شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۴۶۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
نائب رئيس هيئت مديره شرکت مخابرات ايران از راه‌اندازي تلويزيون اينترنتي در 3 شهر تهران، مشهد و تبريز با همکاري سازمان صدا و سيما تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: با راه‌اندازي تلويزيون اينترنتي تمام محتواي اينترنتي، در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد.

به گزارش «شهر» مقدمات راه‌اندازي تلويزيون اينترنتي به عنوان يکي از سرويس‌هاي ACS – خدمات ارتباطي پيشرفته – از اواخر سال 88 در دستور کار شرکت مخابرات ايران قرار گرفت و پس از آن گفته شد که کانالهاي انتقال تصوير شبکه براي ارائه اين سرويس آماده و مذاکرات با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي توليد محتوا بر روي اين شبکه آغاز شده است.

 

سيد مصطفي سيد هاشمي با اشاره به آخرين وضعيت راه‌اندازي اين پروژه از همکاري با سازمان صدا و سيما خبر داد و تاکيد کرد که IP-TV تا چند ماه آينده در تهران، مشهد و تبريز عملياتي مي‌شود.

 

وي با اشاره به شبکه گسترده فيبرنوري شرکت مخابرات ايران و سرمايه گذاري کلاني که در اين بخش انجام گرفته است، اظهار داشت: تلويزيون اينترنتي را از طريق شبکه فيبرنوري پياده‌سازي کرده‌ايم و به تدريج اين پروژه در مابقي استان‌هاي کشور نيز راه‌اندازي خواهد شد.

 

نايب رئيس هيئت مديره شرکت مخابرات ايران با بيان اينکه مخابرات در توسعه شبکه فيبرنوري به شدت فعال است، تصريح کرد: با راه‌اندازي تلويزيون اينترنتي تمامي محتواهاي اينترنتي، ويديو درخواستي – VOD – و انواع بازي‌هاي رايانه‌اي براي کاربران قابل استفاده خواهد بود. به اين معني که امکان استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي به صورت آنلاين براي مشترکان و کاربران فراهم شده و ساير کاربران از ديگر کشورها نيز مي‌توانند از آن استفاده کنند.

 

اين در حالي است که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات طبق توافق‌هاي صورت گرفته با سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي نيز اجراي پروژه تلويزيون اينترنتي مبتني بر شبکه باند وسيع را آغاز کرده که قرار است براساس اين توافقات، سازمان صدا و سيما مسئوليت توليد محتواي اين تلويزيون کابلي را عهده‌دار شود.

 

براساس اهداف مندرج در برنامه پنجم توسعه، تلويزيون کابلي بايد تا پايان اين برنامه در کشور راه‌اندازي شود که با توجه به اقدامات صورت گرفته پيش‌بيني مي‌شود اين امر تا سال چهارم برنامه پنجم توسعه محقق و بيش از هفت ميليون نفر در کشور مشترک تلويزيون کابلي شوند.

 

پديده جهاني تلويزيون اينترنتي فرصتي براي شرکت‌هاي مخابراتي در جهت استفاده بهتر از زيرساخت‌هاي خود براي ارسال ويدئو و محتواي ديجيتال روي شبکه‌هاي IP فراهم کرده و به همين دليل امروزه بسياري از سرويس‌دهندگان باند وسيع، ارائه سرويس‌هاي نوين تلويزيوني را روي شبکه‌هاي IP آغاز کرده‌اند.

 

در اکثر کشورها به علت توسعه باند وسيع و پيشرفت‌هاي چشمگير در ارائه فناوري‌هايي چون ADSL+ 2 که توان پخش محتواي چند‌رسانه‌اي را با کيفيت بالا دارند بازار IP-TV پتانسيل بسيار خوبي براي رشد پيدا کرده است.

 

پخش ديجيتالي تلويزيون، ويدئو برطبق تقاضا، فيلم برطبق تقاضا که کاربران از يک" بانک فيلم" فيلم مورد علاقه خود را انتخاب مي‌کنند، برنامه‌ها و محتواهاي ذخيره ‌شده‌اي که لزومي به مشاهده بهنگام آنها نيست و کاربر مي‌تواند آنها را دانلود و سپس مشاهده کند، سرويس‌هاي تلفني گوناگون، دسترسي به اينترنت و آموزش از راه دور از جمله کاربردهاي IP-TV عنوان شده که قرار است همگام با ديگر کشورها در ايران نيز راه‌اندازي شود.

 

 

منبع:مهر

نظر شما