يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۲
کد خبر: ۴۷۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
در يکي از مجلات پزشکي در ايالات متحده آمريکا پيشنهاد داده شده است که ايران و آمريکا در موضوعي غير از سياست و مسائل هسته‌اي با هم گفت‌وگو کنند.

«تابناک»، به نقل از «نيويورک تايمز»، دکتر «پيتر جي هوتز»، رئيس بخش اطفال دانشکده پزشکي بايلور در آمريکا، به تازگي با انتشار مقاله‌اي به سرمايه‌گذاري مشترک آمريکا و شوروي در توليد واکسن فلج اطفال در دوره جنگ سرد اشاره کرده و نوشته است که چنين سرمايه‌گذاري‌هاي مشترکي نيز مي‌تواند ميان ايران و آمريکا ايجاد شود.

 

بنا بر اين گزارش، وي در اين مقاله نوشته است که واکسن فلج اطفال را يک دانشمند روسي با سرمايه‌گذاري مشترک آمريکا و روسيه توليد کرد و در اختيار بيماران دو کشور گذارد.

 

به گفته وي، ايران هم‌اکنون روي واکسني کار مي‌کند که در صورت به نتيجه رسيدن تلاش‌هايش، مي‌تواند جان ميليون‌ها نفر را به ويژه در کشورهاي فقير نجات دهد. اين واکسن براي مقابله با يک نوع بيماري به نام «ليشمانيا» در حال توليد است؛ ليشمانياها بيماري‌هاي انگلي هستند که توسط انگل‌هاي تک ياخته‌اي از جنس ليشمانيا پديد مي‌آيند. اين انگلها از گروه تاژکداران خوني و بافتي هستند که به اشکال گوناگون بروز مي‌کنند. به همين دليل، اصطلاح ليشمانيوز به يک گروه از بيماري اشاره دارد.

 

اين تک‌ياخته که از راه گزيدن پشه خاکي آلوده منتقل مي‌شود، عامل بيماري‌هاي گرمسيري است. دو شکل از بيماري با عامل ليشمانيا وجود دارد: ليشمانيوز جلدي که بر غشاي پوست و مخاط تأثير مي‌گذارد و منجر به پديد آمدن يک زخم در محل گزش پشه خاکي مي شود. اين زخم معمولا به طور طبيعي بهبود مي‌يابد؛ اما شکل جدي‌تر اين بيماري، باعث تب و آسيب کبدي مي‌شود و ممکن است کشنده باشد. براي درمان اين بيماري از داروهاي ضد اين تک‌ياخته استفاده مي‌شود.

 

اين پزشک و استاد دانشگاه آمريکايي، افزون بر پيشنهاد همکاري و سرمايه‌گذاري مشترک آمريکا با ايران، چنين پيشنهادي را درباره کوبا نيز مطرح کرده است.

نظر شما