سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۷۳۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
اسداله اميري، رايزن فرهنگي افغانستان در ايران، در بازيدي که عصر چهارشنبه 23 آذر از نمايشگاه «خيمه خورشيد» داشت، اين نمايشگاه را براي همگان و به وسعت هزاران کتاب آموزنده و تامل‌برانگيز دانست.

به گزرش«شهر»، اسدالله اميري با اعلام اين مطلب گفت: اين‌گونه نمايشگاه‌ها به وسعت يک تاريخ بزرگ است که در آن نوع سرنوشت بشر با مفاهيم جديدي براي عزت‌مندي انساني و اهداف بلند ديني و اسلامي عوض مي‌شود. در اين نمايشگاه حرکتي که از کربلا آغاز شد و فداکاري و ايثاري که صورت گرفت و تمام حوادثي که در آن‌جا اتفاق افتاد، به زيبايي و بسيار ساده، قابل فهم و از بسياري جهات کاملا رسا، ترسيم شده است.


وي ادامه داد: در کنار تصويرسازي واقعه عاشورا، غرفه‌هايي که به انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مي پردازند نيز با الگوگيري از اين نهضت توانسته‌اند به زيبايي بخش کلاني از ارزش‌هاي برخواسته از عاشورا را در قالب‌هاي عملي و معاصر امروزش به تصوير بکشند و اين کار بسيار بزرگ و ارزشمندي است.


اميري گفت: يقينا تاثير اين نمايشگاه براي مجموعه مخاطبان مختلف، چه آناني که با کتاب سرو کار دارند و اهل تاريخند و چه آناني که کمتر با کتاب دوستند، همه در طول يکي دو ساعتي که در اين نمايشگاه قدم مي‌زنند، من فکر مي‌کنم مي‌توانند به وسعت هزاران کتاب تاريخ را ببينند و بدانند و به تفکر و تامل هم برسند.


وي درباره کاربرد هنر به‌ويژه هنرهاي جديد براي بيان مفاهيم ديني در اين نمايشگاه اظهارداشت: فکر مي‌کنم هنر بوده که توانسته تاريخ را با آن‌همه وسعت و تاثيرات و آثار و يک حادثه را به درازاي تاريخ بعد از خودش در ملت‌ها و جوامع مختلف به زيبايي نشان دهد. اين هنر بوده و اين جلوه هنر است که هم عام است، هم رسا و قابل فهم و زيباست وبا زيبايي تمام، با آن دلکشي‌ و چشم‌نوازي‌اي که در آن وجود دارد، انسان‌ها به راحتي و با تمام وجود مي‌توانند آن را درک کنند و بفهمند.


رايزن فرهنگي افغانستان در ايران افزود: اين کار هنر بوده و اثر هنر است که هم در مدت زمان کم و هم به رسايي و زيبايي تمام توانسته وسعت تاريخ هزار و چند صد ساله را نه در يک نقطه بلکه در گوشه‌اي از عالم در نهضت‌هاي مختلف به زيبايي ترسيم کند و قابل فهم هم باشد.

نظر شما