دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۷۸۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
شهردار تهران در سالگرد سامانه مديريت شهري خبر داد:
شهردار تهران يکي از مشکلات نظام را مشارکت مقطعي و ناپيوسته مردم در عرصه هاي مختلف دانست و افزود: سامانه 137 مشارکت مردم را مداوم کرده و موجب افزايش اعتماد مردم شده است.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، دکتر محمدباقر قاليباف صبح چهارشنبه ـ7دي‌ـ در همايش ششمين سالگرد تاسيس سامانه 137 که در مرکز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، ضمن قدرداني از تلاش‌هاي خالصانه 137 و 1888 گفت: اين سامانه برآيند فعاليت‌هاي خالصانه همه زحمت‌کشان شهرداري تهران از يک کارگر ساده گرفته که تنها نام 137 را شنيده اما صادقانه در نيمه شب خدمت مي‌کند تا مديراني که مشغول برنامه‌ريزي و هدايت اين مجموعه اند، است و همه آنها در نزد خدا ديده مي‌شوند و کارشان ذخيره آخرت آنها خواهد بود.

 

او افزود: امروز ما در شهرداري تهران توفيق بزرگي داريم که آن توفيق خدمت به مردم است و اميدواريم اين خدمت صادقانه و خالصانه باشد.

 

قاليباف با تاکيد براينکه خداوند جن و انس را خلق کرد که عبادتش کنند و اين فلسفه آفرينش است ، گفت: خدمت به مردم از بالاترين و با ارزش ترين عبادت هاست و امروز اين نعمت خدا در دست ما است که مردم به ما رجوع مي کنند، پس نبايد از آن ناراحت و خسته شويم و بدانيم اگر آن را انجام ندهيم خدا توفيق آن را به شخص ديگري مي‌دهد.

تصميم گرفته بودم که ديگر جواب مردم را ندهم

شهردار تهران در ادامه به تصميمي که در دوران فرماندهي خود در نيروي انتظامي تهران نسبت به پاسخگويي به مراجعات مردمي گرفته بود، اشاره کرد و افزود: در آن دوران از حجم مراجعات و خواسته‌هاي مردمي آن‌قدر خسته و بي‌حوصله شده بودم که تصميم گرفتم از آن به بعد هر مراجعه‌اي به من شد،بگويم من هم مثل بقيه مديران هستم و طبق ضابطه‌هاي معمول عمل مي‌کنم.اما اين تصميم که در ايام محرم گرفته بودم يک روز هم بيشتر دوام نياورد.

او ادامه داد: فرداي آن روز هنگامي براي شرکت در مراسم زيارت عاشورا پاي منبر واعظي نشستم که به بيان و تبيين حديثي از امام حسين (ع) پرداخت که در آن آمده بود: «اگر مردم براي خواسته‌اي به شما رجوع مي‌کنند، نعمت بزرگي از سوي خداوند است».شنيدن اين حديث و صحبت‌هاي آن واعظ در رابطه با اين حديث، موجب شد تا از تصميم خود منصرف و با خدا عهد کنم که هيچ‌گاه از مراجعات مردم خسته نشوم.

 

شهردار تهران با بيان اينکه هر مقام و منصبي گذرا است اما بايد براي خدمت به خلق خدا عاشقانه قدم برداريم و از خدا بخواهيم توفيق آن را به ما بدهد،اظهارکرد: امروز در شهرداري خدمت مي کنيم و شاهد مشکلات مختلف شهروندان هستيم، اين سختي ها وجود دارد اما همان طور که حضرت امام (ره) فرموده ، مردم ولي نعمت ما هستند و هر چه داريم از آنها است. بنابراين بايد صادقانه به آنها خدمت کنيم.

137 جلو پنجره شهرداري تهران است

او با اشاره به رويکرد تبديل شهرداري تهران از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي،گفت: يکي از مصاديقي که بيشترين نقش را در اين زمينه دارد، سامانه 137 است . گاهي فکر مي شد،137 فقط يک خط تلفن است اما آن يک سياست، رويکرد و سيستم و جلو پنجره و ورودي مجموعه شهرداري تهران در ارتباط با مردم است.

