دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴۷۲۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
تهران آلودگي صوتي هم دارد
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفت: طبق استانداردها بايد فاصله ميزان آلودگي صوتي در شب و روز 10دسي بل باشد اما در تهران اين رقم بين 3تا4 دسي بل است. اين يعني شهر آرامش ندارد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، اولين همايش دو روزه «ابعاد اقتصادي حمل ونقل شهري» با حضور اساتيد و صاحب نظران در اين حوزه ـ22 آذرـ در سالن همايش خليج فارس پژوهشگاه نيرو آغاز شد.

بنابراين گزارش در اين همايش که با محوريت اقتصاد خانواده درحمل ونقل شهري، توسعه پايدار در حمل ونقل شهري، مديريت اقتصاد در حمل ونقل شهري و فناوري در حمل ونقل شهري برگزار شد، حسين بهرامي رييس همايش و مديرعامل شرکت مطالعات جامعه حمل ونقل و ترافيک تهران گفت: همايش ابعاد اقتصادي حمل ونقل شهري با بهره مندي از تجربه 20 ساله در زمينه مطالعات حمل ونقل و با اتکا به توانمندي هاي پژوهشگران و با هدف کاهش کاستي‌هايي که در حمل ونقل شهري داشته ايم، برگزار شده است.

براساس اين گزارش شادي عزيزي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي،گفت: تحولات تهران به عنوان پايتخت ايران و يکي از مهم‌ترين شهرهاي خاورميانه شامل دو مرحله است؛ ابتدا وقتي که در زمان قاجار حصار صفوي براي اولين بار فروريخت و شهر به تهران ناصري عصر 1227 تا 1275 تبديل شد که همراه آن افزايش جمعيت و افزايش 6/1هکتاري پهنه شهر اتفاق افتاد، وقتي خيابان هاي لاله زار و فردوسي و سعدي احداث شد، وقتي ميدان توپخانه در شمال ارگ حکومتي نشست تا دوقطبي بودن شهر را رقم بزند.

او ادامه داد: دگر ديسي بعدي در بين سال هاي 1310 تا 1320 با ورود پهلوي به عصر حکومتي کشور رخ داد که مي توان آن را همگن با دوره هاسمان پاريس دانست. درحقيقت کوي و برزن در تهران و سپس باقي شهرها از ميان رفت و خيابان ها پديد آمد. براي اولين بار دراين زمان بود که شبکه حمل ونقلي به طول 218کيلومتر تاسيس شد و هجوم جمعيت به تهران آغاز شد. اين روند تا به امروز ادامه يافت به گونه اي که امروز با کلان شهري مواجه ايم که بيست و يکمين کلان شهر دنياست.

نصف زمان سفر درون شهري ما در تاخير مي‌گذرد


اميررضا ممدوحي،عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس نيز درخصوص حمل ونقل شهري گفت: زندگي شهري باعث تعريف خدمات عمومي شده است. افزايش آلودگي هوا، افزايش آلودگي صوتي، تصادفات و مشکلات جنبي را امروزه شاهد هستيم که اگر چاره اي انديشيده نشود معلوم نيست به کجا خواهيم رسيد.


او ادامه داد: در تهران متوسط سرعت 27 کيلومتر است و درحقيقت نصف زمان سفر درون شهري ما در تاخير مي گذرد. اين يعني هدر رفتن و وقت و انرژي. لازم است به موازات ايجاد تسهيلات به فکر روش هاي کاهش تقاضاي سفر و مديريت حمل نقل نيز باشيم.

خسارت آلودگي هوا درکلان شهرها 7 تا 8 ميليارد تومان است


در ادامه رشيدي، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با طرح سوال‌هايي از جمله چرا شب‌ها ديگر ستاره‌ها را نمي بينيم؟ چرا فشار خون افراد بالا مي رود؟ چرا سرطان‌ها در شهر گريبان بسياري را مي‌گيرند؟ گفت: زماني تهران به دليل موقعيت اقليمي اش که از شرق و شمال در بين کوه ها محصور شده و شاهد وزش بادهاي شديد نيست، به عنوان پايتخت مناسب تشخيص داده شد، اما همين مشخصه ها امروز براي تهران دردسري بزرگ شده و باعث انباشت آلاينده ها گرديده است. به طوري که طي امروز و فردا نيز هواي آلوده و نامناسبي را شاهد خواهيم بود.

