شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۷۲۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
از آثار برگزيده‌ سينماي كودك در فرهنگسراي رسانه قدرداني شد
نشست نقش رسانه در تقويت اميد، آگاهي و خودباوري در كودكان به مناسبت روز جهاني «رسانه در دست كودكان» با همراه با تقدير از آثار برگزيده‌ سينماي كودك دوشنبه-21 آذر- در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، حسن اسلامي‌مهر، رييس مركز سيما فيلم در اين نشست با بيان اينكه تجربه نشان داده يكي از مشكلاتي كه در حوزه رياضي داريم بصري نشدن مبحث رياضيات است، گفت: در كنار اين مساله، علوم پايه مانند فيزيك، شيمي و زيست به خاطر بصري كردن آزمايشات هميشه داراي مشكلات كمتري بوده است. از اين مقدمه استفاده كردم تا مولفه تصويري و تصويرسازي را در افزايش تعالي كودكان توضيح دهم.


وي افزود: ساحت عمومي بچه‌ها به سه بخش تحريك‌پذير تفكر، رفتار و احساسات تقسيم مي‌شود. در مقابل آن نيز هويت جامعه داراي ارزش‌هاي ديني، انساني و اجتماعي است كه شاخص‌هاي اصلي آن را تشكيل مي‌دهند بنابراين بايد از يك سو بين تفكر، رفتار و احساسات و از سوي ديگر هويت‌هاي هر جامعه و ارزش‌ها ارتباط برقرار شود؛ چيزي كه در اين بين اهميت دارد بحث هنر است به ويژه در بخش كودكان كه دشواري‌هاي خاصي نيز دارد.


اسلامي مهر با اشاره به اينكه براي سيما فيلم افتخار بزرگي است كه كار كودك انجام دهد، ادامه داد: در توليد كار در حوزه كودكان در يك جمع‌بندي بايد بگويم ساخت فيلم در اين حوزه كار بسيار سختي است ضمن اينكه نياز به تفكر هم دارد. تمامي فيلم‌هاي بعد از انقلاب اين دو فاكتور در آن لحاظ شده است و اگر قرار باشد ما به عنوان سيما فيلم ادامه حيات داشته باشيم در بخش كودك بايد در اين مرحله حوصله به خرج دهيم. در همين راستا نيازي نداريم رسانه مكتوب به ما ستون بدهند ولي حاضريم ميزي در اختيار دوستان قرار دهيم تا مطلب توليد كنند.


وي ادامه داد: سينماي كودك كم‌حاشيه‌ترين بخش سيما فيلم است و من اين كم حاشيه بودن را حسن سينماي كودك مي‌دانم و بايد اعلام كنم كه بعد از يك غفلت 10 ساله‌ در فيلم‌سازي كودك، بخش كودك ما اوج مي‌گيرد و سينماها تقاضاي نمايش فيلم كودك مي‌كنند.


اسلامي مهر تصريح كرد: سيما فيلم علاقه‌مند است در حوزه كودك با كساني كه ايده‌پردازي مي‌كنند سرمايه‌گذاري كند و ايده‌هاي خوب را مطرح و به تصويب برساند. همچنين اين آمادگي را دارد كه در حوزه كارشناسان تربيتي كه صاحب‌نظر هستند و به مدل تربيتي اشتغال دارند و علاقه‌مند بلوغ بصري نيز هستند به داستان‌پردازي و كار درام بپردازيم و در قالب فيلم تلويزيوني و سينمايي توليد كنيم.


وي در پايان نيز از دانشجويان و اهالي سينما كه علاقمند هستند در كار كودك حضور دراز مدتي داشته باشند دعوت به همكاري كرد و افزود: برخي از فيلم‌سازان از سينماي كودك به عنوان پلي براي ورود به حوزه‌هاي ديگر استفاده كردند اما كساني بودند كه ماندند و ماندگار هم شدند.




محمدعلي طالبي: شهرداري مي‌تواند بازوي خوبي در نمايش فيلم كودك باشد


در ادامه اين مراسم، محمدعلي طالبي، كارگردان قديمي در عرصه سينماي كودك، با اشاره به اينكه 500 فيلم در حوزه كودك و نوجوان توليد كرده‌ايم ولي مكاني براي نمايش نداريم گفت: شهرداري مي‌تواند به عنوان بازوي خوبي عمل كند و سالن‌هاي خود را براي نمايش فيلم كودك در اختيار ما قرار دهد.


وي افزود: شهرداري تهران با همكاري ارگان‌هايي مانند كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بنياد فارابي، آموزش و پرورش و با برنامه‌ ريزي منسجم مي‌توانند فيلم‌هايي كه ساليان سال مانده و پخش نشده را در سالن‌هاي سطح شهر به نمايش بگذارد.