قاليباف با بيان اينکه شهرداري براي تبديل شدن به نهادي اجتماعي، نيازمند انجام کار در سه حوزه ساختاري، هنجارها و رفتار است،گفت: شايد هر فردي که در اين مجموعه فعاليت مي‌کند، تصور دارد کار ساده‌اي انجام مي‌دهد اما اين‌که در اين مدت 12 ميليون تماس با سامانه 137 گرفته شده است، تنها يک تلفن ساده نيست.

شهردار تهران اضافه کرد: سامانه 137 در حوزه ساختاري، خود ايجاد کننده ساختاري جديد است که اولين‌گام موجب ظرفيت‌سازي در اين حوزه شده است. در گذشته باوجود امکانات اما چون اين سامانه نبود ظرفيت آن نيز نبود و با اين کار ساختاري، ظرفيت ايجاد شد و امروز کساني که کار مي کنند هم منعطف هستند و هم در زمان مناسب مي‌توانند عکس العمل نشان داده و با تحليل داده‌ها آينده را پيش‌بيني کرده و سرعت خدمات‌رساني را بالا ببرند.

او با اشاره به اينکه مجموعه داده‌هاي سامانه 137 امروز بزرگترين بانک اطلاعات براي سياست‌گذاري و تنظيم نبض شهر براي همه مجموعه شهرداري شده است، افزود: مشارکت مردم در امور از مهمترين دست‌اوردهاي اين سامانه در حوزه هنجاري است.هرچند مردم در تماس با اين سامانه از ما خدمت مي‌گيرند اما بايد بدانيم قبل از آن به ما خدمت کرده و ما را از مشکلات مطلع مي‌کنند که منجر به حل مسائل مي‌شود.

قاليباف يکي از مشکلات نظام را مشارکت مقطعي و ناپيوسته مردم در عرصه هاي مختلف دانست و افزود: سامانه 137 مشارکت مردم را مداوم کرده و موجب افزايش اعتماد مردم شده است که اين بزرگ‌ترين سرمايه براي نهاد و سازماني است.

او افزود: امروز اين سامانه در اعتمادسازي به عنوان يکي از مهمترين هنجارهاي جامعه ايفاي نقش کرده و موجب رضايت بيش‌تر از 75 درصدي مردم از سازماني مانند شهرداري که مردم سابقه ذهني خوبي از گذشته نسبت به آن ندارند، شده است. همچنين اين که مردم به شهر ، مکان و محله خود احساس تعلق مي‌کنند افتخاري بزرگ براي شهرداري است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در حوزه رفتاري سامانه 137 و 1888 ،شهرداري تهران را نظارت پذير کرده که اين خود يک رفتار است.پول مردم در دست ماست و آنها بايد برما نظارت کنند.

شهردار تهران گفت: بالاترين نقش سامانه 137 آن است که توانسته نه تنها شعار عدالت ، بلکه عينيت يافتن و تحقق آن را در حوزه خدمات شهري براي شهروندان در هر کجا و هر موقعيتي و آن هم با رعايت کرامت انساني برقرار کند که اين افتخار بزرگي براي شهرداري است.

قاليباف تصريح کرد: عدالت زماني عدالت است که حفظ کرامت کند و اگر اين طور نباشد عدالت نيست و اين اتفاق است که امروز در 137 افتاده است و از اين رو از زحمات همه شما تشکر مي کنم و اميدوارم همواره اين توفيق براي همه ما باشد که خدمت گذار مردم نجيب اين شهر باشيم.

 

او با اشاره به هنجارهاي فرهنگ اسلامي افزود: زماني که در مجموعه پليس حضور داشتيم اين حق ايجاد شد که مردم مي توانند از پليس شکايت کنند و هيچ پليسي حق ندارد به مجرم توهين کند، هرچند حتما بايد فرد مجرم تنبيه شود اما بايد اخلاق انساني و اسلامي در مورد آن اجرا شود و اين فرهنگ اسلامي ما ست.

 

شهردار تهران تصريح کرد: همواره تاکيد کردم در شهرداري تهران هر نامه‌اي که بيايد و حرفي داشته باشد، اگر امضاهايي با عنوان جمعي از حزب الله، دلسوزان انقلاب و غيره داشته باشد ، قابل پيگيري نيست و اگر کسي اشکالي احساس مي‌کند بايد شهامت گفتن نامش را داشته باشد.

