»، «جواني بدون جواني» و «توئيکست» روي آورده که بيشتر شبيه فيلم‌هاي اوليه او هستند.

 

نقش ويتو کورلئونه براي بازيگران آن (مارلون براندو در نقش پيري ويتو در فيلم اول و رابرت دنيرو در نقش جواني ويتو در فيلم دوم) پربارتر بودند، هر دو بازيگر به ترتيب جايزه اسکار بهترين بازيگر مرد نقش اول و مکمل را دريافت کردند.

 

اين در حالي بود که بازي خيره کننده آل پاچينو در هر سه فيلم به‌ويژه در فيلم دوم ناديده گرفته شد و در کمال تعجب در رقابت اسکار از آرت کارني بازيگر فيلم «هري و تونتو» شکست خورد.

 

«پدرخوانده قسمت 2» اولين دنباله تاريخ سينما بود که موفق شد جايزه اسکار بهترين فيلم را بگيرد. در تاريخ سينما تنها «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» توانست اين موفقيت را تکرار کند.

 

«پدرخوانده» و «پدرخوانده قسمت 2» در کنار آثاري مثل «2001: يک اديسه فضايي»، «محله چيني‌ها» و «شکارچي گوزن» هاليوود نوين را شکل دادند.

 

قسمت سوم «پدرخوانده» نتوانست موفقيت دو فيلم قبلي را تکرار کند و هرچند در هفت رشته نامزد اسکار شد، اما از مراسم اسکار دست خالي بازگشت و منتقدان هم چندان فيلم را تحويل نگرفتند.

 

فرانک سي‌ورو که در «پدرخوانده قسمت 2» نقش مشاور دن ويتو را بازي مي‌کرد، معتقد بود کوپولا اشتباه کرده است: «دو فيلم اول شاهکار بودند، فيلم اول بيشتر هاليوودي بود و فيلم دوم بيشتر انساني. فيلم سوم اصلا ربطي به رمان‌ها ندارد.» به نظر مي‌رسد کوپولا هم به همين نتيجه رسيده است.

 

«توئيکست» جديدترين فيلم کوپولا که تحت تاثير داستان‌هاي ادگار آلن پو با بودجه هفت ميليون دلاري ساخته شده به زودي روي پرده سينماها مي‌رود.

 

فيلم ماجراي نويسنده‌اي (با بازي ول کيلمر) است که از روزهاي اوج خود دور مانده است. او براي نوشتن رمان جديد خود به شهري کوچک مي‌رود و پايش به يک پرونده قتل باز مي‌شود.

 

منبع:خبرآنلاين

نظر شما