شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۷
کد خبر: ۴۶۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
40 درصد مراجعان «عطر سيب» مشتري ظروف تجزيه‌پذيرند
40 درصد از هيات‌هاي عزاداري حسيني كه ظرف 5 روز نخست به نهمين نمايشگاه «عطر سيب» مراجعه كرده‌اند، ظروف يك‌بار مصرف تجزيه‌پذير را جايگزين ظرف‌هاي قبلي كرده‌اند. در مدت زمان يادشده محصولات فرهنگي، اقلام آشپزخانه‌اي و سيستم صوتي در صدر فروش اين نمايشگاه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، محرم که مي‌آيد شهرمان بردبارتر مي‌شود و مردمانش مهربانتر. غم حسين در دل‌ها مي‌نشيند، جامه‌ها سياه مي‌شوند، پرچم‌ها سرخ و نگاه‌ها اشک‌آلود. ماه شور و فرياد است و همه به استقبال آن مي‌روند.

 

«عطر سيب» را دنبال مي‌کنيم و سر از فرهنگسراي بهمن در مي‌آوريم. براي نهمين سال متوالي است که عاشوراييان شهرمان وعده‌ي ديداري دارند با نمايشگاهي که نامش عطر سيب است و عشقش حسين.

 

بنر‌هاي راهنمايي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران «عطر سيب» را نشانمان مي‌دهد و پيش از ورود در محوطه‌ي فرهنگسراي بهمن صداي حسين، حسين، جانم حسين، علمدار خدانگهدار ما را به سمت غرفه‌ها مي‌کشاند.

 

از عزاداران ريش سفيد سياه پوش‌ سيدالشهدا گرفته تا نوجوانان شور عاشورا، از هر سن، گروه، دسته و هيئتي اينجا همه جمع‌ شده‌اند.

پاييز است و هوا برفي اما اينجا تمام نگاه‌ها گرم‌اند. پشت چهر‌ه‌ها اطمينان و يقين است. عشق است. عشقي به محرم، ماه ايثار، ماه حسين و آزادگي، ماه زينب و ايستادگي.

 

از يکم تا هشتم آذر نمايندگان بيش‌ از 13هزار هيئت، مسجد و حسينيه‌ي شهر تهران اينجا جمع مي‌شوند تا بتوانند امسال بيش از پيش در خدمت عزاداران حسيني باشند.

 

ورودي‌ نمايشگاه پوشيده از کتيبه‌هاي سياه رنگ يا ابا عبدالله الحسين است.

80 غرفه در حال عرضه محصولات متنوع هستند. امسال مسئولان برگزاري نمايشگاه علاوه بر ارائه امکانات مورد نياز هيئت‌ها، مساجد و حسينيه‌ها توجه ويژه‌اي به محصولات فرهنگي داشته‌اند. غرفه‌هاي کتاب، نشريات و نرم‌افزار مذهبي، تجهيزات نمايشگاهي 30 غرفه را به خود اختصاص داده است.

 

نشر شهر، نشر ريحان توليد کننده انيميشن‌هاي داستان زندگي انبياء و معصومين، نشر لاهوت، نشر قدياني، انتشارات دانش‌آموزي، با ارائه کتاب و پوستر داستان عاشورا، غرفه عرضه کننده نرم‌افزار‌هاي چندرسانه‌اي مانند گنجينه و روزشمار عاشورا، ماه‌نامه خيمه، چند نمونه از غرفه‌هاي فرهنگي «عطر سيب» امسال است.

 

عزاداران حسين(ع)؛ دوستدار محيط زيست

ستاد محيط زيست و توسعه ‌پايدار شهرداري هم در نمايشگاه حضوري فعال دارد و در حال فرهنگسازي براي استفاده هيئت‌ها از ظرف‌هاي گياهي و پايه نشاسته‌اي است که در طبيعت تجزيه‌پذيرند. طبق نظـر کـارشناسان بهـداشت، مصرف غذاي گرم در ظروف يکبار مصرف پلاستيکي عامل بيماري‌هايي چون نورتاکسيک (خستگي، عصبيت، مشکـلات مربوط به خواب) هماتولوژي (کم شدن پلاکت‌ها، گلوبين خون، سيتوژنيک، (غير عادي شدن کـرموزوم‌هـا) و سرطـان زايي، اختلال در توليد مثل انسان و صـدمه زدن به جنين در حـال رشد مي‌شود. وزارت بهداشت غذا و دارو نيز استفاده، ظروف يکبار مصرف پلاستيک را ممنوع اعـلام کرده است و توصيه به جايگزيني ظروف يکبار مصرف گياهي دارد.  


ظروف يكبار مصرف گياهي تهيه شده از نشاسته ذرت اصلاح شده با محيط زيست سازگار است و حداكثر طي مدت شش ماه در خاك تجزيه‌پذير است در صورتي كه براي تجزيه پلاستيك به پانصد سال زمان نياز است. همچنين ظروف گياهي هيچگونه اثرات مضر پس از تماس با مواد غدايي داغ ندارند و هيچگونه آثار تخريبي براي محيط زيست ندارند.  


مسئول غرفه مي‌گويد طي اين 5 روز بيش از هزار هيئت در نظرسنجي ما شركت كردند و با مزاياي استفاده از اين محصولات آشنا شدند.
شركت‌هاي توليد كننده اين محصولات هم در نمايشگاه حضور دارند. نماينده غرفه مي‌گويد 40 درصد مراجعين از اين محصولات استقبال كرده‌اند و مشتري ما شدند. مسئولان اميدوارند تا با فرهنگ‌سازي بيشتر در سال‌هاي آينده تمام هيئت‌ها به استفاده از محصولات دوستدار طبيعت روي بياورند.  

شرکت 8512 محفل حسيني در 5 روز نخست نمايشگاه عطر سيب

تا پايان روز شنبه 5آذر، 967مسجد، 858 حسينيه، سه هزار و 421 هيات مستمر، دوهزار و 937هيات مناسبتي، 206هيات دانش آموزي و 116هيات دانشجويي با مراجعه به فرهنگسراي بهمن و شرکت در نمايشگاه عطر سيب، يك و نيم ميليارد تومان از اعتبار 3 ميلياردي اهدايي به محافل حسيني را به خود اختصاص داده‌اند.  

محصولات فرهنگي، اقلام آشپزخانه‌اي و سيستم صوتي، بيشترين ميزان استفاده از اعتبار اهدايي و فروش نقدي را داشته است.

 

از فضاي نمايشگاه که بيرون مي‌آييم از کنار خيابان هنر نمايشگاه مي‌گذريم و داستان مصور عاشورا را تماشا مي‌کنيم. در پايان داستان آمده است: اما اين پايان داستان عاشورا نبود بلکه آغاز آن بود. آغازي که پاياني براي آن نيست. خون امام حسين(ع) الهام بخش همه‌ي کساني شد که تا جهان باقي است با يزيديان زمان خويش مبارزه کنند.

 

 

در اين رابطه بخوانيد:

گزارش تصويري پنجمين روز از نهمين نمايشگاه «عطر سيب» 
«بهمن» ميزبان نهمين «عطر سيب»

گزارش روز سوم نمايشگاه

بوي سيب مي‌آيد 

نظر شما