دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۸۰۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
معاون فرهنگي وزير ارشاد تشريح کرد:
معاون فرهنگي وزير ارشاد با اشاره به آينده روشن بنياد ادبيات داستاني و شرايط برگزاري بزرگداشت از سوي اين بنياد، از برپايي بزرگداشت محمود حکيمي در اسفند خبر داد.

به گزارش «شهر»، بهمن دري معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره فعاليت‌هاي بنياد ادبيات داستاني در دور جديد خود گفت: تفاهم‌نامه‌اي ميان معاونت فرهنگي با استان‌ها تحت عنوان تفاهم‌نامه استاني منعقد شده تا براي سال 90 با تخصيص 530 ميليارد ريال بودجه بنياد به برنامه‌هاي خود بپردازد.

دري در ادامه تصريح کرد: چند بند از اين تفاهمنامه تکاليفي را براي بنياد ادبيات داستاني در نظر گرفته که استان‌ها راسا مي‌توانند بر مبناي آن با بنياد ادبيات داستاني تفاهم‌نامه براي اجراي آن بندها داشته باشند.



برپايي کارگاه‌هاي آموزشي داستان‌نويسي در استان‌ها



معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضمن اشاره به اين بندها يادآور شد، يکي از اين بندها ايجاد کارگاه‌هاي آموزشي داستان‌نويسي در استان‌هاست چرا که در سفرهاي استاني با چنين خلاهايي مواجه هستيم که چه بسيار افرادي هستند که در عرصه داستان کوتاه فعالند، اما مدرسي را براي تعليم و مديريت ندارند؛ اين کارگاه‌هاي آموزشي جزء کارهايي است که بنياد ادبيات داستاني مي‌تواند در آن با آخرين متد علمي و با اعزام کارشناسان برجسته جوانان را رهنمون باشد. وي به نکته ديگري از بندهاي اين تفاهم‌نامه اشاره و تصريح کرد: بند ديگر، شيوه‌نامه اجرايي تفاهم‌نامه ميان استان‌ها و بنياد ادبيات داستاني ايرانيان است که به استان‌ها ابلاغ شده تا حمايت از چاپ و انتشار کتاب‌هاي ارزشمند و فاخر در عرصه داستان‌نويسي را شاهد باشيم که بيشتر در استان‌ها شاهد داستان‌هاي خوبي هستيم که بلاتکليف هستند و به دليل دوري از مرکز مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند؛ بنياد ادبيات داستاني بر اساس اين شيوه‌نامه از اين آثار حمايت خواهد کرد.

برپايي بزرگداشت استاد محمود حکيمي



دري به ديگر برنامه‌هاي بنياد اشاره و متذکر شد، بزرگداشت مفاخر و مشاهير داستان‌نويس يکي ديگر از اجزاء تفاهم‌نامه است که بنياد ادبيات داستاني راسا خود اقدام به آن مي‌کند و در اسفند ماه با اينکه در ابتداي راه هستند، شاهد برپايي بزرگداشت استاد محمود حکيمي خواهيم بود که البته براي سال آينده چند بزرگداشت و همايش ديگري نيز برگزار خواهند کرد. معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه در پاسخ به فارس در راستاي انتخاب اين بزرگان توضيح داد: اين موضوعات در هيات مديره بنياد ادبيات داستاني پيشنهاد مي‌شود که در هيات امنا يا هيات مديره تصويب مي‌شود، تا براي بزرگان بزرگداشت برگزار شود.



شرايط برگزاري بزگداشت براي بزرگان داستان‌نويسي



وي با اشاره به شرايط اين بزگداشت‌ها گفت: افرادي که براي آنها بزرگداشت جدي برگزار نشده باشد، مشخصاً سنشان از 50 سال به بالا باشد، داراي کتاب باشند در قيد حيات باشند برايشان بزرگداشت برگزار خواهيم کرد.

به گفته بهمن دري، موضوع ديگر بحث همايش داستان‌نويسان است که بنياد ادبيات داستاني خود متولي اين موضوع است که البته پيشنهاد يک همايش داستان کوتاه ارائه شده که در بهمن ماه برگزار خواهد شد.





بحث کارگاه‌هاي آموزشي که يک خلاء جدي است



معاونت فرهنگي وزارت ارشاد با بيان اين مطلب که بنياد ادبيات داستاني گاهي اوقات در استان مي‌خواهد اقدامي را انجام دهد که از ظرفيت اداره کل ارشاد استان به راحتي مي‌تواند استفاده کند، افزود: بسياري از داستان‌نويساني که حتي موفق نشده‌اند کتابي را منتشر و خلق کنند چشم اميد به بنياد بسته‌اند؛ به دليل همين بحث کارگاه‌هاي آموزشي يک خلاء جدي است و بايد به آن توجه بسيار شود چرا که در هر سفر استاني عنوان مي‌کنم که به داد داستان‌نويسان برسيد. وي گفت: براي برنامه‌ريزي و ايجاد زايش ميان نويسندگان داستان، قطعا نيازمند اين اقدام هستيم که بنياد ادبيات داستاني به آن اهتمام دارد، ضمن اينکه همايش داستان‌نويسان در اين راستا برگزار شد که همچنان هم در حال اجراست؛ اين همايش تنها مختص داستان‌نويسان تهراني نيست و بنياد ادبيات داستاني در اين راستا از همه داستان‌نويسان دعوت کرده‌ است؛ از بيش از 100 داستان‌نويس دعوت شده آن‌هم افرادي که در عرصه داستان نويسي کوتاه داستان نوشته باشد.



اقدامات ويژه بنياد ادبيات داستاني



معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به خروجي همايش تصريح کرد: اگر از دل اين گفت‌وگوها و همايش‌ها حداقل خروجي 10 داستان و داستان‌نويس هم باشد، اتفاق خوبي خواهد بود. وي به بنياد ادبيات داستاني اشاره و تصريح کرد: بنياد ادبيات داستاني اقدامات ويژه‌اي را در حال انجام دارد؛ اين بنياد اقدام به انتشار چند کتاب که مورد نياز جدي داستان‌نويسان است مي‌کند، بخشي از اين کتاب‌ها در آستانه نوشتن و برخي از کتاب‌ها در آستانه چاپ هستند، البته در ادامه فعاليت‌ها بنياد ادبيات داستاني در حوزه رسانه در حال چاپ مجله و ويژه‌نامه است.





آينده خوب و روشني را براي اين بنياد پيش‌بيني مي‌کنم



وي درباره آينده بنياد ادبيات داستاني عنوان کرد: آينده خوب و روشني را براي اين بنياد پيش‌بيني مي‌کنم؛ دليل اين موضوع هم اين است که توان و ظرفيت بنياد به خوبي شناخته شده و محمد حسني هم نيروي زبده، دلسوز و کارشناسي با انگيزه است؛ اما فکر مي‌کنم بستر را فراهم کرديم و اگر موانعي پيش رو هست تنها موارد اداري است و ربطي به بنياد ندارد، آنها را هم از پيش رو برداريم مي‌توانيم شاهد اقدامات خوبي باشيم. وي در خاتمه ادامه داد: در وضعيت کنوني بسياري از داستان نويسان به اين بنياد دل بسته‌اند و يک حجم بسيار زيادي از داستان نويسان در حال همکاري با بنياد هستند و اين اتفاق اتفاقي خوب است.

نظر شما