او تصريح کرد: خسارات ناشي از آلودگي هوا درکلان شهرها 7 تا 8 ميليارد تومان است. اين رقم معادل رقمي است که براي واردات بنزين يا توليد آن صرف مي‌شود. به عبارت ديگر ما اين هزينه را صرف مي‌کنيم تا بنزيني را وارد محيط زيست کنيم که همين مقدار خسارت به شهر و شهروندان وارد مي‌سازد.

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوا همچنين اظهار داشت: از سال 87 تا امروز شاهد نوسانات بسياري در ميزان آلودگي هواي شهر تهران بوده ايم. سال 86 بهترين سال در اين مدت بوده اما امسال هم تعداد روزهاي ناسالم و بسيار ناسالم ما بيشتر شده و همان تعداد روزهاي سالم ما نسبت به سنوات قبل کاسته شده است. در پمپ بنزين ها چندين برابر نقاط ديگر آلاينده وارد بدن مي شود. بنابراين توصيه مي کنيم که با کودکان يا خانواده وارد پمپ بنزين نشوند و در ترافيک ها به دليل وجود آزبست ناشي از کلاج و ترمز حضور نيابند.


شهر آرامش ندارد


او با اشاره به بحث آلودگي صوتي گفت: طبق استانداردها بايد فاصله ميزان آلودگي صوتي در شب و روز 10دسي بل باشد اما در تهران اين رقم بين 3تا4 دسي بل است. اين يعني شهر آرامش ندارد. از طرفي ميدان ديد به عنوان ارزش مهمي در شهرهاي دنيا مطرح است اما در تهران تعداد روزهايي که مي توان آسمان زيبايي را مشاهده کرد، هرروز کمتر مي شود. اميدواريم با اقداماتي که مي شود بتوان به استانداردها رسيد.


رابطه حمل ونقل و سلامت رابطه‌اي دوسويه است


يونسيان هم درخصوص مسائل بهداشتي و سلامت با رويکرد حمل ونقل پرداخت و گفت: رابطه حمل ونقل و سلامت رابطه اي دوسويه است. يعني به همان نسبت که در مواقع اورژانس يا براي رفاه موثر واقع مي شود، سلامت جامعه را هم تهديد مي کند. درحقيقت اثرات حمل و نقل بر سلامت را مي توان به دو گروه اثرات مستقيم مانند تصادفات جاده اي و اثرات غير مستقيم مانند مشکلات جسماني که به واسطه آلودگي هاي هوا و صوت ايجاد مي شود، تقسيم کرد.

دانش اقتصاد پاسخگوي نياز هاي بي‌شمار است


براساس اين گزارش در ادامه همايش مهرداد علي‌مرادي در مورد تاثيرات اقتصادي حمل ونقل در شهرها گفت: اقتصاد به معناي درآمد و هزينه است و دانش اقتصاد پاسخگوي نياز هاي بيشمار است. اما اينکه چطور مي توان تعديل ايجاد کرد به فاکتوري به نام قيمت باز مي گردد. در حوزه حمل ونقل هم نبايد افراد گمان کنند که مي توانند به دليل اينکه منابع سوخت از دل دريا يا زمين تامين مي شود، استفاده بي دليل و گسترده داشته باشند.

او افزود: بايد هزينه فرصت افراد محاسبه شود و اين هزينه براي فردي که براي تفريح به خيابان آمده و در ترافيک مانده با فردي که پزشک است و بايد جراحي را در زمان مشخصي انجام دهد، متفاوت باشد. اين عين عدالت است. چون عدالت برابري امکانات نيست بلکه برابر فرصت هاست.


در پايان بخش اول اين همايش تقي زاده، مشاور شهردار تهران در امور حمل‌ونقل به مباحثي در حوزه مديريت بحران به تاثيران حمل ونقل شهري در مواقع بحراني اشاره کرد و گفت: بايد راه ها و ناوگان حمل ونقل شهري با انجام مانورهاي ويژه در طول سال و ايجاد هماهنگي هاي لازم اين توانايي را داشته باشند چون شهر، رفتار مردم شهر و حتي ترددها در صورت بروز بحران تغيير مي‌کند و بايد اين پيش بيني‌ها اعمال شود.

اولين همايش اقتصاد حمل ونقل شهري با هدف شناسايي مسايل حمل ونقل شهري که به درستي تعريف نشده اند، تعريف درست مسائل، طرح و بررسي راه حل هاي متفاوت دنياي امروز، و اصلاح راه و روش هاي نادرست براي رهايي از هزينه هاي آشکار و پنهان آنها؛ فردا بيست و سوم آذر به اتمام خواهد رسيد.

نظر شما