يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۷۴۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
اعلام نتايج اوليه سرشماري سال 90
رئيس مرکز آمار ايران نتايج اوليه سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 90 کل کشور را اعلام کرد. بر اساس اين گزارش جمعيت کشور بالغ بر 74 ميليون و 961 هزار و 702 نفر است.

به گزارش«شهر»، عادل آذر امروز-28 آذر- در نشستي خبري نتايج اوليه سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 90 کل کشور را اعلام کرد و گفت: درصد عدم همکاري در نرم بين المللي در سرشماريها يک درصد است اما اين ميزان در کشورمان 5 در هزار بوده است.


رئيس مرکز آمار ايران با بيان اينکه پاسخگويان عمدتا زنان خانه دار بودند که حدود 15 تا 20 دقيقه براي پاسخ به پرسشنامه وقت صرف کردند، تصريح کرد: رئيس ستاد سرشماري هر استان، استاندار و در شهرستان ها فرماندار بود.


به گفته وي، مدت زمان انجام اين سرشماري که از تاريخ 2 تا24 آبان به طول انجاميد 24 روز بود که 21 روز آن براي انجام سرشماري و سه روز آن براي سرشماري غايبين تمديد شد.


آذر تصريح کرد: سرشماري سال 90 از دو سال پيش در مرکز آمار يعني از سال 88 آغاز شده است که شامل مرحله طراحي، آزمايش، سازماندهي و اجرا و استخراج و پردازش بوده است.


رئيس ستاد سرشماري عمومي نفوس و مسکن ادامه داد: در مرحله اجرا و استخراج و پردازش دو کار نظارت فني و کيفي و بازشماري صورت مي گيرد .


وي خاطر نشان کرد: نتايج نهايي و قطعي سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 90 در قالب نشريات سرشماري در خردادماه سال 91 منتشر خواهد شد.


آذر با تاکيد بر اينکه اخذ کد پستي و کد ملي براي اولين بار در سرشماري هاي عمومي نفوس و مسکن صورت گرفته است، افزود: در اعلام نتايج گرايشات، سلايق و انگيزه ها بر اساس سوگندي که ياد کرده ايم، اعلام نخواهد شد.


وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان کرد: روند جمعيتي در سرشماري سال 90 با پيش بيني هاي مرکز آمار همخواني ندارد. بر اساس اين سرشماري، جمعيت سال 90 به صورت رند 75 ميليون نفر و به طور دقيق 74 ميليون و 961 هزار و 702 نفر است که با توجه به تمديد مهلت براي سرشماري خانوارهاي غايب پيش بيني مي شود در نتايج نهايي اين تعداد يک درصد افزايش يابد.

تعداد مردان ايراني همچنان بيشتر از زنان


رئيس مرکز آمار ايران با تاکيد بر اينکه به جز اين رقم ساير اعداد تغييري نخواهد کرد و قطعي است، گفت: نسبت مرد (درصد مردان کشور به جمعيت) 51 درصد و زنان 49 درصد است. در سرشماري سال 85 نيز اين اعداد همين گونه بوده است در سرشماري سال 85 جمعيت کشور بالغ بر 70 ميليون و 495 هزار و 782 نفر بوده است.


آذر درصد جمعيت شهري کشور را بر اساس سرشماري سال 90 ، 71 درصد اعلام کرد و افزود: اين درصد در سرشماري سال 85 بالغ بر 68 درصد بوده است.


وي افزود: همچنين جمعيت روستايي کشور در سرشماري 90 به کل جمعيت 29 درصد بوده است که اين رقم در سرشماري سال 85 ، 32 درصد بود.


سخنگوي سرشماري 90 با اشاره به اينکه نسبت جنسيتي جمعيت کشور بر اساس سرشماري سال 90 به سال 85 تغييري نکرده است افزود: بر اساس اين سرشماري در مقابل هر 100 زن 103 مرد وجود دارد که اين رقم بر اساس نرم بين المللي و طبيعي است.


به گفته آذر متوسط نرخ رشد جمعيت سالانه در سال 90 معادل 1.3 درصد بوده است که اين رقم در سرشماري سال 85 معادل 1.6 درصد بوده است اين در حالي است که پيش بيني مرکز آمار رقم 1.47 درصد بوده است بنابراين پيش بيني مرکز آمار محقق نشد.


رئيس ستاد سرشماري عمومي نفوس و مسکن بعد خانوار ايراني ( تعداد نفرات در هر خانوار ايراني )را بر اساس سرشماري 90 را معادل 3.6 نفر اعلام کرد و افزود: اين رقم مطابق پيش بيني مرکز آمار بوده است اين در حالي است که بعد خانوار بر اساس سرشماري سال 85 معادل 4 نفر و در سرشماري سال 75 معادل 4.4 نفر بوده است.


وي ادامه داد: کاهش 4 دهم درصدي بعد خانوار در سال 90 نسبت به سال 85 طي 5 سال اتفاق افتاده است اما کاهش 4 دهم درصدي بعد خانوار در سال 85 نسبت به سرشماري سال 75 طي 10 سال اتفاق افتاده است.


رئيس مرکز آمار ايران گفت: خطاي پوششي در سرشماري امسال حداکثر يک درصد و خطاي محتوايي نيز حداکثر يک درصد است.


آذر در بخش ديگري از سخنان خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آيا بر اساس سرشماري سال 90 ميزان برخورداري از خانوارها از اينترنت ، خط فقر، متوسط درآمد خانوار و غيره مشخص مي شود يا خير گفت: خط فقر و ضريب جيني از طرح هزينه- درآمد به دست مي آيد که متولي آن مرکز آمار نيست بلکه وزارت رفاه است.


وي با بيان اينکه سرانه درآمد - هزينه از طرح سرشماري به دست نمي آيد افزود: اما ميزان برخورداري از موبايل، اينترنت، تلفن و نسبت باسوادي در نتايج نهايي در سال 91 اعلام خواهد شد.


آذر ادامه داد: در سرشماري سال 90 حدود 70 قلم اطلاعات فردي و حدود 80 قلم اطلاعات آبادي ها اخذ شده است.


رئيس ستاد سرشماري عمومي نفوس و مسکن تعداد خانوارها بر اساس سرشماري امسال را 20 ميليون و 703 هزار و 953 خانوار اعلام کرد و افزود: 3.4 درصد خانوارها قبل از زمان تمديد غايب بودند که تلاش مي کنيم اين ميزان به کمتر از يک درصد برسد.


وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا نتايج به دست آمده از سرشماري سال 90 کمکي به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خواهد کرد يا خير گفت: سرشماري سال 90، نوع اطلاعات جمع آوري شده و ماهيت و روش اطلاعات هيچ گونه ارتباطي به قانون هدفمندي يارانه ها پيدا نمي کند. سرشماري سال 90 را به مثابه يک بانک اطلاعاتي دانست.


آذر در مورد پرداخت حق الزحمه ماموران سرشماري در اکثر استانها گفت: در اکثر استانها حق الزحمه ماموران سرشماري پرداخت شده و تا پايان هفته آينده تمام پرداخت هاي حق الزحمه به تمام ماموران سرشماري پرداخت مي شود.


وي خاطر نشان کرد: در تهران از 9 هزار نفر مامور سرشماري حق الزحمه 5 هزار نفر پرداخت شده اما به دليل نقص اطلاعات حساب هاي بانکي 4 هزار نفر باقيمانده هنوز حق الزحمه آنها پرداخت نشده که تا چند روز آينده تسويه خواهد شد.

نظر شما