دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۶۸۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
كانون‌ معلولان بيش از 5300 عضو دارد
معاون ارتقاي سلامت اداره‌كل سلامت شهرداري تهران با بيان اين‌كه مهمترين نکته در سياست‌گذاري و ارايه برنامه‌هاي ويژه معلولان تغيير نگرش جامعه نسبت به آنهاست، تصريح كرد: راه اندازي کانون‌هاي معلولان در 321 محله تهران و عضويت 5300 نفر در اين كانون‌ها سبب افزايش مشارکت و حضور اجتماعي معلولان است.

مهدي اميري در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» گفت: تاكنون 321 محله تهران از كانون معلولان برخوردار شده و تا پايان سال‌جاري اين كانو‌ن‌ها در همه 374 محله شهر تهران تشكيل مي‌شود.


او حل مشكلات معلولان و ارتقاي سلامت آنها را اهداف تشكيل اين كانون‌ها برشمرد و افزود: راه اندازي کانون‌هاي معلولان در محلات سبب افزايش مشارکت و حضور اجتماعي معلولان است، در ضمن فرصت ارائه آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه‌ها فراهم مي‌كند.


معاون ارتقاي سلامت اداره‌كل سلامت شهرداري تهران تصريح كرد: با ساختار تعريف شده در اين كانون‌هاي محلي، امكان ارتباط معلولان با مديران شهري تسهيل شده است و اين قشر از جامعه مي‌توانند مشكلات خود به‌ويژه عبور و مرور در معابر شهري را به‌اطلاع مسئولان برسانند.


او با بيان اين‌كه بيش از 5300 معلول در اين كانون‌ها عضويت دارند، اظهار داشت: البته افراد غيرمعلول هم مي‌توانند براي كمك، همراهي و پشتيباني اين قشر خاص به‌عضويت افتخاري در اين كانون‌ها درآيند.


اميري با اشاره به‌ويژه‌برنامه‌هاي شهرداري تهران به‌مناسبت امروز ـ 12 آذرماه ـ روز جهاني معلولان خاطرنشان كرد: به‌همين مناسبت يكي از اعضاي کانون هاي معلولان محلات شهر تهران در يک اقدام فرهنگي پس از طي 312 پله برج ميلاد با ويلچر، پرچم عزاداري امام حسين(ع) را در طبقه فوقاني اين برج به اهتزاز در آورد.


او هم‌چنين از ديدار معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با معلولان نخبه در حوزه‌هاي علمي، فرهنگي، هنري، ورزشي و پژوهشي در هفته معلولان خبر داد و خاطرنشان كرد: 25 هزار جلد کتاب تحت عنوان « آشنايي با حقوق معلولان» منتشر شده و در بين اعضاي کانون هاي معلولان مناطق توزيع شده است.


معاون ارتقاي سلامت اداره‌كل سلامت شهرداري تهران به تاكيدات شهردار تهران مبني بر حل مشكلات جانبازان و معلولان در شهر اشاره و تصريح كرد: از همين‌رو «اتاق فكر معلولان» در اين اداره كل به‌ «شوراي راهبردي معلولان» در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي ارتقا يافت كه در آن، معاونان مختلف شهردار مانند معاون فني و عمراني، شهرسازي و معماري و ديگر بخش‌هاي مرتبط شهرداري حضور دارند.


به‌گفته وي، در اين شوراي راهبردي اساتيد دانشگاه و نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد معلولان نيز حضوري فعال دارند كه استفاده از اسناد فرادستي در تهيه برنامه‌هاي ويژه معلولان و استفاده از نظر اعضاي جامعه معلولان در برنامه‌ريزي‌هاي شهري، هم‌چنين توانبخشي، نحوه افزايش و تقويت مشارکت اجتماعي معلولان در جامعه از طريق توسعه کانون‌هاي معلولان را به‌همراه خواهد داشت.


مهدي اميري تاكيد كرد: مهمترين نکته در سياست‌گذاري و ارايه برنامه‌ها تغيير نگرش جامعه نسبت به معلولان است. به جاي توجه به ناتواني‌هاي اين قشر بايد به توانمندي هاي آنها توجه شود و از نگرش منفي و غير منصفانه به معلولان پرهيز کنيم زيرا دربين معلولان افرادي وجود دارند که علي رغم تمام محدوديت ها درجات عالي علمي را کسب و جامعه از فوايد علم و دانش خود بهره مند ساخته اند.

نظر شما