دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۷۸۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
خانه سينما به روايت «شهر» از ديروز و امروز
شكايت وزارت ارشاد از خانه سينما و شرط گذاري صنوف سينمايي براي مشاركت در جشنواره فيلم فجر و در ادامه انتشار خبر راي شوراي فرهنگ عمومي كشور به غيرقانوني بودن «خانه سينما»، اهالي سينما را تحت تاثير قرار داده است.

به گزارش خبرنگار «شهر» امروز اهالي سينما روزشان را با خبر غير قانوني بودن خانه‌شان آغاز كردند. خبري مبني بر راي شوراي عمومي كشور به غير قانوني بودن «خانه سينما» كه امروز تيتر يك سرويس فرهنگ و هنر برخي خبرگزاري‌هاست. اما چه كساني آجر‌هاي اين خانه را چيده‌اند و در خانه چه خبر بوده كه امروز قرار است روي ساكنانش آوارشود. اين گزارش نگاهي دارد از آغاز «خانه سينما» تا امروز كه شايد روزهاي پاياني اين خانه 21 ساله هم باشد.

 

سينمايي كه در فكر يك سقف بود

ضرورت تاسيس «خانه سينما» به عنوان يك نهاد صنفي در سال 1368 از سوي مديران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشخيص و بر همين اساس مسئوليت فراخوان صنوف سينمايي، تدوين اساسنامه و آئين نامه‌هاي داخلي بر عهده تعدادي از هنرمندان به عنوان هيئت مديره اوليه گذاشته شد.

 

خانه سينما که از زمان آغاز فراخوان فعاليت آن به عنوان محل تجمع صنوف مختلف سينمايي (1368) تا زمان اعلام تاسيس (1372) و فعاليت رسمي آن چهار سال طول كشيد، اکنون به عنوان يکي از نهادهاي صنفي با سابقه و مرتبط با هنر صنعت سينما شهره است.

 

فخرالدين انوار (معاون سينمايي وقت وزارت ارشاد)، سيد محمد بهشتي (مديرعامل وقت بنياد سينمايي فارابي) و محمد مهدي حيدريان (مديرکل نظارت و ارزشيابي) اولين هيات مديره انتخابي در سال 1372 با حضور 19 صنف مختلف تشکيل شد.

 

طي قريب چهار سال فعاليت غير رسمي خانه سينما که به جذب و فراخوان اصناف سينمايي گذشت، مکان مشخصي براي فعاليت خانه سينما وجود نداشت و بسياري از جلسات هيئت مديره انتصابي در محل بنياد سينمايي فارابي تشکيل و تدوين و تنظيم اساسنامه به گروهي کارشناس واگذار شد.

 

سرانجام پس از راه اندازي و عضويت نزديک به بيست انجمن و کانون در خانه سينما، مقدمات آغاز فعاليت رسمي آن فراهم و بر همين اساس در مهرماه 1372 فعاليت رسمي خانه سينما با ثبت آن در اداره‌ي ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غير تجاري تهران آغاز شد.

 

طي ده دوره فعاليت هيئت مديره‌هاي انتخابي، اساسنامه خانه سينما به فراخور نيازهاي صنفي دستخوش تغييرات ساختاري شد اما به لحاظ ماهيت، اساسنامه نسبت به اهداف اوليه وفادار ماند و هم اکنون نيز اهداف اصلي جامعه اصناف سينماي ايران عبارتند از:

1)حفظ و صيانت از حقوق مادي و معنوي دست اندرکاران سينما

2) ايجاد امنيت شغلي و تامين اجتماعي

3) ارتقاي سطح آموزشي و مهارت حرفه‌اي دست اندرکاران سينماي جمهوري اسلامي ايران

 

عمده فعاليت‌هاي صنفي «خانه سينما»

تشكيل مراجع داوري خانه سينما، شوراي صنفي نمايش، بنك فيلمنامه ايران، امور رفاهي و بيمه هنرمندان، بيمه اعضا، طرح تكريم هنرمندان، اطلاع‌رساني، كتابخانه خانه‌سينما، تالار سيف‌الله داد، جشن سينماي ايران و كتاب سال سينماي ايران عمده فعاليت‌هاي اين گروه صنفي در سال‌هاي گذشته بوده است.

جشن سينماي ايران

خانه سينماي ايران با برگزاري جشن سينماي ايران به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي هنري غير دولتي، به بهترين‌هاي رشته‌هاي مختلف سينمايي که توسط خود اهالي سينما قضاوت مي‌شود تنديس شايستگي اهداء مي‌کند.

 

تکريم و نکوداشت سينماگران از ديگر فعاليت‌هايي است که در طول سال توسط خود سينماگران به‌منظور پاسداشت خدمات آنان به انجام مي رسد و بخشي از آن نيز همزمان با برگزاري جشن سينماي ايران به صورت سالانه انجام مي‌شود.

 

جشن سينماي ايران امسال چهاردهمين دوره خود را پيش رو دارد و اين در شرايطي است که در طول برگزاري سيزده دوره قبلي خانه سينما فراز و نشيب‌هاي زيادي را چه در مورد خود جشن و چه در ارتباط با قرار گرفتن در جايگاه فعلي يک نهاد صنفي به خود ديده است.

 

جشن کتاب سال سينماي ايران

برگزاري جشن کتاب سال سينماي ايران از سال 1386 با هدف گرامي داشت کوشش‌هاي عرصه فرهنگ مکتوب سينماي ايران از ديگر فعاليت‌هاي خانه سينماست که با همکاري کتابخانه و روابط عمومي خانه سينما تقريبا هر دوسال يکبار برگزار مي‌شود. دبيرخانه اين جشن مقررات شرکت در اين دو سالانه را اعلام مي‌کند و براساس مقررات جشن آثار مکتوب ارائه شده به دبيرخانه توسط داوران بررسي و به سه بخش تاليف و ترجمه، پژوهش و نگارش کتاب سينمايي تنديس قلم زرين سينماي ايران اهدا مي‌شود.

