دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۷۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در نشست مشترک شورا و کميته اجرايي سازمان شهرهاي متحد و حکومت‌هاي محلي منطقه غرب آسيا و خاورميانه، با ارائه مقاله اي با موضوع حکمراني خوب شهري و مديريت محله، به تشريح اقدامات فرهنگي شهرداري تهران در اين زمينه پرداخت.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، سيد محمد هادي ايازي در اين مقاله با اشاره به اهميت شهرها از دو جنبه مرکز تجمع گروه عظيمي از مردم و هم‌چنين به عنوان بازيگر عمده اقتصادي در اقتصاد ملي، گفت: ارتقاي شرايط کار و زندگي شهروندان به ويژه افراد کم درآمد، تشويق توسعه اقتصادي و اجتماعي پايدار و حفاظت از محيط کالبدي شهر سه حوزه وظايف مديريت شهري است.


او با اشاره به اولويت‌هاي سازمان ملل متحد براي ارتقاي مديريت شهري و مردم سالاري اظهار کرد: بازنگري در جايگاه و کارکردهاي دولت، شفافيت کارکرد مالي در تمام سطوح، جريان آزاد اطلاعات به عنوان لازمه شفافيت ومشارکت، تاکيد بر جايگاه رهبري مديريت شهري از جمله اين اولويت هاست.


معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خاطر نشان کرد: آنچه که مدير شهر بايد مسئول ارتقاي قابليت‌ها و توانمندي‌هاي شهر و شهرنشينان باشد با وظيفه مدير شهرداري به عنوان يک مجري که پاسخگويي آن تنها محدود به نحوه عملکرد است و نه نتايج و پيامدها از تفاوت هاي مدير شهر و شهرداري است.


او خاطر نشان کرد: جامعه آينده جامعه‌اي شهرنشين خواهد بود و شهرها نبايد مکان‌هايي بي ثمر براي سرمايه گذاري اقتصادي يا تراکم کارگران بي کار با انبوه مشکلات اقتصادي، اجتماعي و محيط زيستي باشند.


ايازي تصريح کرد: شهرهاي آينده بايد تبديل به مراکز رشد و پويايي اقتصادي و اجتماعي در چارچوب ملي شوند و همچنين آفرينش گر فرصت هايي ارزنده براي رفاه و توسعه نه تنها جمهيت ساکن آن ، بلکه جمعيت تمامي کشور باشند.


او با بيان اين که يک مدير شهري بايد بتواند در دنياي رقابتي نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و در صدد تقويت مزاياي رقابتي آن برآيد، افزود: مشارکتي بودن، اجماع محوري، پاسخگويي، شفافيت، مسئوليت‌پذيري و حاکميت قانون از جمله مولفه هاي حکمراني خوب شهري است.


معاون شهردار تهران تصريح کرد: حکمراني خوب شهري، تضمين کننده کاهش فساد و احترام به نظر اقليت‌ها و اقشار آسيب پذير در تصميم گيري هاست و در قبال نيازهاي کنوني و آينده جامعه مسئول است و محور اصلي فعاليت هايي است که در جهت افزايش مصالح عامه جامعه صورت مي‌پذيرد.


او در ادامه با ارائه توضيحاتي در خصوص محله در شهر تهران و نقش آن اظهار کرد: رويکرد محله محوري از موضوعاتي است که از سوي شهرداري تهران تاکيد زيادي بر آن شده است و اين رويکرد مي‌تواند گرايش شهروندان براي مشارکت در اداره شهر را افزايش دهد و براي حضور در عرصه هاي عمومي تاثير عميقي دارد.


ايازي افزود: مديريت محله ابزار دستيابي به حکمراني خوب شهري در عرصه‌هاي مشارکت ، شفافيت، جامعه محوري، پاسخگويي، مسئوليت پذيري، کارآرايي و اثر بخشي، جامعيت و رفع تبعيض و حاکميت قانون است و مديريت محله آغاز تجربه مديريتي خوب در شهرداري تهران است.


او در ادامه به تشکيل هيات امنا و نقش آنان در مديريت محلات اشاره کرد و گفت : براي تحقق مشارکت مردم در فعاليت هاي اجتماعي، وظايف قابل واگذاري از طرف شهرداري تهران بهمديريت محله واگذار خواهد شد و واحدها و اماکن فرهنگي، ورزشي و هنري واگذار شده به صورت خودگردان اداره مي شوند و شهرداري در ازاي خدماتي که مديريت محله براي حفظ و نگهداري محل انجام مي دهد به صورت قيمت تمام شده همه هزينه ها را پرداخت مي کند.

نظر شما