شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۶۹۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
دبير نمايشگاه فرهنگي‌و هنري «خيمه خورشيد» با بيان اين كه اين نمايشگاه خلاء‌هاي فرهنگي و هنري را در معرفي فرهنگ عاشورا پر مي‌كند، افزود: در اين نمايشگاه قصد داريم با مروري بر واقعه عاشورا و بيان اهداف و عبرت‌هاي آن، به معرفي فرهنگ عاشورا به مخاطبان بپردازيم.

علي منصوري دبير نمايشگاه فرهنگي‌و هنري «خيمه خورشيد» در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با تاكيد بر ضرورت برگزاري نمايشگاه فرهنگي و هنري با موضوع فرهنگ عاشورا،اظهاركرد: مراسم عزاداري سالار شهيدان اباعبدالله حسين هرساله به صورت خودجوش و مردمي در مساجد و تكايا برگزار مي‌شود و در اين زمينه مسئولان نيز وظيفه دارند در همراهي با اين حركت مردمي به اجراي برنامه‌هاي محتوايي و فرهنگي و هنري به فرهنگ عاشورا بپردازند و تاريخ و فلسفه و هدف قيام عاشورا به زبان هنر بيان كنند.

 

او ادامه داد: با توجه به همين نياز تصميم به برگزاري نخستين نمايشگاه فرهنگي‌ و هنري عاشورايي با عنوان «خيمه خورشيد» گرفته شد.در اين نمايشگاه قصد داريم با مروري بر واقعه عاشورا و بيان اهداف و عبرت‌هاي آن، به معرفي فرهنگ عاشورا به مخاطبان بپردازيم.

 

دبير نمايشگاه فرهنگي‌ و هنري «خيمه خورشيد» با بيان اين كه فرهنگ عاشورا با ابعاد مختلف خود براي تمام گروه‌هاي سني داراي محتوا و پيام است، گفت: در اين نمايشگاه سعي كرده‌ايم به غير از گروه بزرگسالان براي ديگر گروه‌هاي سني نيز محتوا و برنامه‌هاي فرهنگي و هنري توليد و ارائه كنيم.

 

منصوري در ادامه به بخش‌هاي مختلف نمايشگاه و برنامه‌هاي جنبي آن اشاره و اظهاركرد: در بخشي از نمايشگاه با عنوان «براي اسلام» با استفاده از تصويرسازي‌هاي مرتبط و نيز برنامه‌هاي چند رسانه‌اي که ترکيبي از حجم، عکس، نور، صدا و متن است، سير حرکت امام از مدينه، وقايع کربلا، کوفه و شام، مشخصات ياران امام حسين(ع) در کربلا و قصه عاشورا در مساحت 4000 متر مربع روايت مي شود.

 

او با اشاره به بخش «خيمه عاشورا، انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي» و «خيمه عاشورا و دفاع مقدس» گفت: در بخش دفاع مقدس با وسعت 700مترمربع مخاطبان در گروه هاي 10 نفره با استفاده از توانايي‌هاي فناوري چند رسانه‌اي به همراه صدا، نور و حجم سازي، با مباحثي ترکيبي از فرهنگ عاشورا و فرهنگ دفاع مقدس، آشنا مي‌شوند.

 

دبير نمايشگاه فرهنگي‌ و هنري «خيمه خورشيد» با تاكيد بر رابطه عميق فرهنگ عاشورا با فرهنگ دفاع مقدس،تصريح‌كرد: اين رابطه به گونه‌اي است فرهنگ دفاع مقدس بدون فرهنگ عاشورا معنايي ندارد و اين را مي‌توان در نمادها، عزداري‌هاي و مسائل مختلف ديگر ان دوران به ويژه فرهنگ شهادت برگرفته از فرهنگ عاشوراست، مشاهده كرد.

 

او افزود: با توجه به همين مساله بخش «خيمه عاشورا و دفاع مقدس» در نخستين نمايشگاه فرهنگي و هنري عاشورا پيش‌بيني شد.

 

منصوري عرضه کتاب و نرم افزارهاي عاشورايي و ديني و اقدام به چاپ طرح ها و شعارهاي ديني و مذهبي مرتبط با عزاي حسيني بر روي سربند و لباس و پارچه را از ديگر بخش هاي خيمه خورشيد عنوان کرد و گفت: در اين بخش تنها محصولات مرتبط با فرهنگ عاشورايي است و موضوعاتي ديگر عرضه نشده است.

 

او افزود: پخش فيلم و انيميشن با موضوع عاشورا و حماسيه حسيني از ديگر بخش هاي خيمه خورشيد است. همچنين در اين نمايشگاه کارگاه توليد انيميشن برپا مي شود و روند ساخت آثار انيميشن و فيلم هاي انيميشن کوتاه عاشورايي تشريح خواهد شد.

 

دبير نمايشگاه فرهنگي‌و هنري «خيمه خورشيد» با اشاره به ضروت توجه گروه سني و كودك نوجوان و انتقال فرهنگ عاشورا به اين گروه سني،گفت: باتوجه به اين اهميت در اين نمايشگاه خيمه کودکان در هفت بخش برپاشده است. روايت هفت قصه عاشورايي به زبان کودکانه، ساخت پازل هاي مرتبط با فرهنگ عاشورايي با قطعات بزرگ نيم متري، بازي- مسابقه گروهي مسير مدينه تا کربلا، نقاشي بر اساس داستان هاي عاشورايي، نقالي و پرده خواني، عکس کودک و معنويت و عرضه محصولات فرهنگي ويژه کودکان بخش هاي مختلف اين خيمه است.

 

نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري خيمه خورشيد از تاريخ 12 تا 25 آذر ماه همزمان با 7 تا 20 محرم در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب هر روز از ساعت 8 تا 20 برپاست.

نظر شما