يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۱
کد خبر: ۴۷۴۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
گشتي در نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا
سوار بر اسب، آرام آرام به دل كوير مي‌زند، صداي نعل اسب گوش را مي‌نوازد و موسيقي پس زمينه دلت را مي‌سوزاند تا جايي كه ديگر نه راكب، نه مركب و نه كوير را مي‌بيني. صحنه در چشمانت موج مي‌خورد، بالا و پايين مي‌شود و سرانجام مي‌چكد اشكت.

سكانس اول: سوار بر اسب، آرام آرام به دل كوير مي‌زند، صداي نعل اسب گوش را مي‌نوازد و موسيقي پس زمينه دلت را مي‌سوزاند تا جايي كه ديگر نه راكب، نه مركب و نه كوير را مي‌بيني. صحنه در چشمانت موج مي‌خورد، بالا و پايين مي‌شود و سرانجام مي‌چكد اشكت. به راحتي در تاريكي مي باري و اين گونه‌است كه تنها كمي از سوز سينه‌ات مي‌كاهد و از حس خفگي رها مي‌شوي. سوار همچنان به جلو مي‌تازد. يكه و تنها. غريب و بي ياور.

سكانس دوم: حسين بن علي(ع) در پاسخ به عبيدالله بن عمر مي‌گويد: اي عبيدالله آيا نمي داني كه از نشانه‌هاي پستي اين دنيا اين است كه سر «يحيي پس زكريا» را به عنوان هديه‌ براي زن فاسدي از بني اسراييل بردند، در حالي كه سر بريده با آنها سخن حق مي‌گفت!

حسين خود از پيش مي دانست كه 18 هزار امضاي كوفيان از بن بي اساس است و در پايان داستان چگونه تمام مي‌شود!

سكانس سوم: مادر تازه داماد نصراني -وهب بن عبدُالله بن عُمَير- سر پسر را به سوي سپاه دشمن پرتاب مي‌كند و مي‌گويد: متاعي که در راه خدا دادم پس نمي‏گيرم! آن‏گاه عمود خيمه را از جا مي‌كند و به ميدان مي‌رود. امام حسين‏(ع) خطاب به اين مادر مي‌فرمايد: اي مادر وهب به خيمه برگرد، پسرت اکنون با رسول‏خداصلي الله عليه وآله است.

اين تنها سه سكانس بود از روايت تصويري قيام سيدالشهدا در «خيمه خورشيد». اين سكانس‌ها از شراب خواري و عيش و طرب يزيد در ملا عام آغاز مي‌شود و به خطابه‌هاي زينب در مقابل شاميان ختم مي‌شود. هريك از خيمه‌ها به موضوعي خاص از قيام عاشورا و حال و هواي آن روزهاي سرزمين عرب مي‌پردازد.

يك خيمه مذاكرات وليد و مروان و ديگري موعظات حسين بن علي در مسجد. يكي واگويه‌ةاي زنان و كودكان بيوه و يتيم و ديگري تمناي زن اهل كوفه به شوهري كه براي جنگ با حسين بن علي لباس رزم مي‌كند.

در هر يك از خيمه‌ها نوا و آوا و نور به ياري تصاوير آمده‌اند. تصاويري كه نوشته‌هاي تاريخي نيز چاشني‌شان شده‌‌اند براي روايتگري.

از دالان‌هاي تاريك و ترسناك كربلاي 61 قمري كه مي‌گذري ، به كربلاي روشن و دردناك دهه 60 شمسي مي‌رسي. 600 پلاكي كه به ديوار آويخته‌اند. همه شهيداني اند كه طي هشت سال تاسوعا و عاشوراي حسيني رفتند و جاودانه شدند. قمقمه‌هاي تير خورده تداعي مشك‌هاي بي‌آب. علقمه، فرات. نمود فرهنگ عاشورايي در جنگ تحميلي.

اين همه را كه رد مي‌كني به وادي هنر نزديك‌تر مي‌شوي. عكس عاشورايي، پوستر عاشورايي، آواي عاشورايي، خوشنويسي عاشورايي و در نهايت مكتوبات عاشورايي كه بخش عظيمي از خيمه خورشيد را به خود اختصاص داده. كتاب‌هاي براي تمام گروه‌هاي سني. اما به كودك و نوجوان توجه ويژه‌اي شده است. پازل ، مقتل‌خواني، مثنوي طاقديس، پرده‌خواني، نمايشنامه‌خواني و نقالي ويژه اين گروه سني از جمله برنامه‌هاي خاص خيمه خورشيد براي اين قشر است. در بخش ادبيات عاشورايي بيش از 700 عنوان كتاب به فرهنگ اين واقعه تاريخي مي‌پردازد.

«خيمه خورشيد» جايي‌ست كه هنر، ادبيات و تكنولوژي گردهم آمده‌اند تا بتوانند هر چه بهتر عاشورا را به تصوير بكشند و مهمتر آنكه فرهنگ عاشورايي را بشناسند و بشناسانند.

نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سالن حجاب واقع در خيابان حجاب در 8هزار و پانصد متر مربع بنا شده و تا 25 آذر، ساعت 8 تا 20 ميزبان هم ميهنان است.

نظر شما