دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۷۷۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
بخش نهج‌البلاغه شمسه تا پايان دي تمديد شد
نام «شمسه» متشكل از چهارحرف نخست واژه‌هاي «شهروند، محله، سرمايه اجتماعي و هويت» است که تحقق معنايي آن در فرايندي مشارکت‌بنيان، تحقق يافته است. تا كنون 100 هزار نفر براي شركت در اين جشنواره ثبت‌نام كرده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، «شمسه» جشنواره‌اي فرهنگي و هنري در مقياس محله ‌است كه در 8 بخش قران، نهج‌البلاغه، عكس، سرود و موسيقي، فيلم، نمايش، شعر و ادب و نقاشي و تنديس برگزار مي‌شود. البته هر يك از آن‌ها شامل رشته‌هاي مختلف است. به‌عنوان مثال مسابقات قرآني در 17 رشته و «شعر و ادب» در پنج حوزه شعر، داستان كوتاه، مقاله، شاهنامه‌خواني و قرائت متون تاريخي شامل گلستان سعدي، كليله و دمنه و تاريخ بيهقي برگزار مي‌شود.


در اين جشنواره از برگزيدگان در سه سطح مردمي، شهرداران مناطق و كل تهران قدرداني مي‌شود. ‌برگزيدگان نهايي اول تا سوم، جايزه ويژه شهردار تهران مي گيرند. سفر حج عمره و عتبات عاليات، بن‌كارت‌هاي شهروندي و خريد كتاب و هديه تجهيزاتي مثل دوربين عكاسي و فيلمبرداري از ديگر جوايز در بخش‌هاي مختلف است.


مهلت ثبت‌نام در اين جشنواره به پايان رسيده است، البته بخش نهج‌البلاغه تا پايان دي‌ماه تمديد شده است. داوري بخش هاي مختلف در دي‌ماه انجام مي‌شود و نتايج در پايان بهمن‌ماه و اوايل اسفندماه اعلام مي‌شود.  

اين روزها مسابقات ريز و درشت شبكه‌هاي ماهواره‌اي با بهره‌گيري عناويني هم‌چون «آكادمي» و «ستاره‌ پارسي» نقل هر جمع و خانواده ايراني شده است. شبكه‌هايي كه با بهره‌گيري از تمام توان رسانه‌اي و با توجه به خلا موجود فرهنگي، اهداف خود را نشانه‌گرفته‌اند.


در اين ميان شمسه، تلاش دارد ضمن ارتقاي مشاركت مردم، به‌شناسايي استعدادها بپردازد. همان‌طور كه سيد محمدهادي ايازي مي‌گويد: «شمسه، در جذب مخاطب فوق‌العاده موفق عمل كرده و شهروندان توانمندي به‌واسطه آن شناسايي شدند كه پيش از اين به‌جامعه معرفي نشده بودند.» تاكنون 96 هزار و 265 نفر به‌همراه 614 گروه در بخش‌هاي مختلف «شمسه» ثبت‌نام كرده‌اند.


بخش

تعداد شركت‌كنندگان حقيقي

تعداد گروه‌هاي
مشاركت كننده 

توضيحات

قرآن

50.267


 

 

نهج البلاغه

12.000


 

تا پايان دي‌ماه تمديد شد

سرود و موسيقي

1000

277 گروه سرود
309 گروه موسيقي


 

عكس

13.400


 

 

نقاشي و تنديس

7.355


 

 

فيلم

3.549


8 گروه

 

تئاتر و نمايش

4.356

20 گروه

تشكيل 374 گروه نمايشي در 374 محله


شعر

4.338


 

 


در همين زمينه بخوانيد:
«شمسه»، آكادمي ميليوني
مشاركت يك‌صدهزار نفر در «شمسه»/ مقامات امنيتي بگويند مافياي تكدي‌گري داريم يا نه
نظر شما