دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۷۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳
نمايشگاه نقاشي‌هاي محسن کياني با عنوان «جام وجود» عصر جمعه 18 آذرماه در گالري ساربان افتتاح شد.

به گزارش «شهر»، نمايشگاه نقاشي‌هاي محسن کياني با عنوان «جام وجود» مجموعه‌اي است از آثاري که در آن عشق، موسيقي، شعر، صلح و آرامش به تصوير کشيده شده است.


اين نمايشگاه عصر جمعه 18 آذرماه، با حضور سفير ايرلند (اليور گروگن)، رايزن فرهنگي ايرلند (شان نورتون)، رايزن فرهنگي گرجستان (نيکولاز ناخوتسريشويلي)، علي گلستانه، عظيم زرين‌کوب، حبيب‌اله صادقي، مرتضي حيدري، رسول اوليازاده، محمد محمودي، جمشيد سماواتي، امير شاهرخ فريوسفي، بهرام حنفي، کمال طباطبايي، فرشيد شيوا، علي قهرماني، علي زعيم و... در گالري ساربان افتتاح شد و مورد استقبال اهل هنر قرار گرفت.


آثار به نمايش در آمده در نمايشگاه «جام وجود» که با الهام از غزليات حافظ و شهر شيراز خلق شده روشن و رنگارنگ است و توجه بيننده را به خود جلب‌مي کند. تقريبا تمام نقاشي‌هاي محسن کياني بيانگر يک پيام است و مضموني عرفاني دارد. شيراز زادگاه کياني با باغ‌ها و درختان ميوه و مکتبي در نگارگري، آثار هنري رنگارنگ، کاشي‌هاي تزئيني، موزاييک‌هاي منبت‌کاري شده، فرش‌هاي با شکوه، معماري زيبا و پنجره‌هاي شيشه‌اي رنگ‌آميزي شده کمياب خود، بستري است براي به وجود آمدن نقاشي‌هاي هنرمند که دل در گروي عرفان، فرهنگ، شعر و موسيقي دارد.


نقاشي‌هاي محسن کياني در اين نمايشگاه به دو دسته تقسيم مي‌شود، نيمي با تکنيک رنگ روغن بر روي بوم و نيمي ديگر با همان تکنيک بر روي چوب ارائه شده‌اند. شعر و متن فارسي با ظرافت و پيچيدگي خاصي با رنگ سفيد بر روي بوم‌ها و به صورت کنده‌کاري شده بر روي چوب‌ها گنجانيده شده که لزوما قابل خواندن نيستند بلکه به عنوان بافت و عنصري از عناصر کار در خدمت خلق يک نقاشي با اثر آميخته شده است.


محسن کياني که ساکن ايران نيست اما در حال حاضر در دانشگاه هنر اصفهان مشغول به تدريس است، درباره آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه گفت: من بسيار به موضوعات چند فرهنگي علاقه دارم و همواره مشتاق بوده‌ام که درباره فرهنگ‌ها و سنت‌هاي مختلف مخصوصا هنر و معماري پژوهش کنم. آثار من عميقا تحت تاثير پيش زمينه ايراني من است. موضوعات تاريخي، عرفاني و فرهنگي در آثار من مشهود است که تحت تاثير معنويت و فرهنگ ايراني است. متعقدم هنر من‌ مي‌تواند حس زيبايي‌شناسي مردم را ارضا کند و در کنار آن درک آنان از سنت‌هاي گوناگون هنر و شرايط انسان‌ها را تقويت کند. اين نقاشي‌ها داراي جنبه‌هاي مختلفي مانند تفکر معنوي، انسانيت، طبيعت است.


با آنکه هنرمند در پي روايت داستاني نيست اما نقاشي‌ها راوي قصه‌هاي هستند که گويا پس از خلق اثر آغاز شده است و توسط مخاطب هربار خوانده ‌مي‌شود. همين نکته است که گاه آثار را به تصوير سازي نزديک ‌مي‌کند اما مهارت کياني در ترکيب‌بندي، استفاده از رنگ‌ها و پرداخت به جزئيات همچنان گوياي اثري است روايت‌کننده همچون نگارگري و آثارمکتب قهوه‌خانه که مکاتبي اصيل از نقاشي ايراني را شامل ‌مي‌شوند.


فروش 15 ميليون توماني آثار در شب اول نمايشگاه، نشانه‌اي است از اقبال عمومي به پرداختن به هنر و فرهنگ اصيل ايراني، 30 اثر به نمايش درآمده در نمايشگاه «جام وجود» تا 25 آذرماه، همه روزه غير از سه شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در معرض ديد هنردوستان خواهد بود. علاقه‌مندان ‌مي‌توانند براي بازديد به خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند.

نظر شما