يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۶۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
پس از ماه ها تاخير و در آستانه دهمين ماه سال؛
پس از ماه ها تاخير در پرداخت يارانه حمل و نقل عمومي از سوي دولت و در آستانه دهمين ماه سال، سرانجام اعلام شد نسبت به واريز مبلغ 125 ميليارد تومان يارانه اتوبوس و مترو به حساب سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور اقدام شده که در اين ميان تنها 49 ميليارد تومان آن سهم تهران است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، اختصاص مبلغ 49 ميليارد تومان يارانه حمل و نقل عمومي به مردم تهران در آستانه دهمين ماه سال در حالي صورت مي گيرد که روز به روز بر تعداد استقبال شهروندان تهراني از شبکه مترو و ناوگان اتوبوسراني بيشتر مي شود.

بر اساس اعلام آخرين اطلاعات سرشماري نفوس و مسکن، 5/8 ميليون نفر در پايتخت تمرکز دارند که با توجه به اعلام اختصاص مبلغ 49 ميليارد تومان به مردم تهران، سهم هر شهروند تهراني از يارانه حمل و نقل عمومي از ابتداي سال 90 تنها 22 تومان در روز بوده است! 

مطالبات مردم تهران قطره چکاني پرداخت مي شود

اختصاص روزانه 22 تومان يارانه حمل و نقل عمومي به مردم تهران در حالي اعلام مي شود که حدود 9 ماه از سال گذشته و با توجه به گسترش امکانات حمل و نقل عمومي از سوي شهرداري تهران، تعداد مسافران شبکه مترو و ناوگان اتوبوسراني هر روز بيشتر مي شود.

اين گزارش حاکي است اختصاص قطره چکاني اعتبارات متروي تهران از سوي دولت که در واقع مطالبات مردم تهران محسوب مي شود، در حالي صورت مي گيرد که قطارهاي مترو و اتوبوس هاي شرکت واحد هر روز شلوغ تر شده و پذيراي تعداد بيشتري از شهروندان هستند. موضوع اصلي تامين فاينانس مترو است.

سيد جعفر تشکري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با تاکيد بر اينکه با گذشت حدود 9 ماه از سال مي بايست 75  درصد اعتبارات اتوبوسراني و مترو پرداخت مي شد، اعلام کرد: از 100 ميليارد تومان اعتبار شرکت واحد تنها 20 ميليارد و 900 ميليون تومان يعني 21 درصد و از 90 ميليارد تومان اعتبار مترو نيز تنها 28 ميليارد تومان يعني 31 درصد پرداخت شده است.

او با اعلام اين که همين ميزان کمک از سوي وزارت کشور که به رغم تاخير 9 ماهه به تهران پرداخت شده، جاي قدرداني دارد، تاکيد کرد: در حال حاضر موضوع اصلي حمل و نقل عمومي تامين فاينانس هاي خطوط 2، 3، 6 و 7 مترو است که به دليل تعلل هايي که صورت گرفته دچار مشکل شده و نياز به حمايت جدي و فوري دارد.

 مترو به 90 ميليارد تومان يارانه نياز دارد
علي محمد قلي ها، مدير عامل شرکت بهره برداري متروي تهران با اشاره به اين که مترو حداقل به 90 ميليارد تومان يارانه نياز دارد، گفت: اين در حالي است که مسئولان دولتي بعد از گذشت حدود 9 ماه از سال تصميم دارند تنها 28 ميليارد تومان از يارانه بليت مترو را بپردازند.

او با تاکيد بر اين که متاسفانه در پرداخت يارانه بليت مترو تعلل و کم کاري کردند، افزود: مديريت شهري براي بازگشايي 110 ميليارد تومان فاينانس مترو اقدامات لازم را انجام داده و حتي 11 ميليارد تومان از آن را نيز پيش پرداخت کرده است. واگن هاي مترو در گمرک خاک مي¬خورند.

مدير عامل شرکت بهره برداري متروي تهران با بيان اين که قرار بود در صورت پرداخت به موقع يارانه بليت مترو از سوي دولت مابقي پيش پرداخت سر رسيد متروي تهران در مهر ماه پرداخت شود، تصريح کرد: اکنون مديريت شهري در حال تلاش و رايزني براي بازگشايي مجدد اسناد اعتباري است.

او با تاکيد بر اينکه متروي پايتخت در شرايط بحراني قرار گرفته، اضافه کرد: تعداد زيادي از واگن هاي مترو در گمرک مانده و خاک مي-خورند و به دليل عدم بازگشايي فاينانسها، تجهيزات و قطعات مورد نياز مترو براي تعميرات واگنهاي مترو وارد کشور نشده است. مبلغ پرداختي نمي واند مشکلات مترو را حل کند.

قلي ها در پايان با اعلام اين که پس از بازگشايي مدارس و سرد شدن تدريجي هوا بر تعداد مسافران مترو اضافه شده و تعداد مسافران مترو به مرز 3 ميليون مسافر در روز نزديک مي شود، خاطرنشان کرد: ظاهرا دولت اعتقادي به پرداخت کامل اعتبارات مترو ندارد و مبلغ 20 ميليارد توماني را هم که تصميم به پرداخت آن گرفته اند، به هيچ عنوان مشکلات مترو را حل کند.

سال 89 نيز دولت تنها 430 ميليارد ريال بابت يارانه بليت مترو پرداخت کرده بود، در حالي که در سال گذشته کمک پرداختي از سوي شهرداري تهران بابت يارانه بليت مترو 796 ميليارد ريال يعني نزديک به دو برابر سهم پرداخت شده از سوي دولت بود.

نظر شما