دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۰
کد خبر: ۴۷۳۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
عضو شوراي شهر تهران در بازديدي كه عصر جمعه 25 آذر از نمايشگاه «خيمه خورشيد» داشت، تلفيق وقايع عاشورا و دفاع مقدس را يادآور تاثيرات اين واقعه بر تاريخ ايران دانست.

مسجدجامعي عضو شوراي شهر تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار «شهر» گفت: در بخش اول كه بازسازي واقعيت‌هاي سفر سيد‌الشهدا(ع) از كربلا تا مدينه بود كه مقداري هم به كاروان اسرا و كوفه اشاره داشت، طراحي‌‌ها در عين سادگي، بسيار متناسب انتخاب شده و اين بخش ااز كارهاي هنري ساده و سبك و تاثيرگذاري كه تنوع رنگ و نمادها در آن كم ولي تاثيرگذاري بود، تشكيل شده بود.


وي ادامه داد: مسير نيز در اين بخش بسيار خوب انتخاب شده بود و جملات به زيبايي كنار هم قرارگرفته بودند و به‌طور كلي يك ايده معلوم را دنبال مي‌كرد كه البته سرعت آن در بخش پس از عاشورا بسيار بيشتر مي‌شد. بخش دوم نيز كار خوبي بود به‌ويژه قسمت «لبيك» كه در آن از نمايش، موسيقي و شعر استفاده كرده بودند تا نوعي فهم بدون واسطه را به مخاطب منتقل كنند.



عضو شوراي شهر تاكيد كرد: ماجراي عاشورا تنها در دوره ما تاثير ندارد و در تاريخ ايران اين تاثير را فراوان مي‌بينيد. از همان قرن سوم و چهارم كه واقعه عاشورا وارد ادبيات ما مي‌شود تا اتفاقاتي كه حتي در دوره ما در ماجراي گوهرشاد، ملي شدن صنعت نفت، قيام 15 خرداد كه ردپاي آن مشهود و محسوس است و همچنين در مشروطيت و در جنگ‌هاي ايران و روس روي داده است. وي افزود: اين تاثيرات ظرفيتي دارد كه كمي فضاي مطالعاتي را بيشتر مي‌كند ولي شايد اگر ما اين نمايشگاه را نمي‌ديديم، به اين فكر نمي‌افتاديم كه از اين ظرفيت بهره ببريم. مسجدجامعي گفت: اين نمايشگاه كار بسيار خوب و كاري بسيار متفاوت با آن‌چه تاكنون در اين زمينه ديده بوديم بود. در بيشتر نمايشگاه‌هايي كه تاكنون به مناسبت محرم برگزار مي‌شد، هدف اصلي عرضه و فروش محصولات فرهنگي بود كه البته مفيد است؛ ولي معنا و مفهومي كه در اين‌جا منتقل مي‌شود بسيار تاثيرگذار است.



وي همچنين با اشاره به كاربرد هنرهاي نوين در«خيمه خورشيد» اظهارداشت: همه چيز در كشور ما به نحوي حول محور اهل بيت عليهم‌السلام است و دوستي اهل ابيت به‌گونه‌اي يكي از اركان هويت ايراني است و هرجا كه نام ايران آمده احترام به اين معصومان همراه آن بوده و حول اين دوستي بسياري از هنرها شكل گرفته‌اند و مدرن كردن اين‌ها خوب است. مسجدجامعي ادامه داد: چند سال پيش نيز اولين سمفوني آييني در ايران براي حضرت سيدالشهدا(ع) ساخته شد و نام آن‌را خسوف گذاشتيم. پيشنهاد من به دوستان اين است كه بخش دوم اين سمفوني نيز با نگاهي به روزهاي پس از عاشورا تا اربعين حسيني ساخته شود. همچنين كارهايي از اين دست مي‌تواند در چنين نمايشگاه‌هايي صورت پذيرد و به روزهاي 11 محرم تا اربعين حسيني كه زنان نقشي اساسي در آن داشته‌اند نيز در چنين نمايشگاهي پرداخته شود.

نظر شما