دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۲
کد خبر: ۴۶۷۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
رونمايي از اولين روزشمار جامع تاريخ عاشورا
عفت شريعتي نماينده مجلس شوراي اسلامي در بيست و چهارمين نشست «زرين قلم» که به رونمايي از کتاب «اولين روزشمار جامع تاريخ عاشورا» اختصاص داشت، گفت: برنامه‌هاي آييني مقدمه‌اي براي ورود مردم به معرفت ديني است، حال آنکه برنامه‌هاي راهبردي بايد مورد توجه قرار گيرد و اين وظيفه اصحاب رسانه و نخبگان کشور را سنگين مي‌کند.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، عفت شريعتي با بيان اينكه، به واقع مي‌توان گفت کتاب روزشمار عاشورا از جنس همين برنامه‌هاي راهبردي است که مي‌تواند روزشمار زندگي بشر امروز باشد، گفت: براي نگارش اين کتاب کار بزرگي انجام شده است و بايد دو نکته را مورد نظر قرار داد. نخست اينکه جريان عاشورا و کربلا چگونه رخ داد. امروز وظيفه جامعه اسلامي چيست و عاشورا چگونه مي‌تواند در بيداري جهان اسلام نقش آفرين باشد.



وي افزود: نکته دوم اين است که چگونه مي‌توانيم با تأليف چنين کتاب‌هايي نقش عالمان نادان و جاهلان را روشن کنيم. اگر در مسير تحقق قرآن و عفت و علي‌الخصوص عاشورا که پشتوانه انقلاب اسلامي است حرکت کنيم، يقيناً عده‌اي موانعي ايجاد مي‌کنند که همان عالمان نادان و جاهلان هستند. چنين کتاب‌هايي به ما بصيرت مي‌دهد و چهره‌هايي را که در پرده زور و زر مخفي شده‌اند به جامعه معرفي مي‌کنند.



وي اظهار داشت: نکته مهم ديگر به رسالت امام حسين (ع) باز مي‌گردد و اين نکته که خانواده آن حضرت در کربلا حضور داشتند. اين پيام مهمي با خود همراه دارد. يعني بايد از کيان خانواده در تحقق اهداف قرآن و عترت استفاده کرد.

وي افزود: افراد مختلفي از پير تا جوان در کربلا حضور داشتند که اين حضور نمادين هم مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. نکته ديگر اينکه توجه جامعه بايد به وسيله رسانه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي به واقعيت‌هاي هستي ساز قرآن جلب شود و احساس مي‌شود که به اين موضوع مهم‌ کمتر پرداخته مي‌شود.



فرهنگ سيد الشهدا بايد با شرايط امروز بازتعريف شود

مرتضي طلايي ديگر سخنران اين مراسم بود که ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران تأليف و رونمايي اين کتاب گفت: ما در حوزه معارف ديني سرمايه‌گذاري لازم را نداريم.



وي افزود: اگرچه نمي‌توانيم به طور کامل به مسئوليت‌مان عمل کنيم اما همين کارها مانند اين کتاب ارزنده قابل ستايش است و بايد دست و بازوي کساني که اينچنين قلم مي‌زنند را ببوسيم.



طلايي اظهار داشت: ما دغدغه توليد و بازتعريف فرهنگ سيدالشهدا را داريم که بايد با زبان و شرايط امروز جامعه ما پيش رود و فهم و درک عيني و ملموس‌تري از وقايع عاشورا به عنوان ضرورت جامعه عرضه شود.


جاي خالي روزشمار عاشورا در فرهنگ شيعه حس مي‌شد


دکتر صادق آيينه وند، استاد دانشگاه تربيت مدرس ضمن تاکيد بر لزوم نگارش چنين کتابي اظهار داشت: مرحوم جعفر شهيدي هم سال ها در پي توليد چنين اثري بودند که متاسفانه اجل به ايشان مهلت انجام اين کار را نداد. زماني که متوجه شدم چنين کتابي توسط انجمن کادح درحال تحقيق و نگارش است براي کمک به بهبود اين روند کاملا ابراز تمايل کردم.


وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که تاريخ، ثبت وقايع است و اگر ثبت وقايع نباشد از حدود خارج مي‌شويم. در جهان عرب روزشماري از تاريخ عاشورا به قلم دکتر شاکر مصطفي وجود دارد و اين ضرورت در فرهنگ شيعه احساس مي‌شد که روزشمار تاريخ عاشورا را داشته باشيم، لذا اين کار از اين جهت ارزشمند است.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: بايد توجه داشت که امام حسين براي ما يک هويت است و هويت زبان و خاک نيست. پرچم امام حسين براي جامعه ما يک هويت و عامل وحدت است و باعث مي‌شود همه اقوام گرد آن آيند. عاشورا بايد به دست کساني باشد که تاريخ خوانده‌اند و مسلط به تاريخ هستند.



