دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۷۳۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
گزارشي از نمايشگاه فرهنگي‌ هنري عاشورا «خيمه خورشيد»
10روز نخست ماه محرم هر سال به سرعت مي‌آيد و مي‌گذرد اما گروهي مراسم عزاداري را ادامه مي‌دهند تا اربعين حسيني فرابرسد. محرم و صفر تمام مي‌شود و شيعيان علي(ع) 10ماه زمان دارند تا بر لبيک‌هاي هرساله خود وفادار بمانند.

اکنون به ياد آن خيمه برقرار، خيمه‌گاهي به نام خورشيد به همت سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در خيابان حجاب پايتخت برپاست تا با بهره‌گيري از هنر، گامي براي ترويج فرهنگ عاشورايي و معرفت حسيني بردارد. گزارشي از اين نمايشگاه فرهنگي هنري را در ادامه بخوانيد.


خيمه‌گاه بزرگ خورشيد در خيابان حجاب پيداست. با ورود به آن نخستين بخش نمايشگاه با عنوان «براي اسلام» طراحي شده است؛ راهروهايي تاريک که با پارچه‌هاي سياه پوشيده شده و غرفه‌هاي متعدد آن هر کدام روايتي از 10روز نخست از محرمي را بيان مي‌کنند که به واقعه عاشورا و شهادت سالار شهيدان منتهي شد. ماکت‌هاي سفيد و بزرگ هر غرفه با صدا و نوري که به‌طور ويژه براي داستان همان غرفه پيش‌بيني شده، انگار جان مي‌گيرند و مخاطب را مشتاق مي‌کنند تا قصه همان غرفه را که به ديوارش آويخته شده بخواند.


پس از پايان روايت دهه اول ماه محرم، بخش ديگري از نمايشگاه آغاز مي‌شود که در هنگام ورود به آن نخستين تابلويي که ديده مي‌شود «کل عرض کربلا» ست. مقابل اين مسير تابلوهاي سفيد و نوراني است که روي آن کاغذي کشيده شده و کساني که براي بازديد از اين بخش مي‌آيند ابتدا اين صفحه سفيد را امضا مي‌کنند و اثر انگشتان خود را بر آن مي‌گذارند تا به پيام عاشورا لبيک گفته باشند. گاهي هم خطي از دل مي‌نويسند که دلهره‌هاي آنان را ثبت مي‌کند که آيا به حقيقت مي‌توانيم ياوري براي حسين(ع) باشيم؟ که اگر امروز عاشوراست و اين زمين کربلا، ما در کدام سپاه مي‌جنگيم؟


اينجا بخش «عاشورا و دفاع مقدس» است؛ کربلايي که آن سال‌ها بخشي از خاک ايران بود و سپاهي که به معرفت حسيني رسيد، لبيک گفت و وفادار ماند. در اين بخش، پلاک بيش از 500شهيد دفاع مقدس که در عاشورا و تاسوعا شهيد شده‌اند بر ديوار آويخته شده. با گذر از قصه معاصري که با تکيه بر آرمان‌هايي عميق و عاشورايي رقم خورد، اين نمايشگاه روايت ديگري را براي مخاطبان دارد که چندان دور نيست و تنها 33سال از آن مي‌گذرد.


در گوشه‌اي ديگر عده‌اي از بچه‌ها مشغول ساختن پازلي با استفاده از قطعات بزرگ نيم متري هستند که تصويري مرتبط با عاشورا را نمايش مي‌دهد. عده‌اي هم براساس الگوي آشناي مسابقه مار و پله به‌صورت گروهي مسير مدينه تا کربلا را بازي مي‌کنند. غرفه ديگري هم در اين بخش هست که کودکان را با مراحل ساخت انيميشن آشنا مي‌کند. از سالن مرکز آفرينش‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان صداي نمايش آشناي ايرانيان -تعزيه- مي‌آيد که هر روز ساعت 15 آغاز مي‌شود.


در کنار اين برنامه شب‌هاي شعر عاشورايي، روايت مثنوي طاقديس، معرفي 14کتاب و نويسنده برگزيده در عرصه فرهنگ عاشورا، مقتل خواني و نمايشنامه خواني هم برپاست تا فرهنگ عميق حسيني را با تکيه بر رسوم ارزشمند ملي به مخاطبان معرفي کند. نمايشگاه فرهنگي- هنري «خيمه خورشيد» از 12تا 25 آذر ( 7 تا 20 محرم ) ساعت 8 تا 20 در مرکز آفرينش‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي‌شود.

نظر شما