دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۴۶۶۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
در پي‌ برگزاري 2سمپوزيوم و 2دوسالانه‌ از سوي شهرداري
مدير اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به برگزاري متناوب دوسالانه مجسمه‌هاي شهري و سمپوزيوم مجسمه‌سازي از سال 87 تاكنون تصريح كرد: تلاش داريم هر سال يك رويداد مهم در مجسمه سازي شهري داشته باشيم و سال آينده نيز سومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري برگزار مي‌شود.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيد مجتبي موسوي، دبير سومين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران در نشست خبري اين سمپوزيوم كه در برج ميلاد برگزار شد، با اشاره به اينکه حدود نه ماه پيش جلسات شوراي سياست گزاري آن آغاز شد، اظهار کرد: هنرمندان نيز در فراخواني که اوايل تابستان اعلام و مهلت ثبت نام آن تا 15 مرداد ماه بود، به دو بخش دانشجويي و بخش اصلي دعوت شدند.


او افزود: 250 هنرمند از اين فراخوان استقبال کردند که نهايتا 12 هنرمند ايراني در بخش اصلي و 10 دانشجو در قسمت دانشجويي سمپوزيوم راه يافتند و علاوه بر آن يک نفر هنرمند ايراني به دليل وجود سابقه و پيش کسوت بودن به عنوان هنرمند مدعو در اين سمپوزيوم حضور يافته است که اين هنرمند، ناصر هوشمند وزيري است.


دبير سومين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران ادامه داد: پنج هنرمند خارجي نيز از کشورهاي ژاپن، سوريه، گرجستان، سوئد و ترکيه در اين سمپوزيوم شرکت کردند و به طور کلي 28 هنرمند در اين سمپوزيوم حضور يافته و تا 10 آدر ماه 28 اثر ايجاد مي شود که در نظر داريم اين آثار را در پارک هاي سطح شهر با توجه به تطابق آنها با موضوعات شهري نصب کنيم.


ايجاد انگيزه در نسل جوان؛ از اهداف سمپوزيوم

او با اشاره به اهداف برگزاري اين سمپوزيوم گفت: يكي از اهداف اصلي اين همايش در اختيار گرفتن چند اثر هنري براي نصب در شهر تهران است، ضمن اين‌كه قصد داريم علاقه‌مندي نسبت به‌ساخت مجسمه‌هاي سنگي در دانشجويان و نسل جوان ايجاد كنيم. در ضمن ايران از معادن سنگ بسياري برخوردار است و يكي از مواد ارزان براي ساخت مجسمه‌ به‌شمار مي‌آيد.


به‌گفته موسوي، پس از استاد ابوالحسن صديقي كم‌تر هنرمند ايراني در زمينه مجسمه‌هاي سنگي در كشور كار كرده است و برگزاري اين سمپوزيوم مي‌تواند گام مثبتي براي آينده مجمسه‌سازي سنگي كشور باشد.


اضافه شدن 100 مجسمه به شهر تهران

او به وجود مجسمه‌هاي سنگي ارزشمند چون مجسمه فردوسي در اين ميدان و مجسمه خيام در پارك لاله اشاره كرد و تصريح كرد: با برگزاري سمپوزيوم‌ها و دوسالانه‌ها شاهد ثمرات بسياري بوده‌ايم و در اين اواخر 100 مجسمه به فضاي شهري تهران اضافه شده است.


مدير اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به برگزاري متناوب دوسالانه مجسمه‌هاي شهري و سمپوزيوم مجسمه‌سازي از سال 87 تاكنون تصريح كرد: تلاش داريم هر سال يك رويداد مهم در مجسمه سازي شهري داشته باشيم و سال آينده نيز سومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري برگزار مي‌شود.


سومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري سال اينده برگزار مي‌شود

او تاكيد كرد: طي چند روز آينده، نشست سياست‌گزاري اين دوسالانه با حضور مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران برگزار شده و فراخوان آن نيز تا پايان سال اعلام‌مي‌شود.


سيد مجتبي موسوي نسبت به تداوم اين فعاليت‌ها اظهار اميدواري كرد و گفت: اساس نامه و شيوه‌نامه دوسالانه و سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران در دست تدوين است و اميدواريم با تصويب آن‌ها در شهرداري تهران اين دو رويداد مجسمه سازي استمرار يابد.


او برگزاري سمپوزيوم در محوطه برج ميلاد را يكي از موفقيت‌هاي آن برشمرد و خاطرنشان كرد: اين باعث شد هنرمندان شركت‌كننده با اين نماد و سمبل تهران بيش از گذشته آشنا شوند و بازديدكنندگان برج ميلاد هم با بازديد از كار هنرمندان، با هنر مجسمه‌سازي كشور آشنا مي‌شوند.


220 ميليون براي برگزيدگان

دبير سومين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران به‌جوايز آن اشاره كرد و گفت: برگزيدگان بخش اصلي به‌ترتيب 100، 70 و 50 ميليون ريال دريافت مي‌كنند. سه نفر از ايران و دو نفر از کشور ترکيه و چين عضو هيئات داوران اين سمپوزيوم هستند.


او با بيان اين‌كه البته به هنرمندان حاضر در اين سمپوزيوم نيز طبق روال نمونه‌هاي خارجي وروديه پرداخت مي‌شود، اظهار داشت: هر يك از شركت كنندگان دربخش دانشجويي جشنواره يك و نيمي ميليون دريافت مي‌كنند، ضمن اين‌كه هر يك از 12 هنرمند داخلي، 40 ميليون ريال و هنرمندان خارجي 3500 دلار دريافت مي‌كنند و به استاد مدعو هم براي حضور در آن 50 ميليون ريال اختصاص يافته است.


مسجمه‌هاي سنگي به‌درد دزدان نمي‌خورد

موسوي در پاسخ به‌سوالي درباره چگونگي حفاظت از مجسمه‌هاي ساخته شده در اين سمپوزيوم گفت: با توجه به اين‌كه جنس اين مجسمه‌ها از سنگ است و امكان ذوب آن وجود ندارد، اميدوارم انگيزه‌اي براي دزديدن اين مجسمه‌ها نباشد، هر چند آثار برنزي سرقت شده نيز از ارزش معنوي بالايي برخوردار بودند و ذوب شده آن‌ها ارزش مادي چنداني نداشت.


او خاطرنشان كرد: شهرداري‌هاي مناطق به لحاظ حفظ و نگهداري و مرمت آثار وظيفه حفظ مجسمه‌ها را در سطح شهر دارند، اما جلوگيري از سرقت آنها وظيفه شهرداري نيست.

نشست خبري سومين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران/ گزارش تصويري

نظر شما