به گفته طالبي، سينماي كودك و نوجوان همواره افتخار كشورمان بوده است و در تمام دنيا به خاطر اين سينما پيشتاز بوده‌ايم. پس بايد اين حوزه را جدي بگيريم.


نوروزبيگي: براي ساخت فيلم كودك بايد حمايت‌هاي بيشتري صورت گيرد


در بخش ديگري از اين نشست، جواد نوروزبيگي تهيه‌كننده فيلم‌هاي «علفزار» و «صداي پاي آب» با بيان اينكه اين روزها در تهيه و توليد فيلم كودك صحبت زياد است، گفت: سينماي كودك همواره مورد نقد قرار گرفته و هر چه بگويم فايده ندارد ولي اميدوارم شرايط پيش آيد تا افرادي مانند من اين سينما را با طيب خاطر دنبال كنيم.


وي با اشاره به حمايت‌هاي سيمافيلم از ساخت فيلم‌هاي كودك افزود: بعد از اين دو فيلم كه با حمايت سيما فيلم صورت گرفت، فيلمي با هزينه شخصي و كمك دوستان ساختم كه با وجود اينكه در داخل كشور كمتر ديده شد، يك فيلم ارزشي بود و توانست در جشنواره‌هاي خارجي زيادي شركت كند.


پژمان: مديريت مصرف رسانه‌هاي نوظهور از اهداف اصلي سازمان در سال 90 است


رييس فرهنگسراي رسانه نيز در بخشي از اين نشست مديريت مصرف رسانه‌هاي نوظهور را يكي از اهداف سازمان فرهنگي هنري در سال 90 عنوان كرد و گفت: در اين مساله و نيز ارتقا سواد رسانه‌هاي خانواده‌هاي تهراني، تلاش مي‌كنيم مخاطب منفعل را به مخاطب فعال در رسانه‌هاي تبديل كنيم. يكي از اين مخاطبان كودكان هستند. در حال حاضر شاهراه اطلاعاتي رسانه‌ها از ميان خانه‌ها رد مي‌شود و خيلي از بچه‌ها از فيلم‌هايي كه مال آنها نيست و شبكه‌هاي اجتماعي كه تناسبي با آنها ندارد استفاده مي‌كنند كه اگر كنترلي در اين زمينه نباشد در آينده با مشكلات زيادي روبرو هستيم.



وي افزود: در حال حاضر نيز رسانه‌هاي بسياري وجود دارد كه مديريت آنها بر اختيار دشمنان ما است از اين رو بايد واهمه داشته باشيم كه آنها از اين طريق به اهداف خود برسند. ما برنامه‌هاي مهمي را در مصرف رسانه‌‌اي و اصلاح زيست مخاطبان داريم و سعي مي‌كنيم در آموزش‌هاي ابتدايي خود خانواده‌ها را به اين مساله حساس و هوشيار سازيم.


پژمان تصريح كرد: هوشيارسازي و حساس‌سازي مهمترين برنامه‌ ماست و بعد از آن گام‌هاي جدي‌تري را بر خواهيم داشت. اميدوارم بتوانيم با اين اقدامات توليدات قوي‌تري در حوزه كودك داشته باشيم. چرا كه در حال حاضر محصولات مناسبي در حوزه كودك نداريم و كودكان مجبورند از رسانه‌هاي ديگر استفاده كنند كه همين باعث ايجاد مشكل خواهد شد.




قدرداني از آثار برگزيده سينماي كودك

در پايان اين مراسم از محمدعلي طالبي كارگردان فيلم علفزار، مدير گروه اجتماعي سيمافيلم محمدرضا يوسفي فيلمنامه‌نويس علفزار، كاوه ايماني تدوينگر فيلم علفزار، فاطمه ولي‌محمدي و فرشاد سعدي بازيگران خردسال فيلم علفزار، جواد نوروزبيگي تهيه‌كننده فيلم‌هاي علفزار و صداي پاي من، حسين فهيمي تهيه كننده فيلم كلاس سوم ب، مهرداد خوشبخت كارگردان فيلم صداي پاي من، بابك كائيدان نويسنده فيلم صداي پاي من، مهران احمدي، اباذر فرهادي و علي‌اصغر يوسفي بازيگران صداي پاي من، بهروز شعيبي كارگردان فيلم كلاس سوم ب، سوگل طهماسبي بازيگر و علي فرزين‌فرد فيلمنامه‌نويس اين فيلم تقدير شد.

نظر شما