شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۷۶۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
شهردار تهران در ديدار شهردار استانبول از افتتاح مترو تجريش تا 17 روز آينده خبرداد و افزود: 83درصد از هزينه‌هاي مترو از بودجه شهرداري تهران تامين مي‌شود.ما سالانه حدود يک ميليارد و چهارصد ميليون دلار هزينه ساخت مترو مي‌کنيم. ساخت هر کيلومتر خط مترو 50 تا 55 ميليون دلار هزينه دارد.

به گزارش «شهر» در اين ديدار  دکترمحمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز ضمن خوش آمدگويي به همتاي ترکيه‌اي خود گفت: ازآخرين ديداري که با هم داشتيم تا به امروز 37 کيلومتر به خطوط متروي تهران افزوده شده و آخرين ايستگاه خط يک (تجريش) هم تا 17 روز آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

او  با بيان اين که 83 درصد از هزينه‌هاي مترو از بودجه شهرداري تهران تامين مي‌شود، اظهارکرد: ما سالانه حدود يک ميليارد و چهارصد ميليون دلار هزينه ساخت مترو مي‌کنيم . ساخت هر کيلومتر خط مترو 50 تا 55 ميليون دلار هزينه دارد.

 

به گفته قاليباف شهرداري تهران سالانه 27 کيلومتر احداث تونل و 16 ، 17 کيلومتر بهره‌برداري از خط مترو دارد.

 

قاليباف با اشاره به پروژه تونل نيايش و پروژه بزرگراه طبقاتي شهيد صدر که مورد بازديد شهردار استانبول قرار گرفت گفت : اين پروژه بايد در 500 روز به انجام برسد.

 

او با بيان اينکه به صورت هفته‌اي از اين پروژه‌ها بازديد مي‌کنم تصريح کرد: ما براي شهروندان در احداث پروژه‌ها تابلوي زمان‌بندي نصب مي‌کنيم تا بدانند اين پروژه‌ها در چه زماني به بهره‌برداري مي رسند.

قدير توپباش شهردار استانبول ترکيه  نيز در اين ديدار به بازديد خود از متروي پايتخت اشاره کرد و گفت: ساخت متروي تهران بسيار موفقيت آميز است و در اين زمينه بسيار خوب عمل کرده ايد و جا دارد به شما تبريک بگويم.

 

او افزود : ما هم‌اکنون 150 کيلومتر مترو فعال در استانبول داريم و هدف ما رسيدن به 650 کيلومتر خط مترو است.

 

او هزينه احداث هر کيلومتر خط مترو همراه با ايستگاه‌ها در شهر استانبول را بين 50 تا 60 ميليون دلار اعلام‌کرد و خاطرنشان‌کرد : 38 ماه فرصت داريم تا 22 کيلومتر ديگر به خط متروي استانبول اضافه کنيم، که تاکنون يک ميليارد دلار هزينه احداث آن کرده‌ايم.

 

توپباش در ادامه بودجه شهرداري استانبول را بدون درآمد شرکت‌ها 5 ميليارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: ما شرکتي تاسيس کرده‌ايم تا سرمايه گذاري اموال غير منقول را انجام دهيم و در نظر داريم سرمايه نقدي شهرداري را در آنجا بگذاريم و پس از فعال شدن، سهام آن را به مردم بفروشيم.

 

شهردار استانبول در ادامه از دکتر قاليباف دعوت کرد تا در سفري به کشور ترکيه و شهر استانبول از پروژه‌هاي جديد اين شهر ديدن کند.

 

شهردار تهران در اين ديدار ضمن قدرداني از حضور شهردار استانبول و هيئت همراه در شهر تهران براي آنان اقامتي خوب ، پر خاطره و مفيد را آرزو کرد.

نظر شما