يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۶
کد خبر: ۴۷۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و امارات گفت: بانک مرکزي اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هرگونه کالا از امارات بايد به ارزهايي به غير از واحد پول اين کشور يعني درهم انجام شود.

به گزارش «شهر» مسعود دانشمند گفت: اداره معاملات بانک مرکزي اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هر گونه کالا از امارات بايد به ارزهايي به غير از واحد پول اين کشور يعني درهم صورت گيرد.

 

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و امارات افزود: اين ابلاغ به مفهوم اين است که هر کالايي مي تواند از مبداء امارات وارد ايران شود اما پرداخت پول آن با دلار، يورو و هرگونه ارز رايج ديگر به جز درهم امکان‌پذير است البته تا اين لحظه بانک مرکزي علت اين تصميم را توضيح نداده است اما تصور مي شود ظرف يکي دو روز آينده اين مشکل حل شود.

 

وي با تاکيد بر اينکه امارات شريک اول در صادرات و واردات کالا با ايران بوده است، تصريح کرد: طبيعي است که بانک مرکزي بايد اين تصميم خود را به مراجع ذيربط ابلاغ کند که اين ابلاغ به وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان متولي تجارت در ايران صورت گرفته و طبيعي است که وزير صنعت، معدن و تجارت نيز اين موضوع را به اداره کل ثبت سفارش و ساير مراجع ذيربط اعلام کند.

 

به گفته دانشمند، توقع ما از دولت اين است که اتخاذ هر تصميمي را با حفظ مباحث حاکميتي خود به صورت شفاف بيان کند. رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و امارات اظهارداشت: حجم کل واردات و صادرات ايران و امارات در سال 89 مطابق آمار گمرک 15 ميليارد دلار و مطابق آمار گمرک امارات در حدود 25 ميليارد دلار است که تفاوت اين دو رقم مربوط به آن دسته از کالاهايي است که به مناطق آزاد ايران وارد مي‌شوند يا تجارت چمداني و قاچاق دارند در حالي که تمامي آن کالاها از گمرک امارات گذر مي‌کند و آمار آنها ثبت مي شود.

 

وي تصريح کرد: حجم صادرات و واردات و صادرات ايران و دنيا بدون احتساب نفت و ميعانات گازي در حدود 125 ميليارد دلار است که از اين رقم، 25 ميليارد دلار آن سهم امارات مي شود، بنابراين کشور امارات سهم بزرگي را در تجارت ايران دارد و توقع اين است که هر تصميمي در مورد اين کشور با آرامش و طمانينه صورت گيرد.

نظر شما