دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۷۲۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
وزير آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كه ترسيم چشم‌انداز نظام تعليم و تربيت در افق 1404 است، راهكارهاي زيادي براي اين نظام تعريف شده است.

به گزارش «شهر»، حميدرضا حاجي‌بابايي در مراسم «رونمايي از سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش» كه امروز سه‌شنبه با حضور رييس‌جمهور و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، امروز را يكي از بزرگترين روزهاي آموزش و پرورش خواند و گفت: نظام تعليم و تربيت براي اولين‌بار صاحب فلسفه تعليم و تربيت مبتني بر آموزه‌هاي ديني، اسلامي و قرآني وسيره اهل بيت مي‌شود.


وي گفت: امروز آموزش و پرورش داراي سند تحول است؛ سندي كه برگرفته از فلسفه تعليم و تربيت اسلامي بوده و در طول دوسال گذشته با تاكيدي كه مقام معظم رهبري و رييس جمهوري داشتند تدوين شد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين سند مهم را نهايي كرد و امروز رونمايي شد.


به گفته حاجي‌بابايي، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش طي هشت ماه در صحن علني شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هفت ماه در صحن كميسيون سه‌جانبه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و رييس‌جمهور در طول اين مدت تمام زمينه‌ها را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي نهايي شدن اين سند آماده كرد تا امروز اين سند با اين محتوا به نتيجه برسد.


وزير آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندي معلمان همانند اساتيد دانشگاه از اتفاقات خوب سند تحول بنيادين است و آنچه كه در اين سند و در تعريف و تدوين دانشگاه فرهنگيان ديده شده يك دانشگاه تمام عياري است كه معلمان را درخور نظام جمهوري اسلامي ايران تربيت مي‌كند.


به گفته حاجي‌بابايي، جايگاه مدرسه بحث بسيار ويژه‌اي در چشم‌انداز 1404 است و اولويت‌هاي مجتمع‌ها و استمرار تربيت از ويژگي‌هاي منحصر به فرد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است.


وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: مباني ديني، توجه به قرآن، توجه به نماز، رابطه دانش‌آموز با خدا و ائمه اطهار از ويژگي‌هاي ديگر مهم اين سند است.


وي با بيان اينكه يكي از ويژگي‌هاي قابل توجه سند تحول بنيادين جايگاه خانواده است، خاطرنشان كرد: در اين سند خانواده به عنوان شريك اصلي و مهم نظام تعليم و تربيت ديده شده كه علاوه بر رابطه تعاملي با مدرسه و يكي از بنيان‌هاي اصلي تربيت بايد به عنوان شريك نظام تعليم و تربيت ديده شود.


حاجي‌بابايي گفت: از ويژگي‌هاي تعيين‌كننده در سند تحول توجه به اهداف تعليم و تربيت، تفكرمحور كردن دانش‌آموزان، خلاقيت و نوآوري، نگاه به دانش‌آموز، نگاه به معلم، نگاه به نظام تعليم و تربيت است.


وي خاطرنشان كرد: در يكي از راهكارهاي سند تحول بنيادين بر متناسب‌سازي ساعات درسي روزها و كتب دانش‌آموزان تاكيد شده و نگاه به سند درس ملي به عنوان يكي از اسناد ذيل اين سند كه نقشه راه كلاس، مدرسه و ارزشيابي را تعيين مي‌كند از مباحث ديگري است كه مورد تاكيد قرار گرفته است.


وزيرآموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در اين سند به عنوان مهمترين نهاد مولد سرمايه اجتماعي و نهاد حاكميتي تعريف شده و هيچ نكته‌اي را امروز در آموزش و پرورش پيدا نمي‌كنيم كه در سند به آن توجهي نشده باشد.


وي تاكيد كرد: تحول بنيادين به تمام زواياي آموزش و پرورش خواهد تابيد و با حمايت همه‌جانبه دولت به سمت اجرايي شدن خواهد رفت.


وزيرآموزش‌وپرورش مهمترين اتفاق را اجراي اين سند عنوان كرد و گفت: در طول دوسال گذشته 70 برنامه براي آماده كردن زيرساخت‌هاي اين سند انجام گرفته كه از آن جمله مي‌توان به تغييرات ساختار ادارات كل آموزش و پرورش در استان‌ها،‌ايجاد فناوري‌هاي جديد و همچنين تغيير ساختار در بخش‌هاي مختلف اشاره كرد.


وي با بيان اينكه يكي از برنامه‌هاي اين سند تحول بنيادين در ساختار محتواي نظام تعليم و تربيت است؛ گفت: در جريان شش سال تمامي كتب و ساختار نظام تغيير خواهد كرد و براي اين كار ستاد‌ها و كارگروه‌هاي مختلفي در سطح ادارات كل آموزش و پرورش و وزارتخانه شكل گرفته است.


وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: اين اطمينان را به همه ملت ايران مي‌دهم كه آموزش و پرورش با قدرت، عشق و همكاري فرهنگيان اين سند را قدرتمندانه در كشور اجرا خواهد كرد تا مطالبات رهبري، رياست جمهوري، شوراي عالي انقلاب فرهگي و مردم را پاسخ بدهند.


وي گفت: طي 10 روز گذشته با 6500 مدير مدرسه در جلسات و كارگروه‌هاي مشترك صحبت‌هايي داشتيم تا همه زمينه‌ها براي آغاز اجراي اين سند مهيا شود.


حاجي‌بابايي در پايان گفت: از امروز كه اين سند رونمايي مي‌شود، همايش سه روزه‌اي را با حضور مسئولين آموزش و پرورش استان‌هاي مختلف در اردوگاه شهيد باهنر تهران خواهيم داشت چرا كه سال آينده بايد كتب پايه دوم ابتدايي تغيير و ششم ابتدايي به نظام تعليم و تربيت افزوده شود؛ لذا بايد تمامي راهكارها با حضور مديران و مسئولين بررسي شود. منبع: ايسنا


نظر شما