يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۱
کد خبر: ۴۷۲۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۳
مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران، در بازديدي که از نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا، «خيمه خورشيد» داشت، شيرازه شکل‌گيري اين نمايشگاه را عشق و ايمان دانست.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف نمايشگاه «خيمه خورشيد» در گفت‌و گو با خبرنگار «شهر» گفت: قاعدتا نظر دادن درباره چنين آثاري ساده نيست اما در کل بايد بگويم که کار بسيار بسيار سخت و مشکلي است که کسي بتواند يکي از حماسي‌ترين و زيباترين صحنه‌هاي تاريخ را، که نمي‌توان در طول تاريخ نظيري براي آن پيدا کرد، به تجسم بکشد و آن‌را در مقابل انسان‌ها بگذارد تا به نظاره بنشينند.


وي ادامه داد: چنين کاري بسيار سخت و مشکل است و به هر حالت خلاقيت و ذوق و ابتکار و از همه مهم‌تر ايمان و عشق، چيزي که شايد اگر نباشد چنين مجموعه‌اي اصولا نمي‌تواند به پا شود، شيرازه همه اين‌هاست و قاعدتا کار زيبايي را مي‌تواند به وجود آورد.


چمران تاکيد کرد: آن‌چه مهم است اين است که بتوانيم در نسل جوانمان و به‌ويژه نوجوانمان تاثير بگذاريم و قطعا و يقينا اين‌ نمايشگاه مي‌تواند اين تاثير را بگذارد. بايد هرچه کمتر به نوشته بسنده کنيم و هرچه بيشتر به آثار زنده يعني گويش و نظاير آن چون نور و صدا و تصوير، و از مجموعه‌اي از همه‌ي اين‌هنرها استفاده کنيم تا بتوانيم در حرکت‌هاي تازه و بسيار کوچک، گوشه‌اي از کربلا و حتي دفاع مقدس را به همگان نشان دهيم.

وي همچنين گفت: ما در کربلا نبوده‌ايم و آن چه که خوانده‌ايم و يا شنيده‌ايم از ديگران بوده، ولي دفاع مقدس را ديده‌ايم و هرچه که مي‌خواهيم از آن بازگو کنيم، آن‌چنان که شايسته است نمي‌توانيم. يعني زيباترين زبان‌ها و زيباترين هنرها را هم که به‌کار مي‌گيريم باز هم آن شب حمله و آن شوق حمله و ذوق حمله و آن تقوايي که در اين‌جا نيز بر آن تاکيد شد را متاسفانه نمي‌توانيم به هيچ طريقي بيان بکنيم.

رييس شوراي اسلامي شهر ادامه داد: البته هرچه به هنر نزديک‌تر مي‌شويم و به عشق بالاتر مي‌رويم، به آن هم نزديک‌تر مي‌شويم ولي من تا به حال نتوانسته‌ام حتي خودم آن صحنه‌‌ها را با بيان يا شيوه‌هاي ديگر تشريح کنم و بعضي اوقات که آن‌ها را بيان مي‌کنم يا توضيح مي‌دهم يا مي‌نويسم و يا حتي با عکس مي‌‌گويم، بعد خودم خجالت مي‌کشم و مي‌بينم آن چه که بود، اين‌گونه نبود و ما کوتاه آمديم و نتوانستيم شبيه آن را نشان دهيم.

وي افزود: حال اين درباره صحنه‌هاي دفاع مقدس است. درباره کربلا که ديگر اوج اين حماسه‌هاست، قطعا کار سخت‌تر مي‌شود. انشاء‌الله که دوستانمان موفق شوند و بتوانند با کارهاي بسيار ارزشمند و کارهاي فاخر هنري، به صورت ارزنده‌اي جذابيت‌هايي را به‌وجود آورند که هم براي نسل امروزمان و هم نسل‌هاي فردا بازگو کننده عاشورا و کربلا و دفاع مقدس باشد.

نظر شما