شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۲
کد خبر: ۴۶۵۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
شهردار تهران در «همايش ملي تفريحات ورزشي»:
شهردار تهران گفت: اگر در حوزه اوقات فراغت کاري انجام ندهيم ، در جامعه بي تفاوتي اجتماعي رخ مي‌دهد که اين مساله جامعه را به سمت بي‌نظمي مي‌برد و اگر نظام اجتماعي نظم عمومي خود را از دست داد و بي‌تفاوت شد مطمئن باشيد که مقبوليت و مشروعيت خود را از دست مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار «شهر» دکتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران امروز ـ 2آذرـ در همايش ملي تفريحات ورزشي در دانشگاه شهيد بهشتي ،اوقات فراغت را از دغدغه‌هاي مهم و اساسي دانست و گفت: در اين راستا نيازمند همکاري همه نخبگان صاحب نظران هستيم تا برخي فضاهاي غلط را بشکنيم ، چرا که در شهري مي‌توان زندگي کرد که انسان محور باشد اما امروز به واقع به معناي عام گرفتار فرهنگ ماشين و ماشين‌گرايي شده‌ايم و انسان در بعد مادي و معنوي و روحي و جسمي مورد دغدغه مديران نيست.

قاليباف افزود: وقتي بخشي از بزرگراه شهيد چمران را براي استفاده بخش عمومي قرار داديم ، مورد اعتراض بخشي از افرادي قرار گرفتيم که با ماشين شخصي خود تردد مي‌کردند، چرا بايد اين کار را کنيم و اين فرصت را در اختيار بخش بيشتري از مردم قرار ندهيم؟ زندگي اجتماعي اين طور نيست که هرکس ماشيني بردارد و به جامعه بياورد. بايد بتوانيم حمل و نقل‌ عمومي را گسترش دهيم.

او در ادامه گفت: وقتي خواستيم خيابان 15خرداد را که ماشين‌ها ، انسان‌ها و زن و مرد و در شرايط نامناسبي تردد مي‌کردند، ساماندهي کنيم و آنجا را از زير پاي ماشين‌ها و موتورها برداريم ، دو ماه زمان برد تا توانستيم افکار عمومي را قانع کنيم. ما مي‌خواهيم شهر براي انسان باشد و ماشين و ساختمان به انسان‌ها خدمت دهند‌. اگر بنا باشد آن‌ها انسان‌ها را نابود کنند اين چه نوع تکنولوژي‌اي است؟

شهردار تهران با تاکيد بر ضرورت همکاري نخبگان در اين زمينه خاطرنشان‌کرد: ارتقاي سطح آگاهي جامعه از ضروريات اين کار است. افتخار آن است که يک بازاري يا کسي که ماشين شخصي دارد از حمل و نقل عمومي استفاده کند و از من بخواهد که اين امکان را فراهم کنم.

او تصريح کرد : اگر موضوع زندگي انسان‌ها در جامعه ما مهم شود آن وقت است که حفظ سرمايه‌هاي اجتماعي يک ضرورت مي‌شود و توسعه سرمايه‌هاي اجتماعي دغدغه ما خواهد شد.

زياده‌خواهي و تنگدستي اوقات فراغت را از مردم گرفته است

 

قاليباف با اشاره به پنج نعمت خداوند که ضامن آخرت انسان است ، اظهار کرد : تندرستي ، داشتن نيرو و قوت ، شادابي و نشاط ، آسودگي خاطر و داشتن وجدان ، نعماتي است که مي توانيم با آن ها آخرت خوب داشته باشيم.

او با بيان اين که هرچند در جامعه امروز شرايط اقتصادي به گونه‌اي است که خلا اوقات فراغت وجود دارد، افزود: اين که اوقات فراغت را مبتني بر عقلانيت و معنويت پيش ببريم يک بحث است و اين که خلا اوقات فراغت داريم بحث ديگري است ، امروز آن قدر زندگي روزمره فشار مي آورد که اوقات فراغتي براي شهروندان نيست. بايد همه دو شيفت کار کنند که علت اين کار يا تنگدستي است يا زياده خواهي و در هر صورت اگر هر کدام از اين دو شکل باشد خطرناک است.