آيينه وند در ادامه ضمن اهميت مسئله عاشورا و نقش آن در جامعه افزود: در ديداري که چندسال پيش با مقام معظم رهبري داشتم ايشان دراين باره فرمودند عاشورا بايد بصيرت ما را افزايش دهد. ايشان همچنين بر ترسيم درست وقايع عاشورا تاکيد داشتند و معتقدند فرهنگ عاشورايي متعلق به زمان و مکان خاصي نيست و اين فرهنگ بايد در جامعه امروز ما نيز جاري گردد تا همه بتوانند از تاثيرات ناب و شيرين آن بهره ببرند.



سيد صادق پژمان رئيس فرهنگسراي رسانه نيز در ابتداي اين نشست بيان داشت: کتابي که امروز در بيست و چهارمين نشست "زرين قلم" رونمايي مي کنيم دستاورد تلاش و همت عزيزاني است که طي چند سال با اخلاص خود اين کتاب را با استفاده از منابع قابل استناد به رشته تحرير در آوردند. به سهم خود از زحمات صورت گرفته توسط گروه مولفين تشکر مي کنم و اميدوارم در آينده نه چندان دور شاهد کامل شدن اين روزشمار ارزشمند در جلدهاي بعدي آن باشيم. اميدوارم در کنار توليد آثار ارزشمندي چون "روزشمار جامع تاريخ عاشورا" در تحليل و واکاوي حوادث مهم تاريخ اسلام خصوصا دوره مهم تاريخي نهضت حضرت سيدالشهدا (ع)، گام هاي جدي تري برداشته شود تا نسل تشنه امروز بتواند از عبرتها و آموزه هاي مهم مقاطع اسلام به بهترين نحو استفاده کند.



مهدي مومني سردبير هيئت مولف "اولين روزشمار جامع تاريخ عاشورا" درباره نحوه تحقيق و نگارش اين کتاب گفت: اين کتاب پروژه اي است که از سال 85 آغاز شد و طي طرح ريزي که براي آن داشتيم قرار شد در اين کتاب حرکت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) از زمان مرگ معاويه تا زمان ورود کاروان اسراي کربلا به شام مورد بررسي قرار گيرد. در ابتدا حدودا 130 منبع را براي تحقيق انتخاب کرديم. سپس هرچه جلوتر رفتيم منابع دست دوم و سوم از ليست تحقيق حذف شد و در نهايت 72 منبع موسق و مورد قبول اهل سنت وشيعه براي نگارش اين کتاب مورد مطالعه قرار گرفت. در جلد اول که امروز از آن رونمايي مي شود روزشمار وقايع حرکت امام حسين پس از مرگ معاويه تا خروج ايشان از مکه گنجانده شده است.



محمدرضا کمره اي رئيس مرکز گسترش هنرهاي قرآني، برگزاري اينگونه جلسات را براي معرفي کتاب هاي توليد شده توسط مراکز خصوصي، لازم دانست و افزود: اين جلسات مي تواند کمک شاياني به مراکز خصوصي کند چراکه آنها مي توانند آثار توليدي خود را در اين مراسم به عموم مردم ارائه کنند و به نوعي اين محصولات را در سبد فرهنگي آحاد مردم قرار دهند.

وي در پايان از رونمايي کتاب ديگري با عنوان "خواص و فضائل بسم الله" در آينده نزديک خبر داد و افزود: علاوه بر کتاب روزشمار تاريخي وقايع عاشورا، امروز کتاب ديگري با محوريت هنر ديني نيز در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت که شامل مجموعه اي است از پوسترهاي عاشورايي.



در پايان اين مراسم، از کتاب «اولين روزشمار جامع تاريخ عاشورا» رونمايي و از گروه نويسندگان اين کتاب قدرداني شد.



مراسم رونمايي از «اولين روزشمار جامع تاريخ عاشورا» عصر يکشنبه 6 آذرماه در فرهنگسراي رسانه با حضور دکتر مرتضي طلايي (نماينده شوراي اسلامي شهر تهران)، عفت شريعتي (نماينده مجلس شوراي اسلامي)، دکتر صادق آيينه‌وند (استاد دانشگاه تربيت‌ مدرس)، پروين‌دخت اوحدي (استاد دانشگاه تربيت معلم) و گروه مؤلفان اين کتاب برگزار شد.

گزارش تصويري اين مراسم را اينجا ببينيد

نظر شما