دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۶۹۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱
نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا با عنوان «خيمه خورشيد» صبح امروز-12آذر- با حضور علي‌اکبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي و امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گشايش يافت.

به گزارش«شهر»، امير خوراکيان در مراسم افتتاحيه نمايشگاه فرهنگي هنري خيمه خورشيد با بيان اينکه اين نمايشگاه با رويکرد تبيين حرکت امام حسين (ع) در عاشورا و انتقال پيام ها، درس ها و عبرت هاي اين واقعه بزرگ برپا شد، گفت: در اين نمايشگاه با استفاده از امکانات مختلف هنري و نگاه چند رسانه‌اي به اتفاقات فرهنگي پرداخته‌ايم و ضمن اينکه به موضوعات اسلامي و مذهبي و حتي انقلابي نيز پرداخته شده است.

خوراکيان با اشاره به اينکه خيمه خورشيد به گونه اي فعاليت مي‌کند که امکان تبيين و انتقال پيام ها را به گونه اي که براي عموم مردم قابل دريافت باشد منتقل مي کند، گفت: اين نمايشگاه به طور قطع داراي کمبودهايي است ولي مبنايي خواهد بود که در آينده کيفيت فعاليت ها را از جنبه معرفتي و تاثيرگزاربودن در عرصه افکار و فرهنگ عمومي افزايش دهيم.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به بخش هاي مختلف اين نمايشگاه افزود: خيمه خورشيد در فضايي به مساحت هشت هزار متر مربع برپا شده است که چهار هزار متر مربع آن مربوط به بازخواني واقعه عاشورا از مدينه تا شام است. بخش عاشورا و انقلاب اسلامي، عاشورا و دفاع مقدس، فيلم ها و انيميشن، کودک و نوجوان و عرضه محصولات فرهنگي، تعزيه خواني و ادبيات عاشورايي از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه محسوب مي شود که در 15 روز ميزبان شهروندان است.


نهال نوپاي اسلام با خون حسين(ع) آبياري شد

در ادامه اين مراسم علي اکبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه توفيق خدمت در مکتب امام حسين (ع) افتخار بزرگي براي تک تک ماست، گفت: بايد از برگزارکنندگان اين کار ارزشمند تشکر کرد چرا که اين نمايشگاه جامع و نو که با زبان هنر گوياي وقايع عاشورا است داراي ارزشمندي و تاثيرگزاري بيشتري است.


وي افزود: اسلام با زحمت و مرارت بسيار پيامبر اسلام و يارانش در جزيره العرب و در کل جهان گسترش يافت. ثقل اکبر که همان قرآن باشد تثبيت شد که البته ثقل دوم که همان اهل بيت است با فداکاري بسيار باعث ماندگاري ثقل اکبر شد.


ولايتي ادامه داد: در اين بين سکوت اميرالمومنين (ع) و مجاهدت وي در 23 سال خانه نشيني و بسياري از وقايع ديگر باعث پيشبرد اسلام و حفظ قرآن شد.


وي افزود: همچنين اگر صلح امام حسن (ع) در مقابل خليفه معاويه نبود زمينه کربلا آماده نمي شد و اگر سيدالشهدا (ع) قيام نکرده بود بني اميه اين شجره طيبه را از ريشه مي کند بنابراين نهال نوپاي اسلام با خون حسين آبياري شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در بين شعراي ايران زمين شاعري نداريم که به نوعي به اهل بيت (ع) وابسته نباشد، در دوره سخت خلفاي بني عباس و بني اميه نيز همه شعرا به نوعي ارادت خود را به اهل بيت (ع) تثبيت کردند.

ولايتي با بيان اينکه نقش هنر و ادب بسيار موثرتر از کلام است، اظهار داشت: شاعري مانند نظامي که يکي از ارکان خمسه شعر فارسي است و يا سعدي که شافعي و اشعري بود و يا حافظ هر يک هر جا مجالي يافتند ارادت خود را درباره اهل بيت (ع) بيان کردند. اگر اين توجه اهل بيت به اهل دل و اهل معرفت و بهره بردن اهل دل و اهل معرفت از پيام هاي اهل بيت نبود اين عرفان اسلامي و عمق اعتقاد اسلامي را نداشتيم. هر کس در هر کجاي جعرافياي اسلامي گامي برمي دارد به خاطر اهل بيت (ع) و خون امام حسين (ع) است.

نمايشگاه فرهنگي هنري خيمه خورشيد از هفت تا بيست محرم، 12 تا 25 آذر از ساعت 8 تا 20 در مرکز آفرينش هاي کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب ميزبان شهروندان است. تاسوعا و عاشوراي حسيني نمايشگاه از ساعت 14 تا 22 ميزبان علاقمندان است.

نظر شما