شهردار تهران با تاکيد بر اين که در شهرداري مکلف هستيم که اوقات فراغت را ايجاد کنيم ، افزود: مردمي کردن تفريحات و عمومي کردن امکانات در توان ما هست و تلاش مي کنيم اين اتفاق بيفتد.

او تصريح کرد: در شهرداري تهران در حوزه آموزش همگاني ، زيباسازي ، توسعه سرانه‌هاي آموزشي ، فرهنگي و تربيتي اتفاق بزرگي در اين چند سال افتاده است و همه اين اقدامات با اين رويکرد بوده است که خستگي روحي و رواني را از ذهن مردم بيرون ببريم و شادابي را به جامعه منتقل کنيم.

قاليباف با بيان اين که برخي نق‌زدن‌ها در کار ما وجود دارد که به آن بي‌توجه هستيم،گفت: اين که فضاي سبز و گل آرايي مناسب در سطح شهر داشته باشيم را اسراف نمي‌دانيم ، اين که در اتوبان‌هاي شمال و جنوب شهر و در ترافيک مردم بتوانند از فضاي سبز استفاده کنند هرچند نگهداري آن براي ما سخت باشد اما معتقديم مردم در هر فصلي و در هر شرايطي به چشم نوازي محيط نياز دارند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: به دنبال آن هستيم تا اوقات فراغت را غني و آگاه‌مند کنيم و بر بستر عقلانيت و معنويت قرار دهيم چراکه معتقديم اگر در فرهنگ ليبراليسم شکل گيري دولت‌ها بر مبناي برقراري امنيت است، در فرهنگ اسلامي آگاهي بخشي به شهروندان براي رسيدن به رشد و تعالي، رسالت مهمي است.

گوشي براي شنيدن نق‌زني‌ها ندارم

شهردار تهران با بيان اين که حتما در فعاليت هاي فرهنگي اشکالاتي وجود دارد ، اظهار کرد : حتما گاهي کارهاي اشتباه هم مي‌کنيم که در کارهاي بزرگ طبيعي اسا اما که هرجا لازم است از مردم عذرخواهي مي‌کنم ، اما روي صحبت من با کساني است که بدون انصاف فقط نق مي‌زنند و قطعا ما نيز به آنها توجهي نمي‌کنيم.

قاليباف ادامه داد: در مراسمي مانند جشن‌هاي شعبانيه که در سي شب صدها هزار نفر در آن حاضر مي‌شدند ، معترض شدند که فلان موضوع رعايت نشده در صورتي که خود ما آنجا هستيم و کنترل داريم و معتقديم بايد رعايت ظواهر و مظاهر شود، اما بهتر است در اين حرف ها به اين نکته توجه کنند که مثلا در موضوع حجاب اين جشن را با ساير شهر قياس کنند ، نه اين که آن را جداي از ساير جامعه بدانند و حالتي انتزاعي داشته باشد.

وي تصريح کرد : سخن من با کساني است که قصد اصلاح ندارند بلکه قصد تخريب دارند ، خودشان جايي داراي مسئوليت هستند اما کاري انجام نمي‌دهند.

بدحجابي جشنواره شعبانيه بدتر بود يا نمايشگاه قرآن؟

قاليباف تصريح کرد : وقتي چنين مسائلي را مطرح مي کنند بهتر است نگاهي به نمايشگاه قرآن که در مصلي تهران و در ماه رمضان که ماهي معنوي است و جرايم در اين ماه 70 درصد کاهش مي يابد داشته باشند، وقتي به جشن هاي شعبانيه نگاه مي‌کنيم و آن را با نمايشگاه قرآن مقايسه مي‌کنيم ، مي‌بينيم که موضوع حجاب کجا بهتر رعايت شده است.

 

شهردار تهران در ادامه گفت : البته ما معتقديم که موضوعي مانند بي حجابي چه در شب ميلاد امام زمان (عج) باشد و يا در نمايشگاه قرآن و در ماه رمضان هر دو زشت است.

