يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۴۷۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
نگاه ساده ي كودكانه ي يكي از جلوه هاي فطري نورانيت الهي است ، و قلب كودك صفحه سپيدي كه در آن حرف هاي نيك و بد به خوبي نقش مي بندند. چنان كه امير مومنان حضرت امام علي عليه السلام مي فرمايند:العلم في الصغر كالنقش بالحجر (دانش در كودكي مانند نقش بر سنگ است)

نگاه ساده ي كودكانه ي يكي از جلوه هاي فطري نورانيت الهي است ، و قلب كودك صفحه سپيدي كه در آن حرف هاي نيك و بد به خوبي نقش مي بندند. چنان كه امير مومنان حضرت امام علي عليه السلام مي فرمايند:العلم في الصغر كالنقش بالحجر (دانش در كودكي مانند نقش بر سنگ است)

شايد به همين دليل باشد كه برنامه ريزان بزرگ فرهنگي جهان ، حساب وي‍ژه اي براي تربيت و تاثيرگذاري بر كودكان باز كرده اند و در قرون جديد بسياري از كمپاني هاي بازي سازي و عروسك و اسباب بازي سازي جهان در سيطره ي دجالان صهيونيست است.

در مقابل اين شيطنت ها، برنامه هاي فرهنگي خاصي در برنامه ريزي هاي فرهنگي هنري شهر در نظر گرفته شده و مديريت شهري با تاسيس خانه هاي اسباب بازي و سامانه هاي مختلف سعي در تاثيرگذاري و تربيت الهي و فرهنگي اين نسل نورسته دارند.

روايت كودكانه ي كربلا يكي از بخش هاي وي‍ژه اي است كه خيمه خورشيد براي عاشورا انديشي كودكانه مورد نظر قرار داده و بخش كودكان يكي از پر رونق ترين خيمه هاي اين روزهاي سوگواره مزبور است.

سالن وسيع بخش كودكان و نوجوانان اين خيمه ،مانند شهر كودكان ،يك صحنه ي بزرگ و رنگي و جذاب براي حيات كودكانه و حضور بزرگترها در ساحت تفكر حسيني است.

هفت قصه ي عاشورا در بخش تجسمي اولين مكان هايي است كه در آن بچه هاي امروز ما به 14 قرن قبل سفر مي كنند و با توضيحات عمو و خاله هاي قصه گو باء بسم الله يك روضه ي باشكوه كودكانه را درك مي كنند.

بعد از اين 7 موقعيت ميدان بزرگي از صحنه هايي عاشورايي و امام حسيني مانند كعبه محل شروع قيام ، مدينه ، محل زندگي امام و منزل به منزل تا كربلا در سطح قد و قواره كودكان و بر زميني خاكي به زيبايي مورد جانمايي قرار گرفته است.

به جز اين ميدان بزرگ كه در دل خود دنياي از تاريخ را به زبان آورده و صحنه ي كربلا در ابعادي زيبا و با عروسك هايي نمادين بازسازي كامل شده است ، چارسوقي فراخ و جذاب وجود دارد كه در آن بخش هاي مختلفي از عكس تا پويانمايي مورد برنامه ريزي قرار گرفته است.

در اين غرفه ها علاوه بر كارهاي هنري ، روحانيون خوش بياني وجود دارند كه قصه هاي عاشورا، پيام هاي عاشورايي و بالاخره شخصيت هاي كربلايي در قالب مسابقه و قصه گويي و مصاحبه ي تعاملي با آن ها اجرا مي شود.

يكي از سادات روحاني كه به لهجه شيرين اصفهاني سخن مي گويد : معتقد است كار براي كودكان و نوجوانان در حوزه ي عملكرد روحانيت يك تخصص است و يك روحاني كودك و نوجوانان بايد بتواند مانند طبيب معنوي داراي تخصصي هايي مانند بيان، ساده سازي مفاهيم ، روانشناسي و نحوه مديريت واكنش ها و سوالات و شبهات كودكان و نوجوانان باشد.

وي با اشاره به هوش سرشار كودكان امروز مي افزايد: امروزه كودكان در بسياري از عرصه ها اطلاعات زيادي دارند و با سوالات خود بزرگترها را متحير مي كنند و به همين دليل حضور روحاني كودكان در بخش آموزش ديني از مهمترين ضرورت ها است.

بخش كودكان از ساير بخش ها پر شور تر و شلوغ تر است و به همين دليل هم مي توان خستگي را بيش از ساير بخش ها در چهره ي مسئولين و مجريان اين بخش دريافت.

خستگي كه به لبخند كودكي يا تشكر نوجواني كه با دست پر از اين بخش خارج مي شود و با نگاه كردن به شمايل نوراني كودكان كربلا جاي خود را به رضايتي قلبي و الهي مي دهد.

اين روزها حسينيه كودكان خيمه خورشيد جلوه اي وي‍ژه از تجلي احساسي ناب براي عاشورايي شدن است.

نظر شما