يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۰۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه خبر داد:
مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه از تکميل فاز نخست خط 3 مترو تهران حدفاصل چهارراه وليعصر (عج) تا مصلي ، تا پايان امسال خبر داد و گفت : عمليات عمراني در اين بخش از خط 3 مترو تهران تا کنون حدود 70 درصد عملياتي شده و اين خط تا پايان سال 92 تکميل خواهد شد.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران هابيل درويش در مراسم ورود ماشين حفار اتوماتيک(TBM) به ايستگاه ميدان راه آهن در خط 3 مترو تهران با بيان اين مطلب اظهار کرد: امروز شاهد ورود دستگاه حفار به يکي از ايستگاه هاي خط سه در ميدان راه آهن بوديم . که اين خط از کمربندي آزادگان و بزرگراه آيت الله سعيدي آغاز مي شود و با عبور از قلعه مرغي، ميدان راه آهن، ميدان منيريه ، چهارراه وليعصر(عج)، ميدان وليعصر(عج)، بزرگراه صياد تا ميدان قائم ادامه دارد.


وي افزود: طول خط 3 حدود 35 کيلومتر با 28 ايستگاه است که اکنون در تمام طول خط کارهاي عمراني در حال اجراست و بيش از 50 کارگاه فعال در اين خط داريم.


درويش تصريح کرد: حفر بخشي از اين تونل با دستگاه TBM انجام مي شود که از قلعه مرغي شروع شده و امروز از ايستگاه ساخته شده راه آهن عبور مي کند و مسير خود را به سمت شمال و ميدان منيريه ادامه مي دهيد .


درويش گفت: اميدواريم امسال و نهايتا تا نيمه اول سال آتي به چهارراه وليعصر که بخش جنوبي خط 3 است برسيم و بتوانيم در سال آتي فاز دم اين خط را هم به مرحله بهره برداري برسانيم.


وي با بيان اينکه دستگاه هاي TBM روزانه 15 متر حفر تونل انجام مي دهند گفت: 4 دستگاه حفار اتوماتيک در خطوط مترو فعال است که اين دستگاه ها ضمن تسريع روند توسعه مترو، خطر ريزش را به حداقل مي رسانند و ايمني بالايي دارند چنانچه به راحتي با استفاده از آنها مي توان از کنار سازه ها و محله هاي قديمي عبور کرد.


مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه خاطر نشان کرد: هر يک از دستگاه هاي حفار اتوماتيک براي ادامه کار خود ماهانه به حدود 5 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند، يعني 4 دستگاه TBM براي فعاليت خود ماهانه به حدود 20 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند.


وي تصريح کرد: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته خط 3 مترو تهران در 3 فاز انجام مي شود که فاز اول از چهارراه وليعصر (عج) تا مصلي امسال تکميل خواهد شد چنانچه تا کنون حدود 70 درصد عمليات اجرايي اين پروژه عملياتي شده است. بخش دوم از کمربندي آزادگان تا چهاراه وليعصر است که در سال 91 تکميل مي شود و فاز سوم نيز تا پايان سال 92 که تکميل و آماده بهره برداري خواهد شد.


درويش با بيان اينکه براي تکميل خط 3 مترو تهران حدود هزار و 200 ميليارد تومان بودجه پيش بيني شده است گفت: در مجموعه مترو اين توانايي وجود دارد که در يک سال، يک خط را هم به طور کامل به بهره برداري برسانيم اما تحقق اين مهم منوط به تامين اعتبارات کافي و مورد نياز است.


وي تاکيد کرد: از دست اندرکاران مي خواهيم که براساس قانون به مترو کمک کنند و ما بتوانيم فاينانس هاي پيش بيني شده براي مترو را در اختيار بگيريم چرا که با تحقق اين موضوع بخش اعظم مشکلات مترو مرتفع مي شود.


مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: به نظر مي آيد اراده اي براي همکاري در اين زمينه نيست چراکه من 8 ماه است براي تحقق فاينانس ها نزد همه مسئولين رفته ام و همه نيز قول مساعد داده اند اما اين اعتبارات محقق نشده است.


وي در پايان در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر ميزان تحقق اعتبارات مصوب مترو در سال جاري گفت: امسال شهرداري 650 ميليارد تومان اعتبار براي توسعه خطوط مترو در نظر گرفته است که تاکنون بيش از 60 درصد اين اعتبارت محقق شده . دولت هم بايد به ميزان کمک شهرداري به مترو کمک مي کرد اما اين کار را نکرد و 244 ميليارد بودجه از سوي دولت براي کمک به مترو در نظر گرفته شده است که از اين ميزان 50 درصد اعتبارات را پرداخت کرده اند.


شايان ذکر است دستگاه حفار اتوماتيک خط 3 با حفر حدود 5/2 کيلومتر تونل به محل مديان راه آهن رسيده است و براي نخستين بار در مترو تهران عمليات عبور دستگاه حفار بعد از ساخت ايستگاه صورت گرفت.


براساس اين گزارش ساخت بخشي از تونل خط 3 متروي تهران حدفاصل قلعه مرغي تا جنوب چهارراه وليعصر(عج) به صورت مکانيزه و توسط يک دستگاه حفار از نوع متعادل کننده فشار زمين با طول تقريبي 120 مترو قطر حفار حدود 2/9 متر انجام مي شود.


نظر شما