تخلف در شهرداري در سراشيبي‌ صفر شدن است

 

او افزود: هر چند شايد خود را هميشه در محضر خداوند نبينيم اما اينکه بدانيم مردم ما را مي بينند و رفتار ما زير نظر آنان است خود نوعي کنترل و نظارت پذيري است که ما را پاسخگو مي‌کند.

شهردار تهران با تاکيد براينکه اطلاع رساني و شفاف سازي بايد در همه بخش ها ايجاد شود گفت: ما مدعي نيستم که جلوي تخلفات در شهرداري را گرفته ايم و تخلفي در شهرداري نيست اما ادعا داريم که امروز روند تخلف در شهرداري سير نزولي با شيب رو به صفر دارد و اين مايه افتخار ما است.

حسابرسي از شهرداري در دهه 70 تا 84 دروغ است

او تصريح کرد: شهرداري تهران هيچ حسابرسي در دهه 70 و 80 تا سال 84 نداشته است و اگر جايي هم بگويند حسابرسي بوده با قاطعيت مي گويم که دروغ است. اما اين مهم هم‌اکنون در شهرداري درحال انجام است و امروز هر کسي بخواهد از درآمدها و هزينه هاي شهرداري مطلع شود کافي است به سايت شهرداري تهران مراجعه کند.اينکه سازماني غير دولتي و عمومي با اين حجم کار تا پيش از خرداد هر سال حسابرسي سال قبل خود را به شوراي شهر ارايه کند اقدام مهمي است.

 

شهردار تهران ادامه داد: سازمان جامعه حسابرسان ، شهرداري تهران را به عنوان دستگاه برتر براي سومين سال پياپي انتخاب کرد ، هرچند معتقديم، هزينه ها و قيمت هاي تمام شده ما نياز به اصلاح دارد و همه اين کارها به دليل شفافيت ، نظارت پذيري و پاسخ گو بودن اتفاق افتاده و علت آن نيز نظارت مردم بر ماست. ضمن اينکه با راه اندازي اين سيستم من هرجا بخواهم مي توانم کنترل لازم را انجام دهم.

 

او افزود: شايد به برخي موضوعات به دلايلي عکس العمل نشان ندهم اما 137 ما را از همه چيز مطلع کرده و من به عنوان مدير ارشد سازمان آگاه هستم و اگر جايي عکس العملي نشان نمي دهم به حساب ندانستن من نيست و مصلحتي وجود دارد.

مهمترين چالش کشور مديريت است

شهردار تهران با بيان اينکه سامانه 137 سيستم مديريتي در مجموعه را قابل رصد کرده است ، گفت: من معتقدم که امروز چالش ما در کشور تحريم اقتصادي و گراني و ارزاني نفت نيست و مهمترين چالش ، مديريت است و اينکه آنچنان که بايد پيوند بين مجموعه ها را برقرار نکرديم تا همه اتفاقات گذشته و آينده را به درستي مديريت کنيم و بتوانيم درک و فهم عاقلانه و هوشمندانه از کارهاي فوري و ضروري داشته باشيم و بدانيم کارهاي فوري وضعيت حال و کارهاي ضروري آينده ما را تضمين مي‌کند و هر کدام را در جاي خود انجام دهيم.

 

به گفته قاليباف 137 در بستر سازي براي حل چنين چالشي کمک کرده و شهرداري تهران را به سمت سالم سازي سوق مي دهد.

 

او ادامه داد: بنا به نظر سنجي همه دستگاه هاي صاحب صلاحيت ، شهرداري تهران در اعتماد سازي رتبه اول بين همه سازمان ها در تهران را دارد که اين به برکت زحمات خالصانه شماست.

شهردار تهران تصريح کرد: اينکه امروز کارگر خدمات شهري شهرداري در برنامه تلوزيوني مي گويد «امروز در شهرداري احساس شخصيت کرده و هويت پيدا کرده ام.» همين براي نتيجه همه زحمات ما بس است، من هميشه گفته ام کاري کنيم که اگر روزي سر کلاس درس نام پدر و مادر و شغلشان را از فرزندانمان مي پرسند هيچ بچه اي هراس آن را پيدا نکند که از شغل پدرش احساس حقارت و کمبود در حوزه منزلت اجتماعي داشته باشد.

نظر شما