 

براي اطلاع از فعاليت‌هاي كامل خانه سينما اينجا را كليك كنيد

 

 شكايت از خانه سينما

 

فرهاد توحيدي روزهاي پاياني ماه گذشته خبر داد كه در پي شکايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از خانه سينما دادگاهي در 21 دي ماه در محکمه‌ قضايي برگزار مي‌شود.

 

رييس هيئت مديره‌ خانه سينما توضيح داد:‌ «وزارت ارشاد خواستار صدور دستور موقت مبني بر جلوگيري از فعاليت موسسه خانه سينما به خاطر اساسنامه غير قانوني شده است، بر اين اساس همچنين خواستار ابطال اساسنامه مصوب مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 20 خرداد ماه 87 هم شده است.»

 

وي خاطرنشان کرد: «مسئولان وزارت ارشاد از محاکم قضايي هم خواسته‌اند، اداره کل ثبت شرکت‌ها را موظف کند تا نسبت به ابطلال اساسنامه‌ فعلي خانه سينما اقدام کنند.»

 

توحيدي تصريح کرد: «علاوه بر خانه سينما، وزارت ارشاد از اداره کل ثبت شرکت‌ها هم شکايت کرده است. »

 

رييس هيئت مديره خانه سينما گفت: «براساس اين شکايت، نمايندگان خانه سينما در جلسه‌ مورخ 21 دي ماه 90 حضور پيدا مي‌کنند و از آنچه خانه سينما به آن اعتقاد دارد دفاع خواهند کرد.»

 

موضوع شكايت

 

وزارت ارشاد با استناد به اساسنامه قبلي خانه سينما که بر مبناي آن، تغييرات اساسنامه بايد به اطلاع وزارت ارشاد و به تائيد شوراي فرهنگي عمومي برسد و چون اساسنامه سال 87 از اين دو ويژگي برخوردار نيست، ابطال آن را خواستار شده است. همچنين از اداره ثبت شرکت‌ها هم که بدون مجوز شوراي فرهنگ عمومي،اساسنامه خانه سينما را ثبت ‌کرده است، شکايت شده است.

 

رييس هيئت مديره خانه سينما مي‌گويد: «خانه سينما خودش را موظف مي‌داند از اساسنامه‌اي که اجماع اصناف و مصوب مجمع عمومي فوق العاده‌ است، دفاع بکند بنابراين اميدواريم دفاعيات مورد پذيرش قضات شريف قوه قضاييه قرار بگيرد و خانه سينما فعاليتش را بر مبناي اساسنامه برآمده از اراده‌ اصناف ادامه بدهد.»

 

فرهاد توحيدي همچنين توضيح درباره‌ دفاعيات خانه سينما از اين شکايت را به جلسه‌ دادگاه موکول کرده است.

 

براي مشاهده متن اساسنامه خانه سينما كليك كنيد

راي شوراي فرهنگ عمومي كشور و دادگاهي كه در راه است

دوشنبه اين هفته (5/10/1390) چهار صنف خانه سينما با صدور بيانيه‌اي اعلام داشتند مشارکت آن‌ها در جشنواره فيلم فجر منوط به رفع مشکلات پيش‌ آمده قضايي از سوي معاونت سينمايي خواهد بود.

پيش از اين انجمن مستندسازان سينماي ايران و کانون کارگردانان سينماي ايران در بيانيه خود تصريح کرده که‌ براي هرگونه همکاري موثر تا رفع اين تناقض از سوي مسئولان امور سينمايي‌ منتظر مي‌مانند.

 

اما دو روز پس از انتشار اين بيانيه دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور از جلسه شب گذشته اين شورا در خصوص بررسي وضعيت حقوقي و عملکردي خانه سينما خبر داد و گفت: در اين جلسه نهايتا شوراي فرهنگ عمومي با توجه به گزارش‌هاي مذکور راي‌گيري کرد و راي به غير قانوني بودن خانه سينما داد.

 

منصور واعظي ضمن ابراز آمادگي شوراي فرهنگ عمومي براي بررسي پيشنهادهاي صنوف محترم حوزه سينما در مورد اساسنامه مصوب سال 1366 شوراي فرهنگ عمومي گفته است: بر اساس ماده 19 اساسنامه خانه سينما تصويب شوراي فرهنگ عمومي، هرگونه «تغيير در مواد اساسنامه به پيشنهاد مجمع عمومي و تصويب شوراي فرهنگ عمومي خواهد بود» كه رعايت نشده است.

 

خبر اين راي از سوي شوراي فرهنگ عمومي در حالي منتشر مي‌شود كه قرار است در روز 21 دي‌ماه دادگاهي با موضوع شكايت وزارت ارشاد از خانه سينما برگزار شود.

 

براي آشنايي با شوراي فرهنگ عمومي كليك كنيد

خانه‌اي بر روي گسل

اتفاقات و بگومگوهاي مطبوعاتي كه اين روزها در آستانه برگزاري جشنواره فجر اخبار سينمايي را تحت تاثير قرار داده است اميدها را براي خاموش شدن آتش اين دعوا كم‌رنگ‌تر كرده است.

حال بخشي از اهالي سينما در انتظار و سكوت بايد بنشينند و بخشي ديگر با چشماني نگران به اميد پايان اين ماجرا گام بردارند.

 

 

گزارش: كاميار ميرشاهي

نظر شما