نظام اجتماعي بدون اوقات فراغت،مقبوليت و مشروعيت ندارد

او تصريح کرد : بايد بپذيريم که اگر در حوزه اوقات‌فراغت کاري انجام ندهيم ، در جامعه بي تفاوتي اجتماعي رخ مي‌دهد که اين مساله جامعه را به سمت بي‌نظمي مي‌برد و اگر نظام اجتماعي نظم عمومي خود را از دست داد و بي‌تفاوت شد مطمئن باشيد که مقبوليت و مشروعيت خود را از دست مي‌دهد.

قاليباف با بيان اين که امام علي (ع) در اخرين لحظات عمر خود ،فرزندان خود را به تقوا و نظم در امور سفارش کردند گفت: انضباط اجتماعي مهم‌ترين بخش از زندگي انسان‌هاست و اگر جامعه‌اي بي‌تفاوت شد ساختار اجتماعي آن دچار مشکل اساسي مي‌شود و اين بي انضباطي ما را به سمتي مي‌برد که احساس لذت از زندگي نکنيم.

او تصريح کرد: در زندگي شهري ؛ موضوع جمعي مهم است و اگر مي گوييم اوقات فراغت ، آموزش و بالابردن آگاهي ، اين اساس ساختار نظام اجتماعي است در غير اين صورت جامعه به سمت فروپاشي و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌رود.

مردم نبايد بي‌تفاوت شوند

قاليباف ادامه داد : وقتي مردم نسبت به موضعي بي تفاوت باشند ، بي تحرکي در جامعه ايجاد مي‌شود که نوعي اعتراض از بعد اجتماعي است و اين دغدغه ماست که بايد همه نخبگان در يافتن راهکارهاي اين موضوع و انتقال آن به عرصه جامعه همکاري کنند. مردم نبايد بي‌تفاوت شوند ، نبايد نسبت به مسائل ديني بي‌تفاوت باشند، بايد نسبت به منافع ملي حساسيت داشته باشند.

او افزود : به کساني که بعضا انتقاد مي ‌کنند و مي‌گويند شهرداري را چه به اين کارها و اين فضولي‌ها به شهرداري نيامده که در کارهاي فرهنگي دخالت کند، مي‌گوييم که در نظام اسلامي ، مديران نسبت به دين و تربيت مردم مسئول هستند و اگر امروز جواني به سمت آسيب اجتماعي برود بدانيم که تنها او مقصر نيست و جامعه و مديران آن جامعه هم در آن گناه و جنايت سهيم هستند و بايد جواب دهند ، اگر پدري به دليل نا اهلي فرزندش آرزوي مرگ خود و فرزند خود را کند من شهردار هم در آن گناه سهيم هستم و بدانيم اگر سطح آگاهي مردم بالا رود قطعا به جاي آسفالت و جمع کردن زباله از ما کار فرهنگي مي خواهند.

 

وي افزود : من مکلف هستم که در حوزه خدماتي ، جمع آوري زباله و اتوبان سازي کار کنم اما اگر تنها در اين حوزه کار کنم به جامعه ظلم کرده‌ام و بايد به عرصه آموزش و فرهنگ هم توجه داشته باشم.

 

قاليباف با اشاره به برگزاري چنين همايش هايي اظهار کرد : اين نشست به دنبال آن است تا براي انسان‌هاي شهر فکري کند نه براي ساختمان ها و ماشين ها و بايد براي انسان هايي که در شهر زندگي مي‌کنند تصميم‌گيري کرد و آنها را محور کار قرار داد.

بنابراين گزارش شهردار تهران در ابتداي اين جلسه نيزضمن تبريک هفته بسيج و گرامي داشت ياد امام راحل(‌ره) به عنوان بزرگ بسيجي جهان اسلام گفت: در اين ايام بايد از بسيجي‌هاي مخلصي که بي‌ادعا براي اسلام،کشور و يکايک ما از جان خود گذشتند و بهترين دوران زندگي مادي خود را در ميدان دفاع مقدس حاضر شدند ، ياد کنيم و اين که امروز اگر ذره اي منصفانه برخورد کنيم با هر نوع گرايش و برداشتي خود را مديون شهدا مي‌دانيم و اميدواريم که آرمان‌هاي آنان را فراموش نکنيم و اگر با نام بسيجي حرکت مي‌کنيم اين حرکت بايد مبتني بر فرهنگ و اخلاق اسلامي و تکيه بر باورهاي ديني باشد.